از بافت قدیمی شهرها به عنوان شناسنامه شهر که یادآور فرهنگ، آداب و رسوم و شیوه زندگی پیشینیان در محدوده جغرافیایی مشخصی بوده نام برده می شود. لذا مدیران شهرهای دارای بافت قدیمی مکلف به حفظ و احیای این محلات هستند.

از بافت قدیمی شهرها به عنوان شناسنامه شهر که یادآور فرهنگ، آداب و رسوم و شیوه زندگی پیشینیان در محدوده جغرافیایی مشخصی بوده نام برده می شود. لذا مدیران شهرهای دارای بافت قدیمی مکلف به حفظ و احیای این محلات هستند.
در ایران ضمانت اجرای این تکلیف را قانون بافت های تاریخی کشور مصوب سال 98 مجلس شورای اسلامی مشخص نموده است. برابر ماده 9 این قانون کلیه دستگاه های خدمات رسان موظف هستند ظرف مدت 10 سال کل نیازهای ساکنان بافت را انجام داده و نسبت به رفع نیازهای موجود در حوزه های خدماتی و زیر ساخت های مورد نیاز برای ارتقا کیفیت زندگی در بافت های تاریخی و فرهنگی اقدام نمایند.
کرمانشاه از حیث داشتن بافت قدیمی در رده ی شهرهای بزرگ و تاریخی ایران قرار دارد اما از لحاظ احیا این بافت ها و رسیدگی به مشکلات و مطالبات ساکنان آن علی رغم مُر قانون در وضعیت نامناسبی قرار دارد بنحوی که به دلیل بی توجهی به نیازهای ساکنین و عدم ایجاد زیرساخت های لازم، شاهد کوچ اهالی به دیگر محلات و در نتیجه تخریب تدریجی این محلات هستیم. آن عده هم که یا به ناگزیر و یا از سر تعصب باقی مانده اند با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده و با وجود آنکه در دل شهر ساکن هستند اما از بسیاری از خدمات یا بی بهره اند و یا در سطح کیفی نازلی بهره می برند!

یکی از محلات بافت قدیمی کرمانشاه تیمچه نام دارد که در کنار چنانی، فیض آباد و یکی دو محله دیگر بافت اصلی کرمانشاه قدیم را تشکیل می دهند. هرچند از تیمچه با آن بازارها، مغازه ها و خانه های زیبا و پُر تردد جز نام و نشانی گنگ باقی نمانده اما در کوچه پس کوچه های نسبتا رنگ و رو عوض کرده( تحت تاثیر شهر سازی مدرن) تیمچه هستند شهروندانی که در خانه های بجا مانده از پدرانشان زندگی را می گذرانند.
این مردم که به میراث بجای مانده از پیشینیان خود وفادار مانده و همچنان ساکن این محله هستند برای حفظ این میراث و گذران زندگی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. کرمانشاهیانی صبور که هرچند به ظاهر در محدوده اصلی شهر ساکن می باشند اما از کوچکترین امکانات و حقوق شهروندی محروم هستند!
یکی از مشکلات مهم و اساسی کوچه ابوالمعالی واقع در جنب مسجد تاریخی شازده (از محله های اقماری تیمچه) که سالهاست اهالی را گرفتار خود نموده سیستم دفع فاضلاب محله می باشد. مشکلی که با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب و علی رغم اقداماتی از سوی آب و فاضلاب در مقاطع گوناگون همچنان پابرجا مانده و گویا قرار هم نیست دست از سر مردم این محله بردارد!
اخیرا و پس از تقاضای مکرر اهالی، پیمانکار طرف قرارداد شرکت آب و فاضلاب اقدام به لوله گذاری بخشی از کوچه نمود که نه تنها مشکل فاضلاب را رفع ننموده که بر مشکلات مردم این محله نیز افزوده است!

لذا اهالی یکی از قدیمی ترین محلات کرمانشاه از مدیرعامل محترم آب و فاضلاب استان انتظار دارند که با توجه به کارنامه قابل قبول ایشان در خدمت رسانی به شهروندان و رفع مشکلا حوزه آب و فاضلاب شهری نسبت به رفع این مشکل اهتمام ویژه داشته و آرزوی اهالی این محله قدیمی کرمانشاه را که حق مسلم شهروندی آنها نیز محسوب می شود محقق نماید!

  • منبع خبر : چویر نیوز