با صنعتی شدن جوامع انتظار می رفت که اتکای انسان ها به طبیعت به منظور تامین نیازهای ضروری خود و درنتیجه تحمیل بار اضافی بر محیط زیست کاسته شود اما آنچه در پی صنعتی شدن بوجود آمد تهدید و تخریب بیشتر محیط زیست بود ضمن آنکه تغییر شیوه زندگی انسان صنعتی شده مفاهیم جدیدی بوجود […]

با صنعتی شدن جوامع انتظار می رفت که اتکای انسان ها به طبیعت به منظور تامین نیازهای ضروری خود و درنتیجه تحمیل بار اضافی بر محیط زیست کاسته شود اما آنچه در پی صنعتی شدن بوجود آمد تهدید و تخریب بیشتر محیط زیست بود ضمن آنکه تغییر شیوه زندگی انسان صنعتی شده مفاهیم جدیدی بوجود آورد تا سایه او را بر محیط زیست سنگین تر از گذشته نماید.
یکی از مفاهیمی که نتیجه زندگی یکنواخت شهری شناخته می شود و خیلی زود با استقبال فراوانی مواجه شد، طبیعت گردی به عنوان زیر شاخه ی صنعت توریسم می باشد. طبیعت گردی برای اوج گرفتن فرصت زیادی لازم نداشت و خیلی زود با اختصاص بخش بزرگی از گردش مالی صنعت توریسم به یکی از قطب های درآمدزا تبدیل گردید تا جایی که افراد زیادی به عنوان خدمات گیرنده و ارائه کننده خدمات جذب این شاخه از صنعت توریسم شدند. ادامه یافتن این روند و حضور سازماندهی شده انسان های آموزش ندیده و بعضا بیگانه با مفاهیم محیط زیستی خود به چالش بزرگی برای طبیعت و دغدغه ای مهم برای حامیان و فعالین محیط زیست در گوشه گوشه جهان مبدل گردید.
رویارویی دو تفکر شکل گرفته بر بستر محیط زیست قصه ی ادامه داری است که در صورت دست نیافتن به تفاهم و بوجود آمدن یک پروتکل مشترک می تواند صدمات غیر قابل جبرانی بر پیکر نزار محیط زیست وارد آورد. از طرفی با حساس شدن موضوع افراد بسیاری از فعالین گردشگری بویژه سرشاخه های این عرصه خود به جمع حامیان محیط زیست پیوستند تا صحنه را از تقابل به تعامل تغییر دهند اما برای محیط زیستی که در سطحی وسیع تخریب شده و هر روز نیز با تهدیدات جدیدتری مواجه است این کافی نیست لذا در کنار قوانین سفت و سخت و نظارت های گسترده، آموزش به عنوان حلقه مفقود حفاظت از محیط زیست از درجه اهمیت بالایی برخوردار می گردد.
گفتمان های جدید حمایت و حفاظت از محیط زیست بر محور آموزش رفته رفته شکل فراگیرتری به خود گرفت و بصورت سازماندهی شده انسان ها را متوجه تاثیر رفتارهای غلط بر محیط زیست نمود.
با گسترش ارتباطات و ظهور شبکه های اجتماعی آموزش ها روندی رو به رشد و البته جذاب تر به خود گرفت و از این جای کار به بعد علاوه بر محتوی شکل و قالب آن نیز برای فعالین این عرصه اهمیت یافت تا بهترین محتوی را به جذاب ترین حالت ممکن به مخاطب اصلی برسانند.
با توجه به اهمیت موضوع و به منظور آشنایی با فعالیت های سازمان محیط زیست استان در عرصه آموزش گفتگویی داشتیم با رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست استان کرمانشاه.
لیدا کلانتری با اشاره به ضرورت آموزش به افراد و گروه های مختلف جامعه به منظور حفاظت از محیط زیست گفت:
طی برنامه راهبردی بلند مدت و در راستای آموزش به جامعه از طریق افراد و گروه های مرجع و تاثیرگذار تفاهم نامه های جداگانه ای با سازمان تبلیغات اسلامی برای آموزش روحانیون و بانوان مداح، آموزش و پرورش جهت ورود به برنامه شاد، دهیاران و شوراهای روستا و همچنین نیروهای نظامی برای آموزش نظامیان منعقذ نموده ایم.
ایجاد یک ساختار آموزشی قدرتمند و ارتباط با گروه های مختلف اجتماعی را می توان یک کار بلند مدت و اثرگذار تلقی نمود که در ادامه می تواند محیط زیست را دربرابر بی مبالاتی ها ایمن سازد اما با توجه به حجم بالای استفاده از طبیعت و گرایش عموم مردم به این مقوله لزوم انجام کارهای اورژانسی مطرح می گردد. به نظر می رسد برقراری تعامل با سرشاخه های اصلی گردشگری در استان و جذب و آموزش این افراد بتواند تا حدودی دست یابی به مطلوب را امکان پذیر نماید.
در مواجهه با خطرات و تهدیدات انسانی بوجود آمده شاید به کار گرفتن استفاده کنندگان دائمی محیط زیست(در اینجا گردشگران) برای محافظت از عرصه های طبیعی را بتوان مدلی موفق و تاثیرگذار در حفظ محیط زیست تصور نمود که جا دارد متولیان امر در استان بیشتر به آن بپردازند.
گزارش و گفتگو از: م . بستار