هرچند تقویم نیمه بهمن ماه را نشان می دهد اما شرایط آب و هوایی چیز دیگری می گوید؛ انگاری اولین بهار قرن جدید شمسی برای رونمایی از خود عجله دارد. ظهر به نیمه نرسیده اینجا، خیابان منتهی به دادگستری بمانند همه ی روزهای هفته مملو از جمعیتی است که بی توجه به اطراف خود و […]

هرچند تقویم نیمه بهمن ماه را نشان می دهد اما شرایط آب و هوایی چیز دیگری می گوید؛ انگاری اولین بهار قرن جدید شمسی برای رونمایی از خود عجله دارد. ظهر به نیمه نرسیده اینجا، خیابان منتهی به دادگستری بمانند همه ی روزهای هفته مملو از جمعیتی است که بی توجه به اطراف خود و با شتاب درحال گذر هستند و شاید تنها وجه اشتراک شان همان ماسکی باشد که برای در امان ماندن از قاتل کوچک(کرونا) بر دهان دارند. درگیر و دار این آمدن ها و رفتن ها می توان هدف مشترکی را در چهره های بعضا نگران افراد مشاهده نمود؛ جستجوی عدالت!
طول این خیابان را به طرف شرق که طی می کنی کمی آن طرف تر پشت دیوارهای بلند ساختمان دادگستری فرشته عدالت با صبر و مهربانی عدالت را تقسیم می کند. همزمان در یکی از طبقات ساختمان دادگستری و بدور از هیاهو و ازدحام آدم ها اصحاب رسانه گردهم آمده اند تا بالاترین مقام قضایی استان برایشان از عدالت و چگونگی اجرای آن بگوید.
رئیس کل دادگستری استان خوشحال از حضور چشمگیر رسانه ها در جلسه به تشریح برنامه ها و اقدامات خود در حوزه قضایی و در سطح استان مشغول است. او که نگاهی مثبت به رسانه های شناسنامه دار و خبرنگاران دارد و بارها به مناسبت های مختلف از لزوم حفظ شان و جایگاه خبرنگاران و تامین شرایط مناسب اطلاع رسانی ازاد سخن به میان اورده(برخلاف انچه که در پاره ای مواقع اتفاق می افتد) گفته های خود را با کسب رتبه های برتر کشوری در بخش های مختلف و تمجید ریاست محترم قوه قضاییه از مجموعه ی دادگستری استان اغاز نمود.
توسلی زاده با این امید که از طریق خبرنگاران و رسانه ها گوش شنوایی برای حرف هایش بیابد به مهمترین دغدغه خود پرداخت و گفت میزان اختلافات و درنتیجه تعداد مراجعه به دادگستری در استان به نسبت استان های دیگر بالا است او تنها راه حل این موضوع را رفع اختلافات از طریق بزرگان و ریش سفیدان دانست و بر صلح و سازش پیش از رجوع به محاکم قضایی تاکید نمود.
در این حین و در گوشه ای از خیابان مملو از جمعیت، زن و مردی در حضور همراهان خویش بی توجه به نگاه های سنگین رهگذران به جر و بحث و دعوا مشغول هستند. بی انکه بخواهی به انها نزدیک شوی و صدایشان را بشنوی می توان حدس زد که زن و شوهر جوانی هستند و به دلیل بالا گرفتن اختلافات زناشویی کارشان به محکمه و رای قاضی کشیده و به رسم تمامی محاکم یکی از این دو خوشحال از رای و ان دیگری ناراحت و معترض از حکم دریافتی هستند. طرف بازنده که تلاش دارد راهی برای فرار از شرایط پیش روی بیابد در تجربه ای ناموفق و دوباره بجای بزرگترهای فامیل خشم اش را به یاری می طلبد و …
رفته رفته بر حلقه جمعیت افزوده می شود، مرد خشمگین در پاسخ به پادرمیانی برخی افراد حاضر در جمعیت با فریاد بلند خطاب به انها می گوید مسئله خانوادگی و ناموسی است و کسی حق دخالت ندارد.
در سوی دیگر ماجرا قاضی القضات کماکان در حال صحبت کردن است و خبرنگاران همچنان به یادداشت برداشتن مشغول هستند. توسلی زاده گرم سخنرانی در صندلی اش جابجا شد و با اشاره به ماجرای سرقت خشن از یک خانم که چندی پیش اتفاق افتاده بود از سرعت عمل نیروهای پلیس در دستگیری متهمین و رسیدگی ویژه به پرونده در دستگاه قضایی گفت و این بار با صدایی رساتر حاضرین را خطاب قرار داد و افزود ارازل و اوباش، هنجارشکنان و برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه بدانند که دستگاه قضایی با انها برخورد جدی خواهد کرد و به اشد مجازات خواهد رساند!
صحبت که به اینجا کشید زمزه ها بلند شد یکی از خبرنگاران پرسید چرا فکری به حال امنیت جامعه نمی کنید؟ ان دیگری با تایید حرف همکار خود افزود اقای توسلی زاده روز به روز بر میزان جرایم خشن افزوده می شود و روز نیست که در گوشه ای از شهر فردی را با چاقو مورد تعرض و سرقت قرار ندهند!! خبرنگار دیگری از میزبان دلیل وجود این همه اسلحه در دست مردم و درگیری گاه و بیگاه با استفاه از سلاح گرم را جویا شد در این میان یکی با صدایی لرزان و نگران گفت صدای شلیک می اید!!!!
بحث ناموس که به میان امد جمعیت رفته رفته پراکنده شدند در این میان مرد خشمگین خوشحال از اینکه توانسته بود افکار عمومی را با واژه “ناموس” متقاعد و با استفاده از خشم انها را وادار به عقب نشینی کند این بار مصمم تر بر مرکب خشم سوار شد و نیت از پیش برنامه ریزی شده اش را پیش برد و گلوله را راه حلی مطمئن تر از صلح و سازش برای حل مشکل خود یافت!!!
در شرایطی که ارشد قضایی استان از عدالت می گفت و مردم را به صلح و سازش فرامی خواند و با تاکید به برهم زنندگان امنیت و ارامش جامعه هشدار می داد، کمی ان طرف تر فرشته عدالت با بالهایی زخم خورده از خشم و نفرت مرگ را در اغوش می کشید…
***
به گفته سرهنگ محمد رضا آمویی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان
حوالی ظهر روز سه شنبه – ۱۴ بهمن یک مورد تیراندازی در خیابان بنت الهدی مقابل دادگستری کل استان به پلیس گزارش و تیمی از ماموران به سرعت در محل حاضر شدند.
وی ادامه داد: پس از حضور ماموران در محل مشخص شد فردی به دنبال اختلافات خانوادگی با خانواده همسرش، مقابل یکی از دفاتر وکالت اقدام به تیراندازی می کند که منجر به کشته شدن برادر همسرش در صحنه می شود.
سرهنگ آمویی تصریح کرد: همچنین در این تیراندازی همسر و وکیل آنها نیز که در دفتر وکالت حضور داشتند بر اثر تیراندازی زخمی می شوند که پس از انتقال به بیمارستان متاسفانه انها نیز جان خود را از دست می دهند.
معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه یادآوری کرد: پس از این حادثه و حضور ماموران درمحل حادثه، فرد قاتل به سرعت دستگیر و سلاح مورد استفاده نیز کشف شد.
پس از وقوع این حادثه بلافاصله دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه دستور رسیدگی به حادثه تیراندازی خیابان بنت الهدی را صادر کرد.
شهرام کرمی بااشاره به وقوع حادثه تیراندازی مرگبار در خیابان بنت الهدی کرمانشاه، اظهارکرد: زنی به دلیل اختلاف با همسرش به همراه وکیل و شاهد خود به یکی از شعب دادگاه های دادگستری استان مراجعه می کند.
وی تصریح کرد: پس از پایان دادگاه، زن به همراه وکیل و شاهد خود به دفتر وکیلش مراجعه کرده و در این هنگام همسر زن نیز با استفاده از یک قبضه کلت کمری به سمت آنها شلیک می کند.
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه بااشاره به قتل همسر مرد،وکیل و شاهد در این حادثه تیراندازی مرگبار اعلام کرد: به محض وقوع این حادثه ضابطین دستگاه قضایی و بازپرس ویژه قتل استاندر محل حاضر شدند.
وی تاکید کرد: ضابطین دستگاه قضایی به سرعت وارد عمل شده و فرد قاتل را دستگیر کردند و اکنون در بازداشت است.
کرمی افزود: باتوجه به جریحه دار شدن افکار عمومی در پی وقوع این حادثه دستور رسیدگی فوری و ویژه آن را صادر کردیم و در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی می شود.

جنایت هایی از این دست با توجه به عمق فاجعه به شدت از سوی جامعه با واکنش شدید مواجه می شود. حادثه ی خیابان بنت الهدی نیز از این قاعده مستثنی نیست بویژه انکه در این قتل عام شاهد مرگ یک وکیل که به تازگی ردای وکالت بر تن نموده بودیم، این مسئله با واکنش های زیادی از سوی مردم بویژه جامعه ی وکلا مواجه گردید،به همین دلیل کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه بیانیه ای در محکومیت قتل کاراموز وکالت “پریوش ظفری” صادر نمود.

هر کس انسان بی گناهی را بکشد، چنان است که گویی همه انسان ها را کشته است(سوره مبارکه مائده آیه ۳۲)

مصیبت و اندوه جانکاه قتل همکار گرامی مان مرحومه ی مغفوره پریوش ظفری در آستانه روز مادر موجب بهت و تالم شدید جامعه حقوقی استان کرمانشاه گردیده و قلب هایمان را به درد آورد.عزادار این جنایت هولناک نه تنها خانواده ی معزای همکار بی گناه مان است، بلکه امروز تمامی جامعه حقوقی و وکالتی به وسعت ایران عزیزمان، ماتم زده ی این واقعه ی بس دردناک است.کانون وکلای دادگستری کرمانشاه ضمن ابراز همدردی با خانواده ی معزای آن عزیز از دست رفته و با محکوم کردن شدید این اقدام غیر انسانی و ددمنشانه،از مسئولین محترم قضایی استان کرمانشاه که وظیفه ی سترگ تامین امنیت شهروندان را بر دوش دارند، مصرانه می طلبد تا با تسریع در تعقیب و برخورد قاطعانه با عامل یا عاملین این رفتار وحشیانه و شوم ،مانع پای مال شدن خون به ناحق ریخته این همکار بی گناه و بی دفاع گردد.قطع به یقین،هر گونه کوتاهی یا اهمال در برابر چنین جنایتی ،خود بستر ساز رویدادها و حوادثی خواهد بود که حاصل آن تعرض به حریم حافظان عدالت و حق پروری است.
این فاجعه بار دیگر نگاه ها را متوجه جامعه وکالت و دشواری های این صنف نمود. شغلی که ضرورت ان در زندگی انسان ها مورد تاکید می باشد اما برابر با این اهمیت از احترام لازم برخوردار نبوده و بعضا به دلایل گوناگون مورد قضاوت های ناعادلانه قرار می گیرد.
حادثه قتل وکیل جوان چنان زخم کهنه ای که دهان باز کرده صدای اعتراض رئیس کانون وکلای استان کرمانشاه را دراورد تا جایی دکتر بهروز رستمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و از ساحت شغل وکالت دفاع نماید. رستمی با اظهار تاسف از اینکه یک وکیل در راه خدمت و برقراری عدالت جان خود را از دست داده و تسلیت به جامعه ی وکلا خواستار ان گردید که دادگستری در محاکمه فرد قاتل تسریع و با رعایت موازین عدالت نسبت به اشد مجازات وی اقدام نماید.
رئیس کانون وکلا از قاضی ویژه قتل و دادستان محترم خواست به دلیل به مخاطره افتادن امنیت اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن و با برخوردی قاطع پرونده را مورد بررسی قرار بدهند تا
فضا برای هنجارشکنان و ناقضان حقوق انسانی تنگ و دشوار گردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در ریشه یابی علت ها با انتقاد از عملکرد صدا و سیما نسبت به تولید و پخش برنامه ها و سریال هایی که با القای چهره ی زشت از وکیل اقدام به نفرت پراکنی نسبت به این صنف می نماید خواهان تغییر این رویکرد در رسانه ملی شد.
رستمی در خاتمه افزود در خصوص جنایت هایی از این دست انچه که می تواند عامل بازدارندگی داشته باشد بیش از شدت مجازات حدیت مجازات است چرا که تاخیر در مجازات و عدم انعکاس ان احتمال وقوع مجدد را بالا می برد.
فاجعه ی قتل عام در خیابان بنت الهدی باردیگر کرمانشاه را در صدر اخبارمنفی قرار داد تا تلاش ها برای نشان دادن چهره ای زیبا از کرمانشاه بار دیگر با ناکامی مواجه گردد. هرچند این نوع جنایت ها پیش از این نیز واقع شده و مختص جغرافیا، فرهنگ و زمان معینی نمی باشد اما وقوع ان در این برحه ی زمانی که جامعه متاثر از شرایط بد اقتصادی و وضعیت کرونایی بیش از پیش به اخبار امیدوار کننده و مثبت نیاز دارد چالش بزرگی خواهد بود پیش روی دست اندر کاران و تصمیم گیرندگان امر تا از تبعات منفی این فاجعه بکاهند و با تدبیر مناسب شرایط و بستر وقوع چنین فجایع ای را در اینده اگر نمی توانند بصورت کامل لااقل تا حدودی از میان بردارند.
نکته ی مهم دیگری که مسوولین قضایی استان می باید به ان توجه ویژه نمایند در کنار مجازات متهم پرونده، بررسی ابعاد مختلف این حادثه و دلایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی ضعف در روند رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی است. انچه که فعالین اجتماعی از سیستم قضایی استان انتظار دارند پرهیز از شتاب زدگی متاثر از شرایط احساسی و هیجان زده جامعه و واکاویی ابعاد مختلف این فاجعه توسط کارشناسان خبره می باشد تا نتایج حاصله جهت تحقیق و مطالعه بیشتر و بمنظور فرهنگ سازی و تغییر نگرش شهروندان نسبت به شیوه های حل اختلافات و مشکلات فی مابین در اختیار نخبگان قرار بگیرد وگرنه مجازات انی فرد جنایت کار هرچند مطالبه ای بحق از سوی گروه های مختلف اجتماعی است اما کمک چندانی به از میان بردن بستر وقوع چنین جنایت هایی نکرده و صرفا مسکن موقتی بر این درد اجتماعی بزرگ خواهد بود.
گزارش از: م . بستار