هر جامعه‌ای متشکل از ارزش‌ها و بایدها و نبایدهای زیادی است که خط قرمز آن جامعه شناخته می شود و در هر کشوری ممکن است با دیگری متفاوت باشد بنابراین جوامع سعی بر این دارند تا این ارزش‌ها را حفظ کنند این قوانین از امنیت ملی و افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند سرچشمه می‌گیرد […]

هر جامعه‌ای متشکل از ارزش‌ها و بایدها و نبایدهای زیادی است که خط قرمز آن جامعه شناخته می شود و در هر کشوری ممکن است با دیگری متفاوت باشد بنابراین جوامع سعی بر این دارند تا این ارزش‌ها را حفظ کنند این قوانین از امنیت ملی و افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند سرچشمه می‌گیرد به همین دلیل عمل به آن‌ها جزو اصول پایه کشورها شناخته می شوند به‌عنوان مثال اگر فردی فرد دیگری را به قتل برساند و یا اموال عمومی را تخریب کنند به این دلیل که رفتاری را مرتکب شده، سلامت و امنیت جنبه را به خطر می‌اندازد از سوی نماینده قانونی دولت مجازات و لقب مجرم را می‌گیرد و مجموع قوانینی که به بررسی ارزیابی ها حل و مجازات افراد مجرم می‌پردازد قانون جزا یا همان قانون مجازات اسلامی گفته می شود. دعاوی در یک دسته بندی کلی به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دعاوی حقوقی شامل مطالبۀ خسارت، الزام به تنظیم سند رسمی املاک، مطالبۀ اجاره‌بها و اجرت‌المثل املاک می شود. لیکن دعاوی کیفری مانند خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل، قتل، ضرب و شتم و تخریب اموال دارای وصف مجرمانه هستند.

حقوق کیفری به دو بخش تقسیم می شود
حقوق به دو بخش حقوق خصوصی و عمومی تقسیم می‌شود که حقوق خصوصی به تنظیم روابط خصوصی بین افراد جامعه می‌پردازند به‌عنوان مثال روابط خانوادگی، مالی و مواردی از این‌دست که جزو حقوق خصوصی قرار می‌گیرند از طرفی حقوق عمومی بررسی و حل مشکلات بین مردم و دولت می پردازند بنابراین حقوق جزا جزء زیرشاخه رشته حقوق عمومی محسوب و در این زمان دولت به نمایندگی از مردم به حل و فصل اختلافات عمومی می‌پردازند.

اصول قانونی بودن جرم و مجازات
ممکن است بسیاری از افراد بپرسند که چرا باید در جوامع قوانینی برای جرائم وجود داشته باشد؟ هرجامعه یکسری باید و نبایدهایی دارد یا به عبارتی معیارهایی دارد که تنظیم‌کننده روابط شهروندان است اما این معیارها صرفاً متعلق به رفتارهای مجرمانه نیست و می‌توان در تمام جنبه‌ها معیارهایی داشته باشند به همین دلیل فرد برای این‌که بتواند در جامعه‌ای به طور سالم زندگی کند باید از قوانین پیروی کند چرا که در صورت بروز هر گونه مشکل مخالف با قوانین جامعه طبق حقوق جزا و مجازات می‌شود.
حقوق جزایی کشورها
حقوق جزا جزء قوانینی محسوب می شوند که هرکشور می‌تواند تنها در قلمرو خود وضع کند به‌عنوان مثال یک کشور نمی‌تواند در قوانین جزایی کشور دیگری دخالت نماید چراکه حقوق جزا متعلق به هر سرزمین است و می‌تواند در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت باشد بنابراین نمی‌توان حقوقی که در جامعه ما وجود دارد برای کشور دیگر در نظر گرفت و زمانی که فرد به کشور دیگری سفر می‌کند باید قوانین حقوقی و جزایی، آن کشور را در نظر داشته باشد و مطابق با آن عمل کند.
و اما در آینده بیشتردر مورد این موضوع صحبت می کنیم.
گردآوری و تنظیم: مهدی ساعدی
دانشجوی کارشناسی حقوق