ویروس کرونا از زمان شیوع تا کنون با جهش‌های متفاوت علایم مختلفی را در مبتلایان آشکار کرده و یکی از این علایم عفونت چشم است که می‌تواند با قرمزی چشم آغاز شود. قرمزی، تورم و خارش از علایم عفونت چشم است و اگر فرد علاوه بر التهاب ملتحمه، تب، سرفه یا تنگی نفس نیز داشت […]

ویروس کرونا از زمان شیوع تا کنون با جهش‌های متفاوت علایم مختلفی را در مبتلایان آشکار کرده و یکی از این علایم عفونت چشم است که می‌تواند با قرمزی چشم آغاز شود.
قرمزی، تورم و خارش از علایم عفونت چشم است و اگر فرد علاوه بر التهاب ملتحمه، تب، سرفه یا تنگی نفس نیز داشت باید به پزشک مراجعه کند.
اگر فردی مبتلا به عفونت چشم(التهاب ملتحمه) در اثر کرونا شد، در صورت لمس کردن چشمان خود ممکن است دیگران را نیز آلوده کرده و بدون شستن یا ضدعفونی کردن دستان خود، افراد یا سطوح را لمس کند، باید از دست زدن به صورت، به‌خصوص غشاهای مخاطی در دهان، بینی و چشم خودداری شود
اگر برخی افراد اگر از لنزهای چشمی استفاده می‌کنند، از این به بعد از عینک استفاده کنند. این کار باعث می‌شود که چشم ها از تماس دست در امان باشد و احتمال لمس چشم توسط دست کمتر شود و
همچنین عینک به محافظت از چشم ها در برابر قطرات تنفسی نیز کمک می‌کند.
ویروس کرونا می‌تواند باعث درد، قرمزی، ضعیف شدن چشم شود،
زمانی که چشم به این ویروس آلوده شده باشد، چشم دچار آبریزش، قرمزی و التهابات می‌شود.
چشمان خود را نمالید و قطره‌های مرطوب‌کننده چشم ممکن است به رفع خارش کمک کنند، قبل و بعد از ریختن قطره در چشم، دست های خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و اگر نیاز است که چشمان خود را لمس کنید، به جای استفاده از انگشتان از دستمال استفاده کنید.
هنگامی که قرمزی در اطراف و دور قرنیه قرار بگیرد، عمیق، محدود و معمولا همراه با درد باشد، علت آن التهاب درون چشمی است و بیمار در چنین مواردی حتما باید به پزشک مراجعه کند، تا دلیل بروز این عارضه در فرد شناسایی و درمان آغاز شود.
یکی از اولین علائم ابتلا به ویروس کرونا قرمزی کامل چشم است که از باز شدن عروق سطحی چشم ناشی می‌شود و دو طرفه است و فرد در مواجهه با آن حتما باید این بیماری را در نظر بگیرد و به پزشک مراجعه کند.
این نوع قرمزی چشم سطحی و مداوم است و معمولا افرادی که دچار حساسیت هستند علائمی نظیر آبریزش بینی دارند و حساسیت در سایر اندام‌های آن‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که این حساسیت‌ها آزار دهنده باشند، بایدعامل آن شناسایی و حذف شود، متذکر شد: برخی افراد به خوراکی‌هایی نظیر گوجه فرنگی و بادمجان حساسیت دارند و برخی دیگر از طریق گرد و خاک دچار این عارضه می‌شوند.
یادداشتی از: دکتر احمد رستمی جراح ومتخصص چشم