آسیب های اجتماعی همچون بیماری پیش رونده به تدریج و در بی خبری گسترش می یابد و رفته رفته تار و پود جامعه را در بر می گیرد. این معضلات پس از درگیر کردن افراد و گروه های آسیب پذیرتری چون نوجوانان، زنان و افراد بی بضاعت کل جامعه را درگیر کرده و مانع از رشد و توسعه می گردد.

آسیب های اجتماعی همچون بیماری پیش رونده به تدریج و در بی خبری گسترش می یابد و رفته رفته تار و پود جامعه را در بر می گیرد. این معضلات پس از درگیر کردن افراد و گروه های آسیب پذیرتری چون نوجوانان، زنان و افراد بی بضاعت کل جامعه را درگیر کرده و مانع از رشد و توسعه می گردد.
آسیب های اجتماعی پدیده هایی قابل کنترل و پیشگیری هستند که درصورت برنامه ریزی و مداخله به موقع می توان از شیوع آنها در میان کلیه ی اقشار جامعه جلوگیری کرد. لازمه ی این امر شناسایی موضوعات مبتلابه جامعه و نقاط آسیب پذیر و سپس مداخله به منظور کنترل و پیشگیری می باشد.
در این چارچوب محلات کم برخوردار و حاشیه ای شهر به دلیل بافت جمعیتی، کمبود و نبود امکانات شهری، معضلات فرهنگی و خُرده فرهنگ ها، مشکلات معیشتی و فقر ساکنین و… مستعد بروز و گسترش انواع آسیب های اجتماعی هستند. بی توجهی به مشکلات این محلات که بعضا از نادیده انگاشتن نیازهای اولیه ساکنین آنها شروع می گردد آغازی بر اپیدمی معضلات اجتماعی در شهرخواهد بود.
هرچند در چنین مواقعی تاکید بر مباحث پیشگیرانه در اولویت می باشد اما مداخله به هنگام نیز می تواند مورد توجه واقع گردد.
آقاجان یکی از محلات کم برخوردار شهر کرمانشاه است که عموم اهالی آن انسان هایی شریف و زحمت کش هستند. ساکنین این محله همچون اکثر نقاط شهر درگیر مشکلات و معضلات عدیده ای هستند اما آنچه این محله را از دیگر محلات شهر متمایز می کند معضلی است به نام خانه های متروکه ای که مخروبه هستند!
این خانه ها که تعداد آنها به طرز عجیبی زیاد است به دلیل بلاصاحب بودن و یا بی توجهی مالکین خود به محلی برای تجمع معتادین متجاهر و افراد بزه کار و شرورتبدیل شده است. ازاینرو شرایط حاکم بر این خانه ها سلامت و بهداشت روانی، اجتماعی و جسمی ساکنین را با خطری جدی مواجه نموده است.

تداوم این مسئله در گذر زمان زنگ خطری بود که علی رغم تذکرات و هشدار مسئولین امر در شهرداری ادامه یافت تا دستگاه قضایی استان را ناگزیر به مداخله نماید. لذا پس از بازدید استاندار و شهردار از محل و طرح موضوع در شورای تامین به همت شهرداری و با دستور قضایی دادستان مقرر گردید تمامی منازل و اماکن مخروبه در بازه زمانی مشخص و محدود خاکبرداری و تسطیح شوند.
در این رابطه پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه به خبرنگار چویر نیوز گفت: مسلما هر آسیب اجتماعی می تواند به جرم تبدیل شود که برای نظام و مردم ایجاد هزینه نماید.
توسلی زاده افزود: دو سال پیش طی بازدیدی که از محله آقاجان داشتیم با هم اندیشی گروه های جهادی ساماندهی این محله که مجموعه ی کاملی از انواع آسیب های اجتماعی می باشد در دستور کار قرار گرفت.
این تصمیم پس از دو سال هم اینک با مشارکت شهرداری، دادگستری، دادستانی، فرمانداری و گروه های جهادی به نتیجه رسید.
حضور دادستان در این محله و دستور به تخریب خانه های متروکه نشان از تاکید و پیگیری دستگاه قضایی برای رفع این معضل بزرگ دارد.

شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در حاشیه تخریب منازل متروکه در محله آقاجان با تاکید بر این مسئله که محله ی کم برخوردار آقاجان سالهاست با این معضل مواجه می باشد به خبرنگار سلام کرمانشاه گفت: منازل متروکه و رها شده در این محله که پاتوق معتادین متجاهر و بزهکاران شده مردم محل را عاصی کرده و به ستوه آورده بود. اما علی رغم تذکرات متعدد شهرداری به مالکین این منازل و در پی بی توجهی صورت گرفته با مصوبه شورای تامین و به دستور قضایی دادستان حکم به تخریب و خاکبرداری این اماکن داده شد.
شهرام کرمی افزود: هرجا که جرمی واقع گردد و یا احتمال تضییع حقوق مردم برود برای حفظ حقوق عامه دادستانی مکلف به ورود و برخورد می باشد. در محله ی آقاجان هزاران نفر زندگی می کنند که چند ده نفر برای مردم ایجاد مزاحمت می کنند لذا رسیدگی به اعمال مجرمانه آنها در دستور کار دادستانی قرار خواهد داشت.
برومند نامداری معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه ضمن اشاره به تخریب ۹۴ خانه متروکه در محله آقاجان اظهار داشت: این اماکن پس از تعیین تکلیف مالکیت آنها تسطیح و بهسازی می شوند و به منظور کاربری فرهنگی و فضای سبز در اختیار شهرداری منطقه قرارخواهند گرفت.

اقدام مشترک شهرداری و دستگاه قضایی برای ساماندهی محله آقاجان جان تازه ای بود در کالبد این محله که با استقبال اهالی محل مواجه گردید. اهالی محل که مورد پرسش قرار گرفتند همگی از این اقدام شهرداری و دستگاه قضایی ابراز رضایت نمودند و خواهان تداوم این طرح تا رفع این معضل شدند.
لازم به ذکر است اقدام به تخریب این منازل مخروبه پس از قطع انشعابات گاز، آب و برق از سوی پرسنل زحمت کش این ادارات و نیز همراهی پاکبانان شهرداری محقق گردید.
گزارش از: م بستار

  • منبع خبر : چویرنیوز