غارها علاوه بر ارزش و اهمیت زمین شناسی، زیست محیطی و اقلیم شناسی زیستگاه گونه های مهمی از حیات وحش می باشند که نقش مهمی در اکوسیستم بیرونی داشته و به عنوان حلقه ای از زنجیره حیات و تنوع زیستی خدمات اکوسیستمی ویژه ای برای جوامع انسانی دارند.

غارها علاوه بر ارزش و اهمیت زمین شناسی، زیست محیطی و اقلیم شناسی زیستگاه گونه های مهمی از حیات وحش می باشند که نقش مهمی در اکوسیستم بیرونی داشته و به عنوان حلقه ای از زنجیره حیات و تنوع زیستی خدمات اکوسیستمی ویژه ای برای جوامع انسانی دارند.
غارها نقش بسزایی در تامین آب های زیرزمینی دارند از اینرو حفاظت و بهره برداری علمی از غارها یک ضرورت غیر قابل کتمانی است.
به همین دلیل روز دوم مهر ماه به عنوان روز ملی غار پاک نامگذاری شده تا هرساله با یادآوری ضرورت محافظت از غارها نسبت به آگاهی رسانی و تنویر افکار عمومی اقدام گردد.
امسال روز ملی غار پاک با شعار « حفاظت مشارکتی کلید حفظ و احیای غارها » نگاه ویژه ای به استفاده از ظرفیت جوامع محلی و گروه های مردم نهاد در احیای غارها دارد.
از آنجا که اهمیت غارها در ابعاد گوناگون برای مسئولین و اکثریت مردم ناشناخته مانده که این امر منجر به بهره برداری های غیر اصولی و بی برنامه از غارها می گردد لزوم آگاهی رسانی نسبت به این مسئله اهمیت می یابد.
در همین ارتباط و به مناسبت دوم مهرماه روز ملی غار پاک گفتگویی داشتیم با سرکار خانم ثریا قربانی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و از وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در سازمان برای حفاظت از غارهای استان پرسیدیم.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به آیین نامه حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور که رسیدگی به موضوعات مرتبط با غارها در استان ها را به کارگروهی به ریاست معاون عمرانی استانداران سپرده اظهار نمود: هر ماهه بر حسب ضرورت این کارگروه تشکیل جلسه می دهد تا حفاظت و بهره‌برداری کارشناسانه و علمی از غارهای استان را دنبال نماید.
قربانی افزود: هدف دیگر کارگروه شناسایی غارهای استان و درجه بندی آنها می باشد.
وی با یادآوری اینکه دو غار مهم استان یکی غار پراو و دیگری غار قوری قلعه می باشند گفت: این دو غار به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده اند.
این مسئول قوری قلعه را یکی از غارهای بزرگ آبی جهان عنوان نمود که از سال ۸۰ تا کنون به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
وی افزود: بهره برداری از این غار پیش از آنکه به عنوان یک اثر طبیعی به ثبت ملی برسد به شرکت گردشگری سپرده شده است.
یکی از مصوبات کارگروه بازگرداندن مدیریت غار قوری قلعه به محیط زیست است.
قربانی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی غار گفت: متاسفانه بهره برداری صورت گرفته از این اثر طبیعی ملی طی سنوات گذشته بسیار غیر علمی بوده که آسیب های غیر قابل جبرانی را به آن وارد نموده است.
وی هدف از بازگرداندن مدیریت غار قو ی قلعه را که با حمایت های دادستانی در مراحل پایانی قرار دارد مدیریت وضعیت بهره برداری از غار عنوان نمود و افزود: ما به دنبال این هستیم که بهره برداری از این غار به شکلی علمی صورت بپذیرد و به هیچ عنوان دنبال بستن آن و ممانعت از بازدید مردم از فضای داخلی غار نیستیم. هرچند برای حفاظت از اکوسیستم غار از بازگشایی دیگر بخش های غار ممانعت به عمل خواهیم آورد.
این کارشناس محیط زیست طبیعی ادامه داد: امسال کار مطالعه خفاش های غارزی کشور توسط دانشگاه رازی شروع شده و درصدد تهیه اطلس خفاش های غارزی هستیم.
قربانی به برنامه های سازمان برای حفاظت از زیستگاه گونه نادر سمندر تحت عنوان جکوی کرمانشاهی اشاره کرد و گفت: در این رابطه بازدیدی از غار محل زیست این گونه نادر جانوری در جاده سنقر داشتیم که ضمن پاکسازی محیط غار تذکرات لازم به جامعه محلی داده شد.

گفتنی است تا کنون ۸۰ غار در سطح استان شناسایی شده که درجه بندی نشده اند.

  • منبع خبر : چویرنیوز