رئیس پلیس راه استان گفت: زمانی که تمرکز و دید راننده از محیط اطراف جدا شود و کیفیت و نوع رانندگی خود در مسیر طی شده را به خاطر نیاورد دچار هیپنوتیزم جاده ای شده است.

رئیس پلیس راه استان گفت: زمانی که تمرکز و دید راننده از محیط اطراف جدا شود و کیفیت و نوع رانندگی خود در مسیر طی شده را به خاطر نیاورد دچار هیپنوتیزم جاده ای شده است.

به گزارش چویرنیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “کیخسرو دستغیب” اظهار داشت: هیپنوتیزم جاده ای معمولا هنگام مصرف داروهای خواب آور و مشروبات الکلی، رانندگی طولانی مدت، خستگی، مسیر یک نواخت، کم خوابی قبل از رانندگی و عدم تمرکز ایجاد می شود.

وی ادامه داد: هیپنوتیزم جاده ای به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و در حالی که فرد کاملا بیدار است رانندگی می کند، اما چون سطح هوشیاری پایینی دارد نمی تواند خطرات را به خوبی پیش بینی و تشخیص دهد به همین علت موجب تصادف می گردد.

سرهنگ دستغیب تصریح کرد: احساس خواب آلودگی، پلک زدن مداوم، نداشتن تمرکز، احساس کند بودن گذر زمان برخی از نشانه های قرار گرفتن در این حالت می باشد.

رئیس پلیس راه کرمانشاه افزود: فرصت و زمان عکس العمل راننده در هنگام مواجه شدن با خطر تنها شش دهم ثانیه می باشد و هر چه این زمان افزایش پیدا کند خطر وقوع تصادف و شدت آن نیز بیشتر می شود و راننده ای که تمرکز خود را از دست داده فرصت واکنش را نیز نداشته و سانحه اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: از بین علل ایجاد کننده هیپنوتیزم جاده ای خستگی از مهمترین آنها می باشد که باعث کاهش سطح هوشیاری به دلیل وارد شدن مغز به مرحله ای از خواب شده، در حالیکه چشم های راننده باز است ولی به دلیل عدم فرمان به موقع مغز به اعضاء بدن در شرایط خطرناک اتفاقات ناگواری حادث می شود.

دستغیب در پایان گفت: رانندگان در صورت احساس این حالت به رانندگی ادامه نداده و در محل ایمن توقف و مقداری استراحت نمایند. توصیه پلیس ۱۵ دقیقه استراحت به ازای هر دو ساعت رانندگی می باشد

  • منبع خبر : پایگاه خبری پلیس کرمانشاه