آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک متولی کنترل پروژه های عمرانی خصوصا دولتی زیر مجموعه وزارت راه می باشد.

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک متولی کنترل پروژه های عمرانی خصوصا دولتی زیر مجموعه وزارت راه می باشد.
به گزارش چویرنیوزمهندس علیرضا چراغی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه به مناسبت 18 آبان روز ملی کیفیت با اشاره به اهمیت نظارت کیفی بر پروژه های عمرانی و نقش آن در تامین سلامت و امنیت مردم اظهار نمود: در حال حاضر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کرمانشاه سرپرستی استان های کردستان، ایلام، همدان و لرستان را هم بر عهده دارد و 659 خدمت مختلف را ارائه می نماید.
چراغی افزود: سالیانه بیش از 4 میلیون آزمایش در پروژه های عمرانی سطح کشور توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک صورت می گیرد و سال گذشته 70 هزار متر حفاری در کل کشور صورت گرفته که سهم استان کرمانشاه 2 هزار متر بوده است.
وی با اشاره به توانمندی های این واحد و قیاس آن با کشورهای منطقه افزود: مدیریت روسازی راه ها در آزمایشگاه راه اندازی شده که در سطح کشورهای منطقه بی نظیر است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از خدمات آزمایشگاه دستگاه اسکنر جاده ای است که با کمک لیزر و تمام اتوماتیک با سرعت 80 کیلومتر در سطح جاده تردد و با کیفیت بالا اسکن می کند. خروجی این دستگاه نوع خرابی آسفالت، نوع لایه های زیرین و نیز راهکار اصلاح می باشد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه در خصوص فعالیت های علمی این واحد اظهار داشت: هرساله سمینار علمی و فنی رایگان برای کارفرمایان، ناظران، پیمانکاران و مهندسین مشاور سراسر کشور برگزار می گردد که کمک بزرگی به ارتقا دانش متولیان امر و افزایش سطح کیفی پروژه ها دارد.
وی در خصوص فعالیت این واحد در استان گفت: هم اکنون آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با داشتن 70 نیروی متخصص و تحصیل کرده و نیز دارا بودن شعبه در شش شهرستان استان بر 26 پروژه مهم عمرانی استان از جمله قطارشهری کرمانشاه، راه آهن کرمانشاه-خسروی، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، پتروشیمی اسلام آبادغرب، سد سومار، آزادراه بیستون-کرمانشاه-حمیل، مسکن ملی سراج و… نظارت مستقیم دارد.
چراغی یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی آزمایشگاه را همکاری با دستگاه های اجرایی در پروژه های دخیل در اربعین عنوان نمود و افزود: از سال گذشته تا کنون 128480 مورد آزمایش مختلف خاکی، بتنی، و آسفالتی در پروژه های مرتبط با اربعین توسط آزمایشگاه صورت گرفته است.
وی یک خبر خوب هم اعلام نمود و گفت: با توجه به اینکه سالانه چند میلیون تُن قیر در سطح جاده های استان به مصرف می رسد و لزوم انجام آزمایشات مرتبط با این ماده پُر مصرف درخواست خرید دستگاه آزمایش قیرهای عملکردی از سوی تهران مورد تایید قرار گرفت تا کرمانشاه پس از تهران، تبریز و شیراز به عنوان سومین شهر دارای چنین دستگاهی شاخته شود.
چراغی یکی از ویژگی های این دستگاه را ارائه تحلیل عملکرد قیر تا 15 سال آینده ظرف مدت یک هفته عنوان نمود.
چراغی با تاکید بر استفاده آزمایشگاه از تجهیزات با تکنولوژی روز گفت: یکی از تجهیزات مورد استفاده که امسال از سوی آزمایشگاه مرکزی خریداری شده دستگاه تحلیل چند کاناله است.
وی افزود: با استفاده از این دستگاه بدون نیاز به حفاری که زمانبر، پُر هزینه و در تعارض با مباحث محیط زیستی می باشد، توسط لیزر می توان تا عمق 50 متری خاک را مورد تحلیل قرار داد و مشخصات زمین را برای انجام ساخت و ساز تعیین نمود.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت آزمایشگاه های بخش خصوصی در حوزه مکانیک خاک گفت: در حال حاضر در حوزه پروژه های عمرانی دولتی در کنار آزمایشگاه ما، چهار تا پنج آزمایشگاه بخش خصوصی فعالیت دارند و در حوزه پروژه های نظام مهندسی حدود ۸۰ آزمایشگاه بخش خصوصی با سازمان نظام مهندسی همکاری دارند.

وی با اشاره به عدم نظارت جدی بر عملکرد این آزمایشگاه های بخش خصوصی گفت: در حوزه پروژه های دولتی، ۸۰ درصد کار با ماست، اما در حوزه ساخت و ساز های نظام مهندسی ما تنها بر پنج درصد پروژه ها نظارت داریم.

وی افزود: انتخاب نوع آمایشگاه با کارفرمای هر پروژه و هر ساختمان است و مالکان ساختمان ها به دلیل قیمت پایینِ آزمایشگاه های خصوصی، آنها را انتخاب می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت تمام شده آزمایش ها کاملا مشخص است، این قیمت های پایین نشان دهنده آن است که قطعا از کیفیت کار زده شده و آنطور که باید آزمایش ها به دقت و با مواد و دستگاه های لازم انجام نمی شود.

چراغی با بیان اینکه مجوز این آزمایشگاه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می شود، گفت: نظارت بر این آزمایشگاه در حوزه ساخت و ساز با نظام مهندسی است، اما نظارتی که باید صورت نمی گیرد.

وی افزود: در سالهای گذشته یک تیم با حضور نظام مهندسی، راه و شهرسازی، اداره استاندارد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بر عملکرد این آزمایشگاه ها نظارت می کرد و در همان سالها که ۱۲ آزمایشگاه بخش خصوصی فعال بودند، شش آزمایشگاه را تعطیل کردیم، چرا که عملکرد مناسبی نداشتند. اما رفته رفته ما از این تیم نظارتی کنار گذاشته شدیم و در حال حاضر نظارت جدی که باید بر عملکرد این آزمایشگاه ها وجود ندارد.

  • منبع خبر : چویرنیوز