هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس در مهرماه شاهد حضور و تردد دانش آموزان در سطح شهر هستیم. بازگشایی مدارس دمیده شدن روح تازگی و نشاط در جامعه بوده و حضور دانش آموزان خالق این شرایط در جامعه است.

هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس در مهرماه شاهد حضور و تردد دانش آموزان در سطح شهر هستیم. بازگشایی مدارس دمیده شدن روح تازگی و نشاط در جامعه بوده و حضور دانش آموزان خالق این شرایط در جامعه است.
شروع سال تحصیلی جدید علاوه بر شور و نشاط اجتماعی باعث رونق بسیاری از کسب و کارها می گردد، شغل هایی که تداوم حیاتشان وابسته به مدرسه بوده و با بازگشایی مدارس درهای برکت به رویشان باز می گردد. ازاینرو مدرسه را شریان حیاتی جامعه و دانش آموزان را نبض این شریان می توان دانست.
همزمان با شیوع بیماری کرونا و به تعلیق درآمدن بسیاری از فعالیت ها، نظام آموزشی کشور نیز متاثر از شرایط بوجود آمده به تعطیلی ناخواسته و اجباری تن داد!
سایه سنگین و شوم کرونا بر مدارس کشور علاوه بر شور و نشاط و رونق اقتصادی جامعه باعث کاهش انگیزه تحصیل و در نتیجه افت تحصیلی دانش آموزان گردید تا جایی که برنامه جایگزین (شاد) که برای کمک به سیستم آموزشی کشور بوجود آمد هم نتوانست خلاء ناشی از تعطیلی مدارس و عدم تعامل بدون واسطه دانش آموز و معلم را پُر نماید. بدین شکل برنامه آموزشی ” شاد ” که در ابتدا تصور می شد تنها چند ماهی همراه دانش آموزان خواهد بود به میهمان ناخوانده و دائمی خانواده ها و فرزندانشان تبدیل گردید. طی نمودن ۳ سال تحصیلی بدور از مدرسه و شور و نشاط آن با مُسکنی بنام شاد رفته رفته خانواده ها و دانش آموزان را بویژه دانش آموزان پایه اولی را با فضا و حال و روز مدرسه بیگانه نمود. این بیگانگی و رخوت بوجود آمده در شرایطی که بیماری کرونا و سویه های متعدد و عجیبش تحت کنترل درآمده و همه مشاغل به روال عادی پیش از کرونا بازگشته اند می رفت تا سومین سال تحصیلی بدون مدرسه را رغم بزند و این دوره تحصیلی نیز با دوری دانش آموزان از مدرسه به پایان برسد!
در شرایطی که تنها جایی که بسته بود مدرسه بود و برای بازگشایی مدارس از سوی بخش های مختلف جامعه مقاومت هایی دیده می شد دستور به آغاز سال تحصیلی جدید در فروردین را می توان یک حرکت رو به جلو و انقلابی آموزشی تلقی نمود که به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با موافق ستاد ملی مقابله با کرونا حاصل گردید، تصمیم مهمی که مهر را در فروردین میهمان خانواده ها و دانش آموزان نمود!
بر خلاف تصور عموم مدرسه صرفا محل آموزش نیست بلکه مکانی چند ساحتی است که در آن دانش آموزان علاوه بر فراگیری دروس مختلف سایر ساحت های تعلیم تربیتی از جمله تربیت اخلاقی، تربیت اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت اقتصادی و تربیت علمی را هم کسب می نمایند لذا کرونا صرفا به سیستم آموزشی کشور ضربه نزد بلکه کل ساحت های تعلیم و تربیتی را مورد هدف قرار داد و دانش آموزان را از تربیت چند ساحتی دور نمود، چالش بزرگی که هیچ برنامه پیشرفته غیر حضوری نتوانست خلاء بوجود آمده را پر کند و حالا با بازگشایی مدارس خون تازه و دوباره ای در رگ های نظام آموزشی کشور جریان یافت تا شاهد فصل دیگری از تعلیم و تربیت چند ساحتی و تربیت نسل جدیدی از انسانهایی باشیم که قرار است ایران را با همت، دانش و مهارت خود برای فرداها بسازند!
در روزی که مدارس بازگشایی خود را جشن می گرفتند و میهمانان این جشن بزرگ فرهنگی دانش آموزان بودند با حکم وزیر آموزش و پرورش و طی مراسمی سلمان محمدی به عنوان مدیرکلی آموزش و پرورش استان معرفی گردید. در مراسم معارفه که با حضور جمع کثیری از فرهنگیان، مدیران و مسئولین استان و با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش برگزار گردید از زحمات مجید یزدان پنا تقدیر و سلمان محمدی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش:
مدرسه اولین جایی است که باید باز باشد و آخرین جایی است که باید بسته باشد

به گزارش سلام کرمانشاه، در این مراسم صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اظهار داشت:
تربیت تمام ساحتی در بعد نیروی انسانی یعنی اینکه معلم من صرفا انتقال دهنده علوم و به معنی واژه معلم نیست بلکه همه معلمین باید مربی هم باشند. مدرسه من در بعد زیرساخت فقط مکان انتقال علوم نیست بلکه کانون تربیتی و پیشرفت محله است.
امروز اگر بواسطه کرونا اخلال در سه سال تحصیلی ایجاد و باعث اختلال در فرایند آموزش و پرورش شد بواسطه این است که اساسا فضای مجازی و بستر فضای مجازی بستر تمام ساحتی نیست. فضای مجازی صرفا به عنوان یک مکمل در یک دوره گذار می باید مطرح می شد حداکثر بازه ای که برای آموزش از طریق فضای مجازی پیش بینی می شد در یک دوره شش ماهه بود، همه مجامع علمی دنیا بر اساس این توصیه پیش رفتند و عمل کردند که اساسا مدرسه اولین جایی است که باید باز باشد و آخرین جایی است که باید بسته باشد اما در کشور ما بعد از گذشت ۲۵ ماه مدارس تعطیل و یا نیمه باز بودند که با مصوبه ستاد ملی کرونا در ششم فروردین و با مجاهدت همه معلمین، مدیران مدارس، مدیران کل و… در ظرف این مدت کوتاه اتفاقات خیلی خوبی رغم خورد که ما امروز شاهد استقبال بسیار خوب و رضایت بخش دانش آموزان از آموزش های حضوری بودیم. شما شاهد بودید از دیروز چه شور و نشاطی به فضای آموزش و پرورش، مدرسه و فضای اجتماعی کشور حاکم شد.
آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی کشور است حضور دانش آموزان نشان داد که به حق آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی، انسانی و فرهنگی کشور است. حضور دانش آموزان خون تازه ای را در نظام تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی، اجتماعی کشور دمید. این استقبال برای ما بسیار ارزشمند است. حضور معلمین به عنوان مدافعان تربیت همانند مدافعان سلامت در دوره کرونا بسیار واجد ارزشمند بود. معلم ها با حضورشان در مدارس موجب شدند تا بیشتر از این خدشه ای به نظام تعلیم و تربیت وارد نشود و افت تحصیلی عارض نگردد و افت یادگیری فراگیر نشود. و با حضورشان در مدارس و با تشویق دانش آموزان برای حضور در مدارس تلاش کردند که زمینه تربیت تمام ساحتی تحقق پیدا بکند. اعتماد خانواده ها به نهاد مقدس مدرسه که این بالاترین ارزش برای ماست.
باید زمینه حضور همه دانش آموزان در طول ۵ روز هفته را فراهم کنیم، دانش آموز ما در مدرسه می تواند به اهداف تربیتی، اهداف زیستی و بدنی، اهداف فن آوری، اهداف ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی نائل گردد.
اگرامروز شعار سال تولید دانش بنیان اشتغال زایی است رهگذر آن و نقطه آغازینش آموزش و پرورش و مدرسه است. مدرسه مهمترین بستر ساز جامعه دانش بنیان است. مدرسه پیش رو و پیش نیاز تحقق شعار سال در حوزه دانش بنیان و اشتغال زایی است. مدرسه هم پیش رو است و هم پیشران در تحقق شعار سال.
بسط فعالیت ها و برنامه های مهارتی و سیاست آموزش یک مهارت برای هر دانش آموز و توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی و زمینه سازی برای اشتغال هنرجویان هنرستان های آموزش و پرورش این ها همه ظرفیت هایی است که می تواند به تحقق شعار سال به نظام حکمرانی کشور کمک کند.
هر مدرسه اگر کانون تربیتی است می تواند کانون کارآفرینی و اشتغال زایی هم باشد. مقدمه کار و کارآفرینی و ترویج فرهنگ کار در مدرسه و آموزش و پرورش است که می توان فرهنگ و ارزش کار را بسط داد و در وجود دانش آموز نهادینه کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه:
باید به تربیت به مثابه یک امر ملی نگاه کنیم

در ادامه سلمان محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به تشریح برنامه های خود پرداخت و اظهار داشت:
اهم برنامه ها که جدای از وظایف ذاتی ما به عناون مسئول و معلم بوده و برگرفته از سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه های دولت سیزدهم و همچنین برنامه های ارائه شده از سوی وزیر محترم دکتر نوری به شرح زیر می باشد.

اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
نقشه راه ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. ده سال از زمان تصویب سند گذشته در فصل هشتم سند آمده هر ۵ سال یک بار می توان بازنگری و ترمیم کرد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است!
ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش
همه مسئولین، همکاران و رسانه ها این را به عنوان یک مطالبه مطرح کنیم. مسائل آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده ایم این نگرش باید تغییر کند ما باید به تربیت به مثابه یک امر ملی نگاه کنیم در این نگاه ملی همه دستگاه ها متولی امر تعلیم و تربیت هستند و البته آموزش و پرورش میدان دار این عرصه است.
تربیت تمام ساحتی دانش آموزان
دانش آموز نباید فقط درس بخواند ما باید به دنبال تربیت چند ساحتی باشیم. دانش آموز باید در همه زمینه ها به شکل متوازن رشد کند.
عدالت آموزشی
باید شرایط را برای بازگشت همه دانش آموزان بویژه آنهایی که از تحصیل بازمانده بودند به چرخه آموزش محیا کنیم.
ارتقاء جایگاه و تکریم منزلت و مقام معلم اعم از مشاغل و بازنشسته
مهمترین رکن فرایند تدریس و یادگیری معلم است، حرمت معلم بر همه ما واجب است. من خودم را به عنوان خادم خدمتگزار همه همکاران درمدرسه می دانم هیچ تفاوتی در صف و ستاد وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد شان و مقام و منزلت همکاران در صف است ما پشتیبان و خدمتگزارهمکاران خواهیم بود.
مشارکت موثر همه شرکای آموزش و پرورش
از طریق تقویت شورای آموزش و پرورش و تقویت خیرین مدرسه ساز
جوانگرایی
جوانگرایی به عنوان مطالبه جامعه که در بیانیه گام دوم انقلاب هم آمده بنحوی که شخص وزیر و معاونین ایشان همگی دهه شصتی و جوان هستند لذا ما هم در استان جوانگرایی را انجام خواهیم داد.
جذب درست نیروی انسانی برای آموزش و پرورش
ورودی آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است که باید ویژه تر دیده شود.
دراساسنامه دانشگاه فرهنگیان ماده ۲۸ آمده که در موارد ضروری و برای جذب نخبگان می توان از طریق برگزاری آزمون اقدام نمود اما متاسفانه این ماده جای دانشگاه فرهنگیان را گرفته است. ما باید تلاش کنیم که بهترین ها برای خدمت به دانش آموزان جذب شوند. برخی بر این عقیده اند که اجازه بدهیم بیایند بعدا آموزش می بینند اما باید بگویم که هیچ آموزش خوبی در دوران خدمت جایگزین یک جذب بد نخواهد شد پس باید تلاش کنیم که بهترین ها را جذب کنیم.
گزارش از: م . بستار

  • منبع خبر : سلام کرمانشاه