یکی از هنرهای بومی و قدیمی در کرمانشاه که تاریخچه‌ای به دوره صفوی و عصر مادها دارد هنر قلمزنی است هنر سنتی و مردمی که اکثراً فکر می‌کنند این هنر زیبا مخصوص استادکاران اصفهانی می‌باشد در حالی که در کرمانشاه نیز هنر قلمزنی کم از اصفهان نیست که متاسفانه عدم حمایت و توجه به هنرمندان و این هنر زیبا باعث کوچ آنها از این استان شده است.

یکی از هنرهای بومی و قدیمی در کرمانشاه که تاریخچه‌ای به دوره صفوی و عصر مادها دارد هنر قلمزنی است هنر سنتی و مردمی که اکثراً فکر می‌کنند این هنر زیبا مخصوص استادکاران اصفهانی می‌باشد در حالی که در کرمانشاه نیز هنر قلمزنی کم از اصفهان نیست که متاسفانه عدم حمایت و توجه به هنرمندان و این هنر زیبا باعث کوچ آنها از این استان شده است. هرچند کرمانشاه به عنوان یکی از مناطق مهم تولید و توسعه صنایع دستی در ایران به شمار می‌رود به جرأت می‌توان گفت صنایع دستی بومی استان از جمله هنر قلمزنی کرمانشاه از برجسته‌ترین صنایع دستی در کل کشور و حتی در خارج از مرزهای ایران محسوب می شود . به گفته استاد قلمزن این هنر دیرینه با قدمتی به عصر مادها که آثار آن در حجاری‌ها و ظروف به جا مانده از آن زمان حاکی از آن است، می‌توان به عنوان یک صنعت پردرآمد در حوزه صنعت و گردشگری زمینه ساز یک تجارت پرسود شود.
طرح‌ها و نقوش به کار برده در آثار هر کدام فلسفه زندگی دارد که هنر دست استادکاران را عیان می‌کند اما متاسفانه این گنجینه با ارزش مسیر آرام و بی‌صدایی را در عرصه تقاضامندی و توسعه این هنر در استان در پیش گرفته است که می‌تواند علی رغم داشتن هنرمندان بسیار توانا و خوش ذوق کرمانشاهی زنگ خطر نزول رشد آن باشد.

به طور اتفاقی با برپایی یک نمایشگاه از این آثار با ارزش مطلع شدم که بهانه‌ای شد برای گفتگو با یکی از این هنرمندان توانمند کرمانشاهی استاد مهرداد معتمدی.
به گزارش چویرنیوز آقای مهرداد معتمدی متولد کرمانشاه تحصیل کرده رشته مکانیک که مدرس هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های فنی نیز می‌باشد از ریشه هنر قلمزنی در خانواده می‌گوید: با توجه به اینکه هنر قلمزنی در خانواده معتمدی نسل به نسل چرخیده و همچنین علاقمندی قبلی که به این هنر داشتم بعد از بازنشستگی به مدت ۷ سال به طور مداوم و مستمر خیلی جدی‌تر از قبل به این هنر پرداختم در این راستا با تشکیل ورک شاپ ها و دوره‌های آموزشی هنرجویان زیادی را به این هنر تشویق کردم.
استاد معتمدی در خصوص قدمت و تاریخ این هنر آن را از قدیمی‌ترین آثار می داند و به دوره مادها نسبت می‌دهد چرا که در حجاری‌ها و آثار گذشتگان به خوبی مشهود است. همچنین می‌توان در عصر معاصر به عنوان نمونه به استاد حسین کرمانشاهی جد سوم آقایان معتمدی اشاره کرد که سابقه هنر آن به حدود ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد ایشان از کرمانشاه برای قلم زنی و ثبت این آثار به نجف مشرف گردیده است.
کرمانشاه هنرمندان به نامی در این حوزه دارد که می‌توان به اساتید گرانقدر مرحومان فرج ا… باقرپور، ابوالقاسم معتمدی، حسن معتمدی، مهدی معتمدی، غلام یعقوب‌زاده و استاد علی اکبر عین القضایی اشاره کرد. از مشخصه کار این اساتید خلق آثاری از طاق بستان و بیستون و نقش گل و مرغ و طرح برگ فرنگی را می توان نام برد.
استاد گلایه‌ مندانه می‌گوید متاسفانه این هنر ارزشمند به علت کم کاری و عدم توجه و پشتیبانی مسئولین به دست فراموشی سپرده شده است و این در حالی است که این هنر ارزشمند می تواند با ایجاد اشتغال و کسب و کار مشعل تجارت صادرات را در این شهر روشن کند و همچنین باعث جذب توریست و علاقمندان به این هنر در حوزه گردشگری شود چرا که از سوغاتی‌های سبد خرید مسافران و گردشگران می‌تواند باشد.

ایشان در ادامه برای توسعه و جذب علاقه‌مندان به این هنر راهکارهایی را ارائه دادند و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولین به این هنر فاخر شدند . ایجاد مهارت قلمزنی در سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین هنرستان‌های کرمانشاه، استفاده از آثار هنرمندان قلمزنی در مراسم بزرگداشت به عنوان هدیه به بزرگان، اساتید و نخبگان، ایجاد فروشگاه و نمایشگاه در مکان‌های تاریخی کرمانشاه با هماهنگی و مدیریت هنرمندان قلمزن، ایجاد و اختصاص مکانی مناسب ترجیحا مکان تاریخی برای آموزش و اشاعه این هنر اشتغال زا می تواند کمکی در بهره‌مندی و توسعه این هنر زیبا شود.
در خاتمه از برگزاری نمایشگاه گفتند که با یاری و مساعدت خانم شهلایی و آقای رحمانی مدیران گالری بلوط و با همکاری اساتید قلمزن حبیب الله معتمدی و شاهین معتمدی، احمدرضا زرنگار، مهرداد معتمدی، محمد سعید فرشادیان، محمدعلی لرستانی، ادریس باباخانی، پیام قربانی، با تعداد حدود ۷۰ اثر به مدت ۱۱ روز در این گالری برگزار گردید که با استقبال هنرمندان و عموم روبرو گردید. برگزاری و حمایت از نمایشگاهها می‌تواند مشعل هنر یک صنعت را روشن نگه دارد.
در خاتمه از مسئولین و مدیران گالری بلوط که بدون پشتیبانی و حمایت متولیان ذی ربط به برگزاری نمایشگاه همت گماردن کمال تشکر را دارم همچنین گلایه مند از صدا و سیمای کرمانشاه در عدم انعکاس این رویداد هستیم و صمیمانه از چویرنیوز، رسانه‌ای که به این موضوع پرداخت تشکر می کنم .
گزارش و گفتگو: سپیده زارعی

  • منبع خبر : چویرنیوز