بازی با آب یکی از لذت بخش ترین و جذاب ترین بازی ها برای اکثر کودکان است. آب بازی بر روحیه کودکان تاثیرات مثبتی می‌‌گذارد از جمله: افزایش هوش و یادگیری، احساس آرامش و رفع تنش ها و رشد خلاقیت و برخی مهارت های مهم که کمتر کسی به آن ها توجه میکند.

بازی با آب یکی از لذت بخش ترین و جذاب ترین بازی ها برای اکثر کودکان است. آب بازی بر روحیه کودکان تاثیرات مثبتی می‌‌گذارد از جمله: افزایش هوش و یادگیری، احساس آرامش و رفع تنش ها و رشد خلاقیت و برخی مهارت های مهم که کمتر کسی به آن ها توجه میکند.
آب بازی هم سرگرم کننده است و هم آموزشی و دارای مزایای متعددی برای رشد اجتماعی و عاطفی فرزند شما و همچنین تقویت توانایی های بدنی و سواد اولیه و مهارت های شمارش است.
آب بازی باعث تسکین عصبانیت های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش می کند. چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت ها و توانایی های مختلف آنها را فراهم ساخت.
رشد توانایی ها و مهارت های مختلف کودکان به وسیله آب بازی
الف) رشد خلاقیت و ابتکار
آب بازی کمک می کند تا بچه ها افکار خلاقشان را رشد بدهند. از آنجا که آب بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، آنها ساعت ها وقتشان را صرف آن می کنند. والدین و مربیان می توانند به وسیله بازی های متنوع و از طریق پرسش های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند. بعضی از این پرسش های پرورش دهنده :
ب) رشد شناختی
کودکان بر اثر کسب تجربه با آب بازی یاد می گیرند که بعضی اشیا در آب فرو رفته و بعضی روی آن شناور می مانند (سنگ، چوب، پلاستیک، فلز و …) بعضی اجسام مثل: اسفنج، پارچه و کاغذ آب را به خود جذب می کنند و بعضی مثل پلاستیک آب را اصلابه خود جذب نمی کنند. کودک از طریق آب بازی با منابع آب مانند: چشمه، قنات، رود، دریا و دریاچه آشنا می شود .
ج) رشد عاطفی و هیجانی
کودکان عاشق آب بازی هستند. در آب بازی کودکان آرامش یافته و احساس قدرت می کنند. آب بازی باعث بر انگیختن کنجکاوی کودکان شده و از نظر عاطفی برایشان ارضاء کننده است.
د) رشد گویایی و افزایش گنجینه واژگان
زبان جزیی از وجود هر شخص می باشد و محتوای زبانی نه تنها برای ارتباط بلکه برای کمک به تفکر فرد مهم است. کودکان از طریق آب بازی با واژه های جدیدی آشنا می شوند که کمک به تقویت گنجینه لغات آنها می نماید و مفاهیم زیادی مانند: شناکردن، ریختن، شناور شدن، زیر آب رفتن، موج، برف، رود، یخ، دریا و … را یاد می گیرند .

ه) ایجاد هماهنگی بدنی
کودک می آموزد که هنگام پر کردن دو ظرف هماهنگی چشم و دست لازم است. تسلط بر حرکات ظریف در یادگیری برای ریختن، فشار دادن، تعادل و … یکی از ویژگی های آب بازی است .
و) رشد اجتماعی
کودکان به هنگام آب بازی یاد می گیرند که چطور با دیگران رابطه برقرار کنند و به وسیله آب بازی حس تعاون، همکاری، مشارکت، اطاعت از قوانین و مقررات بازی، رعایت نوبت و انعطاف پذیری را یاد می گیرند .
کودکان به صورت فطری از بازی کردن با آب و خاک، لذت می ‌برند. بنابراین والدین نباید تعیین کننده نوع و شیوه های آب بازی کودکان باشند؛ بلکه می بایست شرایط سالم بازی را برای کودک فراهم کرده و به عنوان هم بازی کودک، رفتار کنند. تنها در این صورت است که اجازه می دهند قدرت خلاقیت کودک شکوفا شده و بتواند بدون هیچ ترسی از بازی کردن، لذت ببرد.
نکته ای برای والدین
شاید تصور کنید کودکی که با آب بازی می کند تنها در حال تفریح است؛ اما اشتباه می ‌کنید، این کودک در عین حال که از این کار لذت می برد؛ در حال یادگیری علت و معلول، گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن آب در زمین و… می باشد. بنابراین چیزی که کودک از آب بازی فرامی ‌گیرد؛ ارزش کثیف کاری ناشی از آن را دارد و بهتر است با کودک در این زمینه کاملا هماهنگ باشید.

صباح محمدی – کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی

  • منبع خبر : چویرنیوز