جابجایی با هواپیما به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل سهلوت استفاده و سرعت در جابجایی مورد توجه گروه های مختلف اجتماعی بویژه افراد دارای معلولیت می باشد.

جابجایی با هواپیما به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل سهلوت استفاده و سرعت در جابجایی مورد توجه گروه های مختلف اجتماعی بویژه افراد دارای معلولیت می باشد.
استقبال شهروندان دارای معلولیت از سفر هوایی ایرلاین های مختلف دنیا را برآن داشت که در راستای مسئولیت اجتماعی خدمات گوناگونی به مسافران دارای معلولیت ارائه نمایند. از جمله این خدمات می توان به ویلچر یا سایر کمک های هدایت شده برای سوار شدن، فرود آمدن هواپیما یا جابجایی از پروازی به پرواز دیگر، کمک به اسکان صندلی و کمک به بارگیری و انبار اشاره کرد.
در ایران؛ ایرلاین ایران ایر برای اولین بار و به عنوان تنها ایرلاین ایرانی هزینه پرواز را برای معلولین بصورت نیم بها محاسبه می کند. هرچند این اقدام ایران ایر با استقبال گسترده افراد دارای معلولیت مواجه شده اما این شرکت اخیرا طی بخشنامه ای مانع از ورود مسافران دارای معلولیت بدون داشتن همراه به پروازهای خود شده است!

در پی این تصمیم ایران ایر علیرضا ایزدی عضو تیم ملی جانبازان و معلولین و دارنده چندین مدال آسیایی و جهانی با مدرک لیسانس حقوق که اخیرا در فرودگاه از سوار شدن او به هواپیما ممانعت نموده اند در گفتگویی با چویرنیوز اظهار داشت: چند سالی هست که به دلیل سهولت سفر با هواپیما از این وسیله نقلیه عمومی برای مسافرت و جابجایی استفاده می کنم و از آنجا که این توانایی را در خود می بینم که به تنهایی سفر کنم هیچگاه در سفرهایم همراه نداشته ام. اما اخیرا پس از تهیه بلیط در فرودگاه و به هنگام سوار شدن به هواپیما به دلیل نداشتن همراه مانع از ورود من به هواپیما شدند! این درحالی بود که حین تهیه بلیط و تا پیش از ورود به فرودگاه هیچگونه اطلاع رسانی در این خصوص صورت نگرفته بود.
عضو تیم ملی جانبازان و معلولین ایران افزود: ممانعت از ورود من به هواپیما به عنوان شهروندی که مدام از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنم و رد و بدل شدن صحبت هایی که بوی ترحم و بی حرمتی از آن بر می خواست آنهم در انظار عمومی، فشار روحی و روانی زیادی بر من وارد نمود!
مسافر پرواز ایران ایر گفت: ما معلولین از حقوقی برابر با سایر شهروندان برخوردار هستیم که انتظار می رود ما را بر اساس توانایی هایمان و بصورت برابر با سایرین ببینند.
این شهروند دارای معلولیت با تاکید بر اینکه هواپیما یک وسیله حمل و نقل عمومی بوده و من به عنوان یک شهروند این حق و اجازه را دارم که از حقوق اجتماعی خود استفاده کنم این رفتار را که منجر به معطلی فراوان و نهایتا پرواز با دردسر فراوان شد را مصداق توهین و هتک حرمت دانست.
وی خطاب به مسئولین ایران ایر گفت: تفاوت ظاهری معلولین نسبت به مردم عادی دلیل بر ناتوانی آنها نیست لذا انتظار می رود مسئولین در برابر حقوق معلولین سنجیده تر تصمیم گیری و عمل نمایند.
ایزدی گفت:من به عنوان یک شهروند دارای معلولیت همواره و در طول زندگی با موانع و مشکلات فراوانی حین تردد در شهر و استفاده از خدمات عمومی مواجه بوده ام اما هیچگاه فکرش را هم نمی کردم که روزی روی هوا به مانند روی زمین با مشکل و مانع مواجه بشوم!
مدال آور مسابقات جهانی ورزش معلولان در پایان گفت: آرزو می کنم روزی بیاید که تمامی نقاط شهر برای معلولین مناسب سازی شده و قابل دسترسی باشد و کلیه ادارات خدمات رسان افرادی از معلولین را به عنوان مشاور در کنار خود داشته باشند تا با دید باز تری نسبت به تصویب و اجرای قوانین عمل نموده و حقوق این قشر را هم لحاظ نمایند.

گفتنی است که علیرضا ایزدی ورزشکار کرمانشاهی عضو تیم ملی جانبازان و معلولین بوده که عناوین متعددی را تا کنون کسب نموده است:
مدال طلای مسابقات پاراآسیایی جوانان-امارات ۲۰۱۷
مدال طلای جوانان در مسابقات آسیایی و اوپن جهانی ژاپن-۲۰۱۸
مدال برنز بزرگسالان در مسابقات آسیایی و اوپن جهانی ژاپن-۲۰۱۸
رکورددار جوانان جهان و آسیا در دسته ۴۹ کیلوگرم

  • منبع خبر : چویرنیوز