داوطلبان پشت کنکوري عموما به دو دسته تقسيم مي‌شوند. نخست، آن‌هايي که مجبور به پشت کنکور ماندن هستند و دوم، آن‌هايي که اجباري در آن ندارند. دسته اول آن داوطلباني هستند که امسال مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند و در نتيجه اگر بخواهند وارد فضاي دانشگاهي شوند بايد يک بار ديگر به سراغ اين غول بي شاخ و دم کنکور بروند. دسته دوم، داوطلباني هستند که مجاز به انتخاب رشته هستند ولي شهر يا رشته‎هاي مد نظرشان را با رتبه فعلي قبول نمي‌شوند

داوطلبان پشت کنکوری عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند. نخست، آن‌هایی که مجبور به پشت کنکور ماندن هستند و دوم، آن‌هایی که اجباری در آن ندارند. دسته اول آن داوطلبانی هستند که امسال مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند و در نتیجه اگر بخواهند وارد فضای دانشگاهی شوند باید یک بار دیگر به سراغ این غول بی شاخ و دم کنکور بروند. دسته دوم، داوطلبانی هستند که مجاز به انتخاب رشته هستند ولی شهر یا رشته‎های مد نظرشان را با رتبه فعلی قبول نمی‌شوند. این دسته از افراد بیش‌تر از هرکس دیگری در زمان انتخاب رشته تردید داشتند.خیلی ها اعتقاد دارند وقتی که سال دوم کنکور می‌دهند رتبه بهتری خواهند داشت. افراد زیادی بوده‌اند که به خاطر همین تصور، سال اول را به کل رها کرده و منتظر سال دوم مانده‌اند. درمورد سال دوم باید گفت درست است که به خاطر مدرسه نرفتن زمان بیش‎تری دارید، ولی در مقابل به خاطر دوری از جوّ رقابتی ممکن است خیلی راحت‌تر از قبل درس‌خواندن را ول کنید. در نتیجه حواستان باشد که اگر خواستید سال دومی باشید به بقیه رقبا هم گوشه چشمی داشته‌باشید. اما از مزایای سال دوم کنکور دادن می‌توان به این اشاره کرد که شما یک‌بار مسیر یک‌ساله کنکور را پیموده‌اید و با پیچ و خم‌های آن آشنا شده‌اید و تقریبا نقاط قوت و ضعف خودتان هم دستتان آمده‌است. در کنارآن اگر وقت‌تان را با کلاس‌ کنکورهای مختلف پر نکنید، در نهایت زمان بیش‌تری هم برای درس‌خواندن خواهید داشت؛ زمانی که باید مدیریت شود. تند نروید و جو نگیردتان! شروع انفجاری با ساعت مطالعه بالا در ماه‌های آخر، ممکن است منتج به خستگی و کسلی ماه‌های آخر شود و می‌بینید نزدیک کنکور شده، اما توان درس‌خواندن هم ندارید.
کنکور همیشه استرس‌زا بوده‌است و سال دوم کنکور دادن خودش می‌تواند استرسی مضاعف باشد، در آن حد که بعضی از افرادی که برای بار دوم کنکور می‌دهند دچار افسردگی می‌شوند و درس خواندن را رها می‌کنند. از عوامل این استرس مضاعف می‌توان به بعضی از نزدیکانِ همیشه در صحنه اشاره کرد که با نظرهای گاه و بی‌گاه و به اصطلاح خیرخواهانه باعث بیش‎تر شدن استرس شما می‌شوند بهترین کار دوری از این افراد است. شما هدف خودتان را انتخاب کرده‌اید و آنقدر شجاعت داشته‌اید که یک‌بار دیگر وارد مسیر پر پیچ و خم کنکور شوید، در نتیجه در طی این دوران از مقایسه خودتان با بقیه دست بردارید و سعی کنید بیش‌تر از همیشه روی خودتان متمرکز باشید.

اگر احیانا در چنین شرایطی قرار گرفتید، ورزش کردن می‌تواند تاثیر مثبتی بر حال و هوایتان داشته‌باشد. ورزش علاوه بر تاثیر مثبت جسمانی و تنظیم سوخت و ساز بدن، می‌تواند روحیه‌تان را بهتر کند و مقاومت‌تان را هم در برابر استرس افزایش دهد. پس به بهانه کمبود وقت، فعالیت‌های بدنی را کنار نگذارید. یک پیاده روی نیم ساعته در روز، نه تنها چیزی از شما کم نمی‌کند بلکه باعث بهتر شدن عملکردتان شما هم خواهد شد. علاوه بر این‌ها در کنار درس خواندن برای خودتان کمی تفریح هم باقی بگذارید و گاهی اوقات اجازه دهید که مغزتان نفس بکشد.اما نه آنقدر که از هدف اصلی‌تان شما را دور کند و به بهانه تفریح از درس‌خواند بیفتید.
پشت کنکور ماندن به معنی تجربه دوباره همه استرس‌های گذشته و باز پیمودن راهی که قبلا یکبار آن را طی کرده‌اید. اگر این روزها هنوز در مورد ماندن یا نماندن در پشت کنکور دودل هستید، قبل از هرکاری به سراغ خودتان بروید و ببینید توانایی رویایی دوباره با کتاب‌ها را دارید یا نه. فرقی نمی‌کند آدم‌های اطرافیان در نهایت چه خواهند گفت، به خودتان نگاه کنید و ببینید تا چه حد حاضرید برای رشته و دانشگاه هدف‌تان فداکاری کنید.

مهندس پژمان خفتان مدرس و مشاور آموزشی

  • منبع خبر : چویرنیوز