طی نشست مشترک مدیران کل مدیریت بحران استان های کرمانشاه، همدان و کردستان نقاط آسیب پذیر و موقعیت های خلق بحران در شهرستان های صحنه و جوانرود شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت.

طی نشست مشترک مدیران کل مدیریت بحران استان های کرمانشاه، همدان و کردستان نقاط آسیب پذیر و موقعیت های خلق بحران در شهرستان های صحنه و جوانرود شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش چویرنیوز جلسه ی مشترک شناسایی نقاط آسیب پذیر به منظور پیشگیری از وقوع بحران در سه استان همجوار کرمانشاه، همدان و کردستان در فرمانداری شهرستان های صحنه و جوانرود برگزار گردید.
افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه طی گفتگویی اظهار داشت: این جلسات بنابر دستور وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و در راستای بررسی امورات مرتبط با حوزه مدیریت بحران تشکیل شد تا به ارزیابی نقاط آسیب پذیر در حوزه ساخت و سازها و رودخانه ها بپردازد.

یگانه افزود: در مجموع این نشست ها و بازدیدهای میدانی به عمل آمده از سطح شهر و رودخانه های اطراف شهر در دو شهرستان صحنه و جوانرود مواردی دیده شد که تذکرات و توصیه های لازم جهت رفع نقاط آسیب زا به مسئولین ذیربط داده شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه دلیل انتخاب این دو شهرستان را محدودیت زمانی و نوع ساخت و سازها و مشکلاتی که در گذشته گزارش شده بود عنوان کرد و گفت: در خصوص تخلفات حوزه ساخت و ساز راهکارهایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در بحث آتشنشانی کمبود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز مطرح گردید.
افشین یگانه افزود: در کلانشهر کرمانشاه با مشکلات قابل توجهی در حوزه شهرسازی مواجه هستیم که امیدواریم با بررسی های کارشناسی مشکلات را کم کرده و ساخت و ساز مناسب تری داشته باشیم.
وی چرخه مدیریت بحران را شامل پیشگیری، آمادگی، پاسخ، بازسازی و توانمند سازی دانست و افزود: هرچقدر در بحث پیشگیری کار بکنیم به نسبت هفت برابر هزینه های بخش آمادگی و پاسخ را کاهش داده ایم.
یگانه اقدامات انجام شده در حوزه روستایی استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: در این بخش توسط بنیاد مسکن حدود ۶۳ درصد روستاها مقاوم سازی و بازسازی شده اما در شهرسازی متاسفانه ضعیف عمل شده است.
افشین یگانه گفت: در کلانشهر کرمانشاه با ۳۷ درصد بافت فرسوده مواجه ایم که مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.
بحث دیگر در حوزه شهرسازی که از آن غافل بودیم حاشیه نشینی است که بسیاری از سازه ها غیر اصولی ساخته شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای این بازدیدها در سطح کلان قرار شد مطالب پس از جمع بندی در سازمان مدیریت بحران بصورت یک برنامه مدون درآمده و با جذب بودجه در توسعه ی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.
وی مشکلات موجود در این سه استان را یکسان دانست و افزود: علت آن خلا های قانونی، عدم هماهنگی بین دستگاهی و ضعف قانون می باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاکیدات مکرر استاندار به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران استان نسبت به رفع خطر از رودخانه قره سو گفت: رودخانه قره سو طی سال های متمادی محل عبور فاضلاب شهری بود اما در حال حاضر با پیگیری های به عمل آمده
مدیریت آب و فاضلاب استان ملزم گردید تا برای هدایت فاضلاب به تصفیه خانه خط لوله را تعبیه نماید. لذا طی دو سال آینده پروژه آبشوران به پایان خواهد رسید و دیگر فاضلابی در آبشوران نخواهیم داشت.
تا پیش از این با هزینه فراوان اقداماتی به منظور کاهش بار آلوگی بر روی پساب تصفیه خانه فاضلاب انجام می شد و مجدد آنرا به داخل رودخانه قره سو هدایت می کردند. اما با توجه به تنش آبی و با تاکید استاندار مقرر شد پساب تصفیه خانه در بخش صنعت استفاده شود. مقرر گردید تا در صنایع بزرگ و آب بری همچون پتروشیمی، ذوب آهن و پالایشگاه که تا پیش از این از آب های زیرزمینی استفاده می کردند پساب را جایگزین کنند.
یگانه در پایان اظهار نمود: سازه های فاقد آب گذر در سطح استان که با یک سیل تخریب می شوند مورد بررسی قرار گرفت و طی آن ۱۱۸ سازه شناسایی شده که ۷۶ مورد آن از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند لذا مقرر گردید تا پایان سال بخشی از آنها اصلاح، مقاوم سازی و بازسازی شود.

  • منبع خبر : چویرنیوز