شبِ اولین شنبه دیماه به نیمه راه نرسیده خبر حادثه آتش سوزی در یک ساختمان ۹ طبقه به سرعت در رسانه های محلی و شبکه های اجتماعی منتشر گردید. اطلاع رسانی لحظه به لحظه حاضرین(اعم از اهالی رسانه که خود را به محل آتش سوزی رسانیده بودند و نیز مردم عادی که تجمع شان در […]

شبِ اولین شنبه دیماه به نیمه راه نرسیده خبر حادثه آتش سوزی در یک ساختمان ۹ طبقه به سرعت در رسانه های محلی و شبکه های اجتماعی منتشر گردید.
اطلاع رسانی لحظه به لحظه حاضرین(اعم از اهالی رسانه که خود را به محل آتش سوزی رسانیده بودند و نیز مردم عادی که تجمع شان در چنین مواقعی روند امداد رسانی به مصدومین را با مشکل مواجه می نماید) از محل حادثه، حکایت از گستردگی حریقی که از پارکینگ شروع و با سرعت به طبقات فوقانی سرایت نموده داشت. همچنین تصاویر و کلیپ های منتشره در شبکه های اجتماعی نشان از حضور به موقع نیروهای امدادی و آتش نشانی در محل حادثه داشت که در حال امداد رسانی به مصدومین و انتقال آنها به مراکز درمانی بودند.
اما آنچه بر تلخی این حادثه افزود خبر مرگ یک زن و دختر بچه ای ۸ ساله بود که از سوی مسئولین حاضر در صحنه مورد تایید قرار گرفت!
با مرگ این دو شهروند، حادثه ابعاد وسیعتری به خود گرفت و مسئولین را در برابر دوربین خبرنگاران به پاسخگویی وا داشت. آنچه که از فحوای کلام مسئولین از علت بوجود آمدن این حادثه و مقصرین احتمالی بر می آمد اظهار نظر پس از بررسی های کارشناسی طی روزهای آینده که منطقی هم می نماید بود، اما هم اینک با گذشت دو روز از حادثه و برگزاری جلسات تخصصی از سوی مسئولین امر در فرمانداری و… همچنان علت و چرایی حادثه و مسببین آن برای افکار عمومی نا مشخص است. مطالبه ای که در میان افکار عمومی بوجود آمده و خواهان روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه، شناسایی و برخورد با متخلفین و مقصرین می باشد.
هرچند وقوع چنین حوادثی در همه جای دنیا اجتناب ناپذیر می نماید اما مدیریت شهری با ساز و کارهای مشخص مانع از وسعت یافتن ابعاد حادثه و مرگ شهروندان می گردد. در این راستا سازمان آتش نشانی با مجموعه ای از شرح وظایف در کنار سایر ماموریت های محوله به منظور حفاظت از مال و جان شهروندان در برابر حوادث،علاوه بر مبارزه با حریق و در اولویتی بالاتر به پیشگیری از وقوع آتش سوزی در کلیه تصرفات شهری موظف است. انجام این مهم در دو بخش عینیت می یابد:
-تایید ایمنی ساختمان ها و ارزیابی تجهیزات مناسب اعلام و اطفای حریق اماکن مسکونی و..
-ارائه آموزش های لازم به شهروندان در مواجهه با حریق و نحوه خروج از موقعیت خطر ساز
با این شرح؛ فرهاد فرهودی سرپرست سازمان آتش نشانی که مشخص نیست با چه رزومه، سابقه و تجربه ای به این منصب استراتژیک گمارده شده توضیح دهند که از زمان انتصاب تا کنون چه اقدامات پیشگیرانه ای انجام داده است؟!