در طی قرون متمادی تعابیر و تعاریف متعددی از واژه هنر توسط فلاسفه و پژوهشگران مطرح گردیده که وجه مشترک تمامی آنها در یک جمله خلاصه می گردد « معنا و احساسی که در قالبی زیبا بیان می شود» زیبا؛ کلید واژه ای که تمامی راز هنر در آن نهفته است آنجا که به جهان […]
در طی قرون متمادی تعابیر و تعاریف متعددی از واژه هنر توسط فلاسفه و پژوهشگران مطرح گردیده که وجه مشترک تمامی آنها در یک جمله خلاصه می گردد « معنا و احساسی که در قالبی زیبا بیان می شود» زیبا؛ کلید واژه ای که تمامی راز هنر در آن نهفته است آنجا که به جهان هستی معنایی دیگر می بخشد و از نگرش به جهان تا چگونه زیستن را به انسان ها می آموزد!
تبدیل یک مفهوم به مقوله ای زیبا برای واداشتن انسان ها به تحسین در حالی که آن مفهوم نیز از ارزش های زیبایی شناختی برخوردار باشد زیبایی مطلق است؛ رابطه ی میان خوشنویسی، شعر و ادبیات فارسی چنین است. پیوند شعر و ادبیات فارسی با هنر خطاطی هنر نابی را به منصه حضور می رساند که جهانیان با این شاه بیت ” هنر نزد ایرانیان است و بس ” در برابر این عظمت چاره ای جز تعظیم نمی یابند.
آسمان پُر ستاره شعر و ادبیات فارسی مجال خوشه چینی را به هنرمندان خطاط ایرانی داده است بنحوی که شاهد خلق آثاری تحسین برانگیز از هنرمندان این عرصه هستیم.
کرمانشاه از دیرباز خاستگاه هنرمندان بزرگ خوشنویس بوده بزرگانی چون میرزا محمد رضای بزرگ کلهر، سید مرتضی نجومی ، استاد اردشیر اکبری، استاد عبداله جواری، زنده یاد استاد غلامحسین رضایی و بسیاری نام های دیگر که چنان ستاره ای درخشان در آسمان هنر خوشنویسی ایران می درخشند.
از میان این همه بی شمار یکی هم استاد ” فرخ حمزه ای هرسینی” است هنرمند خوش قلم و قریحه هرسینی که کلمات و واژه ها را چنان خوش می نویسد که چشم هر بیننده ای را خیره کرده و به تحسین وا می دارد.
حمزه ای سالهای مدیدی را به خطاطی مشغول است وی هفت جز از قرآن را کتابت نموده و دارای مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران است. وی این هنر را نزد اساتید برجسته ای چون استاد مرتضی تاجدینی و استاد جواری آموخت و توانست با پشتکار و ممارست شبانه روزی به سطوح بالای این هنر دست بیابد.این هنرمند برجسته هرسینی علاوه بر هنر خوشنویسی و در کنار آن در زمینه طراحی، تذهیب، موسیقی تنبور و ساز های بادی محلی نیز فعالیت دارد.
اوج شکوه یک اثر هنری در ساختار شکنانه بودن آن است، بدین معنی که هنرمند از یک جایی به بعد قالب های موجود را شکسته و طرحی نو در می افکند؛ اینگونه است که در هنر همیشه شاهد زایش و ظهور سبک هایی جدید و نوآورانه هستیم.
هنرمند خوشنویس هرسینی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از سال ها تمرین و ممارست دست به ابتکار جدیدی در عرصه خوشنویسی زد و توانست همزمان با دو دست بصورت آینه ای خطاطی نماید.
وی در این خصوص می گوید:
شاید بخاطر انگیزه ای که داشتم برای فراگیری این سبک با خیلی از اساتید خوشنویس ارتباط گرفتم و حتی استادان چپ دستی که بتوانم از تجربیات وتوانمندی های آنها استفاده کنم همین امر باعث بوجود آمدن شور و شوقی در من شد و توانستم پس از تمرین فراوان همزمان با دو دست بصورت آیینه ای بنویسم. این کار نویی بود که تنها به آن بسنده نکردم و با لطف خداوند و تلاش و کوشش فراوان موفق شدم علاوه بر نوشتن بصورت آیینه ای دو خط و متن متفاوت و حتی دو زبان متفاوت را هم خطاطی نمایم.
فرخ حمزه ای افزود: مدت بالغ بر پانزده سال در این زمینه تدریس دارم اما از آنجا که این سبک کاملا نوآورانه است و در هیچ متُد خوشنویسی نبوده ،نیاز به حمایت و امکانات آموزشی در خصوص آموزش و اشاعه این سبک دارم.
در جایی که هنرمند تنها با تکیه بر ذوق و میل درونی به خلق اثر می پردازد و با توجه به اهمیت اقتصاد در ماندگاری و اشاعه هنر، ضرورت دارد که ارگان های متولی فرهنگ در بخش دولتی با اتخاذ تدابیری زمینه رونق بخشی به اقتصاد هنر را فراهم نمایند تا فعالین این عرصه بدون دغدغه در وادی هنر ترک تازی نمایند. حاصل چنین کاری بدون شک افزایش حس زیبایی شناختی جامعه، رشد فرهنگی و در نتیجه تسریع روند توسعه پایدار خواهد بود.
گزارش و گفتگو از: م . بستار
Tuesday, 5 August , 2025