به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه این طرح با شعار” این زندگی به نام توست” با هدف  فرهنگ‌سازی برای کاشت درختان بومی توسط گردشگران و اهدای سند و شناسنامه درخت به عنوان سرمایه معنوی امروز برای اولین بار در کرمانشاه افتتاح شد. در روز ۶ مهر مصادف با روز جهانی […]

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه این طرح با شعار” این زندگی به نام توست” با هدف  فرهنگ‌سازی برای کاشت درختان بومی توسط گردشگران و اهدای سند و شناسنامه درخت به عنوان سرمایه معنوی امروز برای اولین بار در کرمانشاه افتتاح شد.
در روز ۶ مهر مصادف با روز جهانی گردشگری شاهد مشارکت گروه های مختلف از فعالین گردشگری ادارات کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، منابع طبیعی انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه، تشکل های  مردم نهاد ندای قاصدک و سرو سبز دالاهو، مردم روستای سراب یاوری بخشداری کرمانشاه، در یک فعالیت اجتماعی پویا و سازنده در سراب یاوری بودی.

ایده پرداز و حامی این طرح دفتر خدمات مسافرتی الیت آسمان زاگرس بود که با تبلیغات گسترده سبب همدلی و گردهمایی این گروه های فرهیخته و پر دغدغه شد. مشارکت کنندگان در ابتدا اقدام به پاک سازی حا شیه سراب و لایروبی آن از زباله های شهری و روستایی نمودند، سپس اقدام به کاشت نهال های اهدایی از اداره کل منابع طبیعی که مجموعه‌ای از درختچه های بومی زالزالک، بنه، بلوط و….بود در کنار سکو های و، آلاچیق های اتراق گردشگران منطقه نمونه گردشگری سراب یاوری نمودند.
این سراب و اکوسیستم آن یکی از زیباترین سراب های استان کرمانشاه است که مردم کرمانشاه خاطره های شیرینی را از تفریح و تفرج در کنار این سراب آن دارند، متاسفانه به خاطر نداشتن فضای سبز درخت قابلیت‌های توسعه گردشگری آن و سیستم های دفع زباله و فاضلاب روستایی دچار آسیب های فراوان زیست محیطی شده است. از آنجا که سراب یاوری یکی از مناطق نمونه گردشگری محسوب می شود، ایده درختکاری مستمر توسط گردشگران تورهای کرمانشاه گردی طرحی بسیار ارزشمند در توسعه پایدار است، و سبب می شود تا نگاه منفی به اجرای تور های انبوه گردشگری که جمعیت زیادی را به دامان طبیعت روانه می کنند و آنها را به عنوان تخریب گران طبیعت می شناسند ،عوض شود، توسعه و تعمیم این طرح به عنوان طرح ملی، می تواند گامی مهم در احیای جنگلها و همزیستی مسالمت آمیز گردشگران با طبیعت باشد.