فوتبال در کره خاکی یک ورزش پر طرفدار و البته پر نشاط است و بر اساس آمار های موجود با بیش از ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر هوادار پر مخاطب ترین رشته ورزشی در جهان محسوب می شود. این مخاطب بی اندازه و گردش مالی این رشته ورزشی امروز آن را علاوه بر یک پدیده اجتماعی فرهنگی، به یک صنعت مبدل کرده است، صنعتی پر سود و البته پیچیده.

فوتبال در کره خاکی یک ورزش پر طرفدار و البته پر نشاط است و بر اساس آمار های موجود با بیش از ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر هوادار پر مخاطب ترین رشته ورزشی در جهان محسوب می شود.
این مخاطب بی اندازه و گردش مالی این رشته ورزشی امروز آن را علاوه بر یک پدیده اجتماعی فرهنگی، به یک صنعت مبدل کرده است، صنعتی پر سود و البته پیچیده.

اگر چه فوتبال استان کرمانشاه قدمتی دیرینه دارد و اگر پای صحبت بزرگان این رشته ورزشی بنشینیم از خاطرات قدیمی خود در سال های دهه ۵۰ و ۶۰ سخن می گویند اما هیچ عقل سلیمی این حقیقت را کتمان نمی کند که نقطه عطف فوتبال این استان با نام 《شیرین فراز》 گره خورده است، زحمات 《فرمان》 و پس،از آن 《سلمان》 و البته 《صادق》 کریمی در تیم شیرین فراز باعث خلق آن صحنه حماسی در ورزشگاه انقلاب شد.

کمتر هوادار فوتبالی نشست برخواست هلی کوپتر در ورزشگاه انقلاب پیش از بازی و خوشحالی،و فریاد های تماشاگران پس صعود به لیگ برتر را همراه تیم شیرین فراز فراموش می کنند.

شیرین فراز حتی پس از سقوط از لیگ برتر و تغییر مدیریت و البته رویه مدیریتی و زحمات سلمان کریمی سالها و سالها باعث ایجاد موثرترین راه برای معرفی فوتبال کرمانشاه به کشور شد.

اما با تغییر در شیوه برگزاری لیگ یک کشور و تک گروهی کردن این لیگ ، همه چیز بهم خورد و در یک تصمیم بحث برانگیزکه دادگاه بر غیر قانونی بودن آن صحه گذاشت تیم راهیان راهی لیگ دو کشور شد، تصمیمی که هیچ گاه از طرف سلمان کریمی پذیرفته نشد و این مدیر کار کشته و کاربلد فوتبالی را راهی دادگاه و مراجع قانونی و مطالبه حق بحق خود کرد و البته در دادگاه نیز بر محق بودن او صحه گذاشته شد اما داستان فوتبال فرق می کند.

فدراسیون فوتبال نمی خواهد و اگر هم بخواهد نمی تواند این مطالبه بر حق مراجعه قانونی خارج از ساختار فوتبال را جامعه عمل بپوشاند و این کشمکش بین فدراسیون، دادگاه و مدیریت باشگاه به خبر یک این سال‌های فوتبال تبدیل شده است.

در حالی که صحبت اول مسئولین فوتبال استان با مدیران سیاسی کشور همیشه راهیان و شیرین فراز بوده است، در جامعه حدود چهارده هزار نفری فوتبال استان منهای راهیان البته خبر های دیگری است، بعثت به قطب جدید فوتبال کرمانشاه تبدیل شده است و در چند رده سنی حضور موفق دارد، فراز کرمانشاه در لیگ سه برای صعود می جنگد، عقاب زاگرس و کیامهر نیز که با توان مربیان بومی سعی در رشد استعداد های فوتبالی استان در رده های پایه دارند، سرپل ذهاب نیز که به همت اقبال نوروزی در چندین لیگ حاضر است، در دنیای فوتسال قصه کمی تلخ تر است شاهین و سید احسان احسانی و البته منصور محمودی با دست خالی و پای برهنه اقدام به کسب پیروزی یکی پس از دیگری می کنند، خانه صنعت در لیگ دو وضعیت نا مشخص دارد و شهرام شکری هر سال برای حضور در لیگ های مختلف فوتسال پله های ادارات را دوتا یکی می کند.
در بخش بانوان آرش کرمانشاه سهمیه خود را فروخته است و ئاکو به عنوان نماینده استان در لیگ دو فوتسال با جشنواره ای از گل های خورده به کرمانشاه بر می گردد و قصه محمد صالحی و فوتبال ساحلی زمانی که حداقل امکانات را ندارد هم جای خود …

با بررسی منطقی آنچه که به صورت مختصر از دنیای فوتبال استان کرمانشاه تشریح شد؛ بنظر می رسد فوتبال و فوتسال کرمانشاه باید از نام راهیان عبور کرده و با تشریح خواسته ها و نیاز های جدید و البته بلند مدت برای مدیران کشوری، اسباب توسعه فوتبال استان را فراهم کند و ضمن احترام به خواسته باشگاه راهیان، زمینه عبور از نام راهیان و تشریح فوتبال کرمانشاه منهای راهیان را برای مسئولین کشوری فراهم کند

رئیس فدراسیون فوتبال در کرمانشاه به صراحت اعلام می کند باید برای توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی در بخش آقایان و بانوان فکری اندیشیده شده و تمرکز و توجه مدیران فوتبال استان بر این بخش باشد.

مشکلات اساسی زمین فوتبال ساحلی باید هرچه سریع تر رفع شود، زمین مجموعه انقلاب به عنوان یک استادیوم صرفا فوتبالی تعیین تکلیف شده؛ مشکلات فوتسال در استان پذیرفته، بررسی و در راستای آن گام برداشته شود، در بخش بانوان نیز باید با برنامه ریزی منسجم زمینه برگزاری لیگ قدرتمند در استان فراهم و از تیم های کشوری در حد توان حمایت شود تا فوتبال کرمانشاه پس از درخشش نام راهیان شاهد ظهور نام های جدید در سطح کشور بوده و از پهلوانان زنده خود حمایت کند.

کمیل نظری
مدیر رسانه ورزشی خوربران

  • منبع خبر : چویرنیوز