ایجاد، حفظ و نگهداری فضای سبز شهری در قالب پارک، بوستان، میدان، بلوار... جزئی از وظایف شهرداری ها محسوب می شود که علاوه بر زیبا سازی محیط های شهری شرایط را برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم می نماید.

ایجاد، حفظ و نگهداری فضای سبز شهری در قالب پارک، بوستان، میدان، بلوار… جزئی از وظایف شهرداری ها محسوب می شود که علاوه بر زیبا سازی محیط های شهری شرایط را برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم می نماید.
در بحث توسعه ی فضای سبز شهری فاکتورهای مختلفی همچون شرایط اقلیمی در نظر گرفته می شود. در واقع شهرداری ها متناسب با شرایط آب و هوایی اقدام به انتخاب و کاشت گیاهان زینتی و توسعه ی فضای سبز می نمایند.
در سالهای اخیر که با کمبود آب به عنوان چالشی جدی مواجه هستیم، استفاده بهینه از منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب به ویژه در بخش فضای سبز شهری اهمیتی به مراتب بیشتر یافته که می بایستی مورد توجه تصمیم گیرندگان و مدیران شهرها قرار بگیرد.

از اینرو کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی و استفاده از شیوه های نوین آبیاری می تواند مانع از هدر رفت آب در بحث فضای سبز شهری گردد.
شیوه های سنتی آبیاری که زمانبر بوده و موجب اتلاف آب نیز می گردد می باید حذف و جایگزینی شیوه های جدید در دستور کار قرار بگیرد.
در این چارچوب کاهش سطح زیر کشت چمن تا حد ممکن و جایگزینی موارد کم آب و یا حتی بی نیاز به آب قابل اعتنا و بررسی خواهد بود.
استفاده از سنگ ریزه برای پوشش سطح بلوارها در برخی مناطق شهر کرمانشاه اتفاق خوبی است که این روزها شاهد آن هستیم. رفتار هوشمندانه ای که تا حد قابل اعتنایی مصرف آب را مدیریت می نماید.
لذا از مدیریت شهری انتظار می رود با استفاده از ایده های خلاقانه ضمن کاستن از میزان مصرف آب، محیط های شهری را چنان زیبا سازی نماید که شرایط برای استراحت و تفریح شهروندان به بهترین شکل ممکن فراهم گردد.

  • منبع خبر : چویرنیوز