بسیاری از پژوهشگران معتقدند رسانه ها و فضای مجازی مهمترین عاملی هستند که بر رفتارهای سلامت زنان تاثیرگذاراست. رسانه درعصر حاضر یکی از مهم ترین منابع در افزایش اطلاعات مخاطبان است. درک محتوای پیام‎های رسانه‎ای به کاربران کمک می‎کند که چگونه پیام‎های مورد نیاز خودشان را از میان انبوهی از اطلاعات انتخاب نمایند.

بسیاری از پژوهشگران معتقدند رسانه ها و فضای مجازی مهمترین عاملی هستند که بر رفتارهای سلامت زنان تاثیرگذاراست.
رسانه درعصر حاضر یکی از مهم ترین منابع در افزایش اطلاعات مخاطبان است. درک محتوای پیام‎های رسانه‎ای به کاربران کمک می‎کند که چگونه پیام‎های مورد نیاز خودشان را از میان انبوهی از اطلاعات انتخاب نمایند.
مطالعات نشان می‎دهد زنانی که از سواد رسانه‎ای بالایی برخوردار نبوده‎اند، نمی توانند از منابع و امکانات موجود در رسانه ها و فضای مجازی در جهت ارتقاء کمی و کیفی زندگی خود استفاده نمایند.

رسانه های جمعی را در کنار خانواده، گروه دوستان و مدرسه به عنوان یکی از عوامل اصلی جامعه پذیری مطرح می کنند که در دنیای مدرن از اهمیت بیشتری برخوردار است و تحقیقات مختلفی نشان داده است که انتقال اطلاعات از طریق رسانه های جمعی بر روی رفتار سلامت محور زنان، بویژه بانوانی که نقش مادری را باید در خانواده ایفا نمایند تأثیر بسزایی دارد.
برخی فرصتهای ناشی از بهره مندی از رسانه ها در زمینه موضوعات سلامتی شامل فرهنگ سازی و اصلاح باورهای نادرست، تغییرات مثبت در رفتارهای مرتبط با سلامت، کاهش هزینه‌های مربوط به مراقبت های بهداشتی و سلامتی زنان و همچنین کاهش هزینه‌های نظام سلامت کشور، کاهش خطرهای تهدیدکننده سلامت، توجه به شیوه زندگی سالم می باشد. درمقابل این فرصتها، به تهدیدهای ناشی از تاثیر منفی رسانه ها (شبکه های اجتماعی، شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی ) در زمینه موضوعات سلامتی نیز توجه داشت.
برخی از این تهدیدها به شرح ذیل می باشد و توصیه می شود افراد جامعه نسبت به این تهدیدها ومعضلات ناشی از شبکه های اجتماعی آگاه باشند .
 تبلیغات غلط در خصوص مصرف داروها
 تبلیغات اغوا کننده و باورهای غلط در زمینه زیبایی و اندام مناسب
 نمایش محدود، ثابت و پایدار رفتار گروهی خاص
 تجویز شیوه های نادرست سبک زندگی و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی
 توصیه های بدون شواهد علمی توسط افراد نامعتبر به لحاظ تخصص و مرجعیت علمی
 کاستن از ارزش و منزلت نهاد خانواده
 اشاعه فرد گرایی ، لذت گرایی و غایت نگاری زندگی دنیوی
 ایجاد فضای یاس و نومیدی در خصوص نقش های خانوادگی ،ازدواج و فرزندآوری ،ترویج زایمان سزارین
 ترویج عملهای جراحی بدون اندیکاسیون پزشکی و تغییر نادرست ذائقه مخاطبان به منظور سودجویی
 نمایش دروغین از بخشهای کوچک زندگی و از قبل تعیین شده و انتشار الگوهای نامناسب زندگی

  • منبع خبر : چویر نیوز