هالوکس والگوس (بونیون)، نوعی اختلال در اسکلت کف پا است که در آن انگشت شست پا دیگر در موقعیت طبیعی خود قرار ندارد و به سمت انگشتان دیگر پا خمیده می‌شود و اغلب آن‌ها را نیز جابجا می‌کند، گاهی اوقات انگشتان پا حتی به بالا یا پایین یکدیگر تغییر موقعیت می‌دهند.

هالوکس والگوس (بونیون)، نوعی اختلال در اسکلت کف پا است که در آن انگشت شست پا دیگر در موقعیت طبیعی خود قرار ندارد و به سمت انگشتان دیگر پا خمیده می‌شود و اغلب آن‌ها را نیز جابجا می‌کند، گاهی اوقات انگشتان پا حتی به بالا یا پایین یکدیگر تغییر موقعیت می‌دهند.
این اختلال شایع نوعی بدشکلی انگشت شست پا که اغلب در خانم ها و به دلیل پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نوک تیز رخ می دهد.
هالوکس والگوس از مهم‌ترین و شایع ترین بیماری‌ های انگشتان پا است که در اثر وارد شدن فشار بیش از حد و به مدت طولانی به انگشتان پا ایجاد می شود.

علائم رایج
• انگشت بزرگ پا به سمت انگشت دوم کشیده می‌شود، یا انگشت دوم روی انگشت بزرگ قرار می‌گیرد.
• یک برجستگی در قسمت داخلی MTP یا انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود.
• هنگام پوشیدن هر نوع کفشی، مفصل انگشت بزرگ پا درد می‌گیرد.
• هر وقت انگشت پا را در طول پیاده روی خم می‌کنید، درد می‌گیرد.
• قرمزی، تورم یا ضخیم شدن پوست در قسمت داخلی مفصل انگشت بزرگ پا
آیا بونیون ژنتیکی است؟
بونیون ممکن است زمینه ارثی و ژنتیکی داشته باشد، اما به این معنی نیست که اگر فردی به این ناهنجاری دچار باشد، فرزندانش دچار بونیون می‌شوند و همچنین انحراف انگشت شست در زنان بیش از مردان رایج است. ممکن است بونیون در افرادی به وجود بیاید که از کفش‌های نامناسبی استفاده می‌کنند.
عوامل خطرساز برای هالوکس والگوس چیست؟
در صورت داشتن موارد زیر به احتمال زیاد دچار هالوکس والگوس یا همان انحراف شست پا می شوید.
• سابقه خانوادگی هالوکس والگوس به دلیل مشکلات ارثی در ساختار پا ، مانند کف پای صاف.
• آسیب های پا.
• بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید.
هفت روش برای کاهش درد هالوکس والگوس روی مفاصل انگشتان پا
۱- وزن سالم خود را حفظ نمایید .
۲- از هالوکس والگوس با پدهای ژله ای و یا کِشی که می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه نمایید، محافظت کنید.
۳- برای کمک به نگهداشت انگشتان پا در جای مناسب از درج کفش استفاده نمایید. می‌توانید آنها را بصورت آزاد یا نشخه‌ای از داروخانه‌ها تهیه نمایید.
۴- تحت نظر و راهنمایی پزشک شبها از آتل استفاده نمایید تا انگشتان پا را در حالت مستقیم نگه دارد و ناراحتی را تسکین دهد.
۵- از داروهای ضد التهابی غیر استرویئدی مانند ایبوپروفن مصرف نمایید.
۶- از پاشویه گرم، کمپرس یخ، جکوزی، امواج فراصوت و ماساژ استفاده نمایید.
۷- کفشی با سایز مناسب تهیه نمایید که در قسمت انگشتان پهن باشد. از فروشگاهی خرید کنید که کارکنان سایز پای شما را اندازه گیری نمایند و بتوانند سایز مناسب را ارایه نمایند.
چه درمان هایی در مراحل اولیه هالوکس والگوس موثر هستند؟
اسپلینت هالوکس والگوس می تواند انگشت کج شده را صاف کند. اگر هالوکس والگوس در مراحل اولیه تشخیص داده شود متخصص ارتوپدی میتواند با درمان های نگهدارنده، دفورمیتی انگشت شست پا را درمان کند.
اولین و مهمترین مرحله در درمان این بیماری این است که همیشه از کفش های تخت که جای کافی برای انگشتان پا داشته باشد استفاده کنید. در مواردی که هالوکس والگوس خفیف است درمان شامل استفاده از کفی های هالوکس والگوس برای حمایت از قوس جلوی پا و جلوگیری از گسترش صافی کف پا می باشد.
استفاده از کفی‌های طبی داخل کفش، روش‌ راه رفتن بیمار را تغییر داده و فشار را از روی اولین انگشت پا بر می‌دارد. کفی‌ها انحراف شست را بر طرف نمی کنند اما درد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و روند تخریب و اختلال را کند می‌‌کنند.

کفش های هالوکس والگوس پاشنه های تخت دارند. این کفش ها در قسمت جلوی پا بسیار پهن هستند و به انگشتان پا امکان انعطاف پذیری زیادی می دهند.
کفش های مخصوص هالوکس والگوس جای بیشتری برای بنیون یا بیرون زدگی استخوانی دارند که اصطکاک بنیون را با کفش کاهش داده و بنابراین تورم، التهاب و درد هالوکس والگوس را کم می کنند. کفی های طبی می تواند به بهبود صافی کف پا کمک کنند. با بالابردن قوس جلوی پا به وسیله کفی طبی، پا در قسمت جلو دوباره باریک میشود. با این کار، تحریک بونیون که در نتیجه اصطکاک داخل کفش به وجود می آید به حداقل می رسد و التهاب ناشی از هالوکس والگوس نیز کاهش پیدا می کند.
اسپلینت های هالوکس والگوس نیز وجود دارند که فشار را از انگشت شست پا گرفته و به انگشتان مجاور منتقل می کنند. اسپیلنت‌ها در افراد نوجوان و جوان تأثیر قابل توجهی در حفظ انگشت در وضعیت صحیح در هنگام خواب دارند گفت:در افراد بالغ و مسن‌ این تأثیر کمتر است ولی برای حفظ تحرک مفصل می‌توان از آنها استفاده نمود.
جراحی
اگر درد ناشی از هالوکس والگوس شدید بوده و علائم با استفاده از دیگر روش‌های درمانی برطرف نشدند، در مورد جراحی با پزشک خود مشورت کنید. در جراحی پزشک استخوان انگشت بزرگ را تراشیده و مجددا این انگشت را با دیگر انگشتان هم‌تراز می‌کند. جراحی هالوکس والگوس بسیار رایج بوده و تنها روش موجود برای درمان هالوکس والگوس می‌باشد. برای انجام جراحی بونیونکتومی گزینه‌های متعددی وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا گزینه مناسب برای خود را بیابید. معمولا جراحی به بهبود هالوکس والگوس کمک می‌کند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که درد کاملا برطرف شده یا انگشت کاملا صاف شود. پس از جراحی باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده و ورزش‌هایی را نیز انجام داد تا در آینده انگشت مجددا دچار درد و التهاب نشود. انجام جراحی نیز خطراتی همچون احتمال عفونت، بازگشت هالوکس والگوس یا کاهش حس انگشت بزرگ پا را به همراه خواهد داشت. پزشک عوارض و خطرات احتمالی جراحی را برای بیمار توضیح می‌دهد تا بیمار بتواند آگاهانه تصمیم بگیرد

صباح محمدی – کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی

  • منبع خبر : چویرنیوز