چرخش استخوان لگن هنگامی رخ می‌دهد که یک طرف استخوان لگن جلوتر می‌باشد و یک خار خاصره قدامی فوقانی استخوان لگن جلوتر از دیگری است. هدف پزشکان از درمان این عارضه، کمک به بیماران در جلوگیری از بروز مشکلات بعدی می‌باشد که ممکن است با کج شدن لگن به وجود آید،

چرخش استخوان لگن هنگامی رخ می‌دهد که یک طرف استخوان لگن جلوتر می‌باشد و یک خار خاصره قدامی فوقانی استخوان لگن جلوتر از دیگری است. هدف پزشکان از درمان این عارضه، کمک به بیماران در جلوگیری از بروز مشکلات بعدی می‌باشد که ممکن است با کج شدن لگن به وجود آید، از جمله اختلالات کف لگن. هنگامی که توانایی کنترل عضلات کف لگن از دست برود، می‌تواند باعث شود بسیاری از موارد دیگری در بدن دچار اختلال شوند. این امر به این دلیل است که عضلات کف لگن از طریق انقباضات عضلانی، به عملکرد اندام کمک می‌کنند.
انجام تمرینات اصلاحی در طی برنامه درمانی برای بادوام‌تر ساختن بدن و رفع اختلالات حرکتی فعلی بسیار حائز اهمیت است. تمرینات اصلاحی می‌تواند به بهبود عملکرد، بازیابی عملکرد و کاهش خطر صدمات بعدی کمک کند.
انواع چرخش لگن
سه نوع متداول از چرخش استخوان لگن شامل چرخش لگنی قدامی، خلفی و جانبی می‌باشد. اگر می‌دانید که چرخش لگن، موقعیت قرارگیری لگن نسبت به بدن است، پس می‌توانید درک کنید که هر نوع چرخشی در لگن نشان‌دهنده جهتی ست که لگن در آن ثابت می‌شود.
بسیار مهم است که هنگام شناسایی و تشخیص چرخش استخوان لگن، پزشک این موقعیت‌ها را به‌درستی مشاهده کند.
عوارض درمان نکردن چرخش لگن چیست؟
در صورتی که چرخش لگن به موقع درمان نشود می‌تواند باعث به وجود آمدن موارد متعددی از قبیل درد کمر، درد عضله، درد شانه، درد گردن، سردرد، درد مفصل و زانو و درد در هر یک از عضلات بدن شود.
درمان چرخش لگن
سه مورد اصلی چرخش لگن که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم می‌‌توانند به علت حالت نامناسب بدن در هنگام نشستن و ایستادن و نشستن به مدت طولانی به وجود بیایند و بیمار را دچار عدم تعادل عضلانی نمایند. برخی از همه نکات ورزشی که به طور یکسان همه نقاط بدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و به توزیع فشار نمی‌پردازند می‌توانند در به وجود آمدن چرخش لگن نقش داشته باشند. موارد خفیف چرخش لگن با اصلاح الگوی نشستن و افزایش سطح فعالیت جسمانی بهبود پیدا می‌کنند. با این حال در موارد شدید بیمار به تمرینات ورزشی تخصصی و فیزیوتراپی تحت نظر متخصص با تجربه نیاز خواهد داشت.
چگونه متوجه شیب لگن قدامی هستید؟
می‌توانید چیزی به نام تست توماس را انجام دهید تا ببینید آیا شیب قدامی لگن دارید یا خیر.
لبه یک میز محکم بنشینید.
به پشت روی میز دراز بکشید تا پاها از روی میز از زانو آویزان شود.
یکی از پاهای خود را به سمت خود بکشید، زیر زانو را نگه دارید و پای خود را خم کنید و تا روی سینه قرار گیرد.
با پای دیگر تکرار کنید.
اگر لگن به درستی در یک راستا قرار گرفته باشد، هنگامی که به این حالت می‌روید، پشت پا که در حال استراحت است، میز را لمس می‌کند.
اگر برای لمس میز نیاز دارید پای در حال استراحت را دراز کنید یا ساق یا لگن خود را بچرخانید، عضلات جلوی ران سفت هستند. این احتمالاً نشانه چرخش لگن است.
تمرین برای چرخش لگن
این تمرین به تقویت عضلات شکم و کشش عضلات کمر کمک می‌کند.
در حالت خنثی با پشت روی زمین دراز بکشید و پاها خم شده و انگشتان پا به سمت جلو باشند.
ناف خود را به سمت ستون فقرات خود بکشید و لگن خود را به سمت سقف بالا ببرید.
در حالی که لگن خود را به سمت جلو خم می‌کنید، عضلات سرینی و لگن خود را سفت کنید. ۵ ثانیه نگه دارید.
۵ ست ۲۰ تکراری انجام دهید.
این تمرین به ستون فقرات کمک می‌کند تا در موقعیت خنثی صحیح قرار گیرد، بنابراین حتماً پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید.

صباح محمدی – کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی

  • منبع خبر : چویرنیوز