کرمانشاه در حوزه مدیریت شهری از دردهای مزمن متعددی در رنج و عذاب است که رهایی از آنها همچنان که بر اثر مرور زمان به وجود آمده مستلزم گذشت زمان در سایه مدیریت چند وجهی ( پای کار آمدن تمامی دستگاه های ذیربط) و تخصیص منابع کافی می باشد.

کرمانشاه در حوزه مدیریت شهری از دردهای مزمن متعددی در رنج و عذاب است که رهایی از آنها همچنان که بر اثر مرور زمان به وجود آمده مستلزم گذشت زمان در سایه مدیریت چند وجهی ( پای کار آمدن تمامی دستگاه های ذیربط) و تخصیص منابع کافی می باشد.
همچنان که اشاره شد مشکلات این کلانشهر مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذر زمان روی هم انباشت شده تا وضعیت کنونی بوجود آید لذا انتظار از بین رفتن یک شبه مشکلات، توقعی ناممکن و نامعقول است. نسبت دادن آنها به مدیریت شهری کنونی هم منصفانه نیست اما تلاش شهردار برای کاستن از مشکلات و رفع تدریجی آنها توقعی منطقی می نماید.
ترافیک یکی از مشکلات ریشه ای و دامنگیر کلانشهر کرمانشاه شناخته می شود که باعث سردرگمی شهروندان و اتلاف وقت آنان، تحمیل هزینه های مادی و معنوی به جامعه و حتی کندی روند ارائه خدمات عمومی و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنانش گردیده است!
حجم بالای تردد خودروهای تک سرنشین، خیابان های باریک، فقدان پارکینگ، پارک دوبل، تجمیع مراکز درمانی، اداری و تجاری در نقاطی از شهر، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، فقدان برنامه ترافیکی مدون، کمبود نیروی پلیس مستقر و عواملی دیگر دست به دست هم داده تا کلاف سردرگم ترافیک باعث کلافه گی شهروندان گردد.
در این میان انداختن تقصیرها به گردن یک یا دو دستگاه و رفع مسئولیت از سایر نهادها و شهروندان نه تنها کمکی به حل مسئله نمی کند که بر مشکلات هم خواهد افزود.
هرچند مشکل ترافیک دامنگیر همه شهر شده اما در برخی نقاط به ویژه هسته مرکزی شهر بیش از همه نمود یافته و موجب اختلال در روند زندگی شهروندان شده است. محدوده جنوب شهر از میدان آزادی تا میدان فردوسی که بافت سنتی، بازار، مراکز خرید، مراکز درمانی و اداری متعددی را در دل خود جای داده و و محل سکونت بخش عمده ای از جمعیت شهر است جزء این هسته و محل ترومای ترافیکی می باشد!
برای رفع مشکل ترافیکی هسته مرکزی شهر تا کنون راهکارهای متعددی توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه و با همکاری پلیس راهور طراحی و به اجرا درآمده است که به طرح زوج و فرد تردد خودرو به عنوان مهمترین آن می توان اشاره کرد.
طرح ناگزیری که در سال های اخیر با شروع نیمه دوم هر سال در هسته مرکزی شهر یعنی محدوده میدان آزادی تا شورا، تقاطع جلیلی تا شورا و تقاطع کارگر تا میدان فاطمیه به اجرا در می آید تا مرهمی بر زخم مزمن ترافیک شهر باشد!
موثر بودن یا نبودن این طرح در مدیریت ترافیک چندان قابل ارزیابی نیست وقتی به دلیل بافت جغرافیایی و فرهنگی همچنین دیگر موانع و محدودیت ها گزینه های مختلفی در دسترس قرار ندارد. لذا اجرای دقیق و بدون نقص این طرح می تواند ما را به کاهش و کنترل بار ترافیک در این محدوده امیدوار نماید.
تغییر سیستم اجرای طرح از مدل سنتی متکی به نیروی انسانی(استقرار پلیس در طول مسیر و اعمال قانون خودروهای خاطی) با جایگزینی روش های نوین کنترل ترافیک از طریق پایش تصویری شیوه موثری است برای بهبود سطح کیفی اجرای این طرح که آغاز آن از امروز(دوشنبه 28 آبان) کلید خورد تا همکاری مشترک شهرداری کرمانشاه و پلیس راهور آغاز راهی برای مدیریت هوشمند ترافیک کلانشهر کرمانشاه و افزایش آسایش شهروندان کرمانشاهی باشد.

  • منبع خبر : چویر نیوز