امنیت و سلامت، دو رکن اساسی در زیست انسانی‌اند که خلل در هر یک از آن‌ها، نظم زندگی را دچار اختلال می‌کند. در دنیای پیچیده و پرمخاطره امروز، تهدیدهایی متعدد، هر لحظه سلامت و امنیت شهروندان را هدف می‌گیرند؛ تهدیدهایی که حتی پیشرفت‌های تکنولوژیک نیز گاه به جای کاهش آن‌ها، خود به عاملی تشدیدکننده بدل شده‌اند.

امنیت و سلامت، دو رکن اساسی در زیست انسانی‌اند که خلل در هر یک از آن‌ها، نظم زندگی را دچار اختلال می‌کند. در دنیای پیچیده و پرمخاطره امروز، تهدیدهایی متعدد، هر لحظه سلامت و امنیت شهروندان را هدف می‌گیرند؛ تهدیدهایی که حتی پیشرفت‌های تکنولوژیک نیز گاه به جای کاهش آن‌ها، خود به عاملی تشدیدکننده بدل شده‌اند.

یکی از این تهدیدهای همیشگی، جاده و راه‌های ارتباطی است؛ شاهرگ‌های حیاتی توسعه که در عین نقش حیاتی‌شان، هم‌زمان به یکی از کانون‌های پرخطر بدل شده‌اند. آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای، به‌ویژه در جاده‌های برون‌شهری و فرعی، گواهی بر این واقعیت تلخ است.

از آنجا که کاهش تلفات انسانی یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی تلقی می‌شود، ارتقاء ایمنی راه‌ها به یکی از الزامات قطعی دولت‌ها بدل شده است. در این میان، جاده‌های فرعی شهرستان کرمانشاه، بنا بر آمارهای رسمی، جزو مسیرهای حادثه‌خیز استان به شمار می‌روند. کلانشهر کرمانشاه به‌عنوان مرکز استان، روزانه میزبان حجم گسترده‌ای از تردد شهروندان روستاها و شهرهای پیرامونی است که با انگیزه‌های اقتصادی، اجتماعی یا اداری به آن مراجعه می‌کنند. این وابستگی موجب افزایش ترافیک و در پی آن، رشد حوادث جاده‌ای در راه‌های فرعی شده است.

جاده‌هایی نظیر مسیر هلشی به کرمانشاه (در بخش سرفیروزآباد)، جاده قلعه به میان‌راهان (در بخش بیلوار) و مسیر کرمانشاه به کوزران، سال‌هاست که به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز در صدر گزارش‌های سوانح قرار دارند. کاهش تصادفات در این محورها تنها با ارتقاء ایمنی آن‌ها ممکن خواهد بود؛ امری که مستلزم اختصاص بودجه و منابع کافی است. از همین‌رو، تبدیل این راه‌های فرعی پرخطر به راه‌های اصلی با استفاده از اعتبارات ملی، اقدامی ضروری و قابل پیگیری است.

امروز بیش از هر زمان دیگر، نیاز به عزم جدی مسئولان برای اخذ مجوزهای قانونی و تامین اعتبارات جهت ارتقاء این مسیرها احساس می‌شود؛ چرا که امنیت و سلامت شهروندان، نباید قربانی کم‌توجهی به زیرساخت‌های حیاتی شود.

در همین راستا، محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، از حدود چهار سال پیش پیگیر ارتقاء این مسیرهای پرخطر از طریق سازوکارهای قانونی بوده است. پس از سلسله پیگیری‌های مداوم از سوی وی به‌عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس، سرانجام در اواخر سال گذشته، وزارت راه و شهرسازی با ارتقاء این سه جاده فرعی موافقت کرد.

اما تلاش‌های نماینده مردم کرمانشاه در همین نقطه متوقف نشد. وی با هدف تأمین منابع مالی این پروژه، مکاتبات متعددی با مسئولانی همچون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور انجام داد تا ردیف بودجه‌ای مشخص برای ارتقاء ایمنی این محورها در نظر گرفته شود.

این پیگیری‌ها، به همراه حمایت سایر مسئولان استان، گامی مهم در جهت ارتقاء زیرساخت‌های جاده‌ای شهرستان کرمانشاه محسوب می‌شود؛ اقدامی که در صورت تحقق کامل، می‌تواند بار نگرانی را از دل خانواده‌های این منطقه بردارد و افق روشنی برای افزایش ایمنی و سلامت شهروندان ترسیم کند.

  • منبع خبر : چویر نیوز