هنرهای نمایشی بویژه سینما را از ابعاد مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد یکی از این ابعاد که اتفاقا بسیار مهم می باشد بعد اجتماعی است. این هنر جذاب از چنان پتانسیلی برخوردار است که می توان از طریق آن نسبت به جامعه پذیر کردن کودکان و نوجوانان اقدام نمود. فیلم هایی با مضامین […]

هنرهای نمایشی بویژه سینما را از ابعاد مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد یکی از این ابعاد که اتفاقا بسیار مهم می باشد بعد اجتماعی است. این هنر جذاب از چنان پتانسیلی برخوردار است که می توان از طریق آن نسبت به جامعه پذیر کردن کودکان و نوجوانان اقدام نمود. فیلم هایی با مضامین اجتماعی درصورتی که از فیلمنامه ای قوی برخوردار بوده و خوب ساخته شوند این قابلیت را دارند که افراد را بر کارهای درست ترغیب و از رفتارهای ناپسند پرهیز نماید. ازاینرو ترغیب و تشویق فیلمسازان جوان و حمایت همه جانبه از این افراد می تواند بستر مناسبی باشد برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه و رفع آسیب های اجتماعی لذا از نهادهای متولی امر انتظار می رود با حمایت های مالی و معنوی خود مشوقی برای هنرمندان جوان کرمانشاهی باشند. اشکان آزادی یکی از صدها هنرمند کرمانشاهی است که با کمترین امکانات و تنها از روی عشق و علاقه گام در وادی فیلم سازی با مضامین اجتماعی نهاده که در ادامه با این جوان هنرمند و دیدگاه هایش آشنا می شویم.

ضمن معرفی خود از علاقه های هنریتان بگویید.

اشکان آزادی هستم هنرجوی کارگردانی، از کودکی علاقه خاصی به تلویزیون وتئاتر داشتم باوجود مشکلات شخصی و کمبود وقت قصد رفتن به کلاس های آموزشی رو نداشتم اما بنا به علاقه و ایمانی که به کار بازیگری داشتم آن را دنبال کردم.
اولین آکادمی که آموزش ها وتکنیک های بازیگری تئاتررا آموزش دیدم کلاس های انجمن یونیما به سرپرستی هومن روحتافی بود. ودرکنارایشان درچندکارنمایش و چندجشنواره استانی حضورداشتم و پس از گذشت چندسال شاگردی دراین انجمن با حسن نقاشی ومنوچهرغلامی مستند ساز معروف پایتخت «زیر چکمه بیگانگان» که پروژه ایی بزرگ درباره جنگ جهانی دوم بود همکاری داشتم پس ازآن دریکی از فیلم های محمدحسین مهدویان به نام «ماجرای نیمروز۲»تست دادم و لطف خدا شامل بنده شد و انتخاب شدم واین پروژه که گفته می شود بزرگ ترین پروژه سینمایی تاریخی دفاع مقدس است دررابطه با عملیات مرصاد ساخته شد، بازیگران نامی سینمای ایران درآن حضور داشتن ودر جشنواره فجر حضور پیداکرد و جوایزی نیز کسب کرد. پس از آن درچندین آیتم برنامه های شبکه استانی کرمانشاه حضورداشتم.
در ادامه با مطالعه وشرکت در کلاس های کارگردانی و فیلمسازی علاقه خاصی به سینما و ساخت فیلم کوتاه پیدا کردم. باوجود نبود بودجه و هزینه های زیاد اجاره تجهیزات، اولین فیلم کوتاه خود را به نام«کافه دوستی» در سال۹۴ ساختم و پس از آن کارهای دیگری به اسم«سه رنگ» و«ذهن عقیم» و«دره شکار» ساختم که باوجود چوب لای چرخها و نبود بودجه لطف خدا ودوستان خیر و کسانی که احترام به هنر داشتن شامل بنده شد که این پروژه ها بسته شدند و برای جشنواره های داخلی ارسال شدند..
سینما را چگونه می بینی
سینما عشق بسیارخاصی دارد که تمام واقعیت هایی که قابل دیدن نیستند یا شاید پنهان شده اند را به ما نشان خواهد داد و می شود گفت که سینما و نمایش زبان گویایی برای بیان اندیشه هاست. من و دوستانم نهایت تلاش خود را دراین جهت به کار می بریم تا خدمتی به هنرشهرمان و کشور عزیزمان ایران باشد..

امید ما این است که در این راه به موفقیت های بیشتری دست یابیم.
در این راه با چه موانع و چالش هایی مواجه بوده ای

فیلم‌سازی به هیچ عنوان حرفه‌ی آسانی نیست؛ هنر و صنعت سینمای مستقل مدام در حال تغییرند و در هر مرحله از آن، از تولید گرفته تا مراحل پس از تولید و توزیع و پخش، چالش‌های بسیاری را پیش روی فیلمسازان می‌نهد. به همین دلیل است که از میان میلیون‌ها ایده‌ای که قابلیت تبدیل شدن به یک اثر را دارند، تنها چند صد هزار نسخه از آنها به فیلمنامه تبدیل می‌شوند. از این میان نیز تعداد محدودی به مرحله فیلمبرداری می‌رسند، تدوین می‌شوند و تنها چند فیلم به مرحله نهایی و نمایش عمومی راه می‌یابند.
مهم ترین این چالش درمورد فیلم سازهای مستقل مثل بنده:
ایده، اجرایی شدن، بودجه، حفظ کیفیت اثرتولیدشده و دیده شدن است.
ساخت فیلم برای کسانی که روحیه ضعیفی دارند حرفه مناسبی نخواهد بود و در صنعت فیلم مستقل چالش‌هایی بیش از آنچه در بالا عنوان کردم، همواره وجود خواهد داشت.
امیدوارم روزی برسد که مشکل کمبود بودجه برای فیلم سازان مستقل نباشد تا بتوانند به راحتی ایده های خود را اجرا کنند.
برای تبدیل شدن به یک فیلم ساز موفق آموزش کلاسیک را ارجح میدانی یا کسب تجربه حین کار
قطعا برای یادگیری تکنیک ها، اصول و آشنا شدن با رشته سینما وفیلمسازی آموزش کلاسیک بسیارتاثیرگذار است پس از گذراندن آموزش های کلاسیک و تحصیل در این رشته تجربه حین کارنیز بسیار مهم است و چه بسا درس های زیادی در تجربه حین کار و پروژه است که با یادگیری درس های آموزش تحصیلی بسیار راحت تر کسب می شوند..
ظرفیت ها و امکانات آموزشی کرمانشاه در حوزه هنر سینما را چگونه ارزیابی میکنی
ظرفیت ها در بخش آموزشی از جنبه آموزش تئوری عالیه چون ما از دیرباز اساتید بزرگی در عرصه ادبیات و ادبیات نمایشی و حوزه های سینما داشته ایم و الان هم داریم. اما در بحث ارزیابی امکانات سینمایی در زمینه ساخت فیلم ضعیف است به نحوی که کسانی که می خواهند بعنوان بخش خصوصی وفیلم سازهای مستقل وارد این عرصه بشوند زیاد دوام نمی آورند و خیلی زود ورشکسته می شوند در بخش دولتی و عمومی هم سینمای جوانان برای تعداد زیادی از کارآموزها فقط یک دوربین و تجهیزات کوچیک صدا برداری دارند که گروههای مختلف باید توی صف بایستند تا نوبت ضبط به آنها برسد در کل امکانات ضعیف است.
چه تفاوتی بین فیلم کوتاه و بلند وجود دارد و شخصا کدامیک را می پسندی
ساخت فیلم کوتاه و بلند هرکدام بحث تخصصی مخصوص خود را دارند ولی درفیلم کوتاه درمدت زمان کم تری سناریو را باید به تصویرکشید و پیام را به مخاطب رسانید طوری که بصورت کامل منظور ومعنی را مخاطب ببیند ودرس بگیرد. ما درفیلم بلند با تغیرو تحول شخصیت ها درتماسیم و مدت زمان بیشتری دراختیار کارگردان است و سناریو زمان بیشتری برای به تصویرکشیده شدنش دارد، در فیلم کوتاه شخصیت با آنچه که هست در لحظه ها و موقعیت ها تصمیم های آگاهانه و قطعی می گیرد و آنچه که قابل تشخیص است اثری ا ست که تصمیم او به دنبال دارد.در فیلم کوتاه صدا و موسیقی بخش جدانشدنی تصویر است و با آن ساخته می شود برخلاف فیلم بلند که می شود گفت صدا در آن مقام دوم را دارد و می توان گفت که یکی از کاربردی ترین استراتژی های پایین بندی در فیلم کوتاه، روایت دایره وار داستان است. ولی بنده به شخص خودم فیلم کوتاه را بیشتر دوست دارم و یه شعار معروف هست برای فیلم کوتاه که می گوید:
“هرچه کمتر؛ بهتر”
بعنوان یک فیلم ساز جوان چه انتظاری از مسوولین امر دارید
کلاس های آموزشی دولتی و خصوصی بسیار پرهزینه هستند و بیشتر کسانی که مشتاق به یادگیری هستند دلزده شده و کنار می کشند لذا امیدوارم توجه بیشتری به فیلم سازهایی که چه در بخش خصوصی و دولتی برای هنر کشور و شهر خودتلاش می کنند بشود و از کارهای ساخته شده حمایت شود.
بازیگرهای خود را بر اساس چه فاکتورهایی انتخاب می کنی
قطعا کسانی که قبلا کلاس های آموزشی شرکت کردند و تجربه دارند راحت تر به خواسته های کارگردان درمرحله تولیدعمل می کنند و به خوبی از پس نقش هایی که به آنها داده می شود بر می آیند از طرف دیگر باید کسانی که مبتدی هستند هم درکنار پروژه ها قراربگیرند وآنهارا تشویق کرد تادر خود ببینید و احساس ضعف و ناتوانی نکند و درصورت وجود مشکل با آنها طوری گفت گو کرد که دلسرد نشوند و بیشتر به این کار اهمیت بدهند و روحیه خودرا از دست ندهند تا تجربه هایی در حین کار بدست آورند.
برای ساخت فیلم موضوعات اجتماعی و آسیب های اجتماعی را مد نظر قرار می دهی چه جذابیتی در این بخش شما را بدان سوی کشانیده است.

متاسفانه آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، سرقت، طلاق و… ضربه جبران ناپذیری بر جامعه وارد می نماید به همین دلیل به عنوان یک هنرمند متعهد بر خود واجب می دانم با ساخت فیلم هایی با مضامین اجتماعی خانواده ها را با خطرات پیش روی آشنا کرده و از این طریق در جهت فرهنگ سازی قدمی ولو کوچک بردارم.
تا کنون در چه جشنواره هایی حضور داشته ای
بنده هنوز در اوایل راه هستم که بخواهم آثاری بی نقص تولید کنم که مورد توجه قرار بگیرد با این وجود در رشته هنرهای نمایشی صحنه ایی چند جشنواره استانی و داخلی شرکت داشته ام و در این مدت کوتاهی که در رشته فیلمسازی شروع فعالیت داشتم آثار خود را درچندین جشنواره داخلی و یکی دوجشنواره خارجی ارسال کرده ام.
به تازگی فیلم کوتاهی با موضوع (اعتیاد، سرقت و فقر) که معضلات جامعه هستند به نام«زمثل زندگی ما» به نویسندگی و کارگردانی بنده ساخته شد و پس از مراحل تدوین آماده ارسال به جشنواره ها خواهد شد.
سخن پایانی
انشاله در آینده و با حمایت هایی که از سوی متولیان امر صورت می پذیرد بتوانم پروژه های بزرگ تری را به مرحله نمایش و حضور در جشنواره های داخلی و خارجی به پایان برسانم.