محیط زیست؛ حالا دیگر یک مفهوم انتزاعی و لوکسی که در کتاب ها به آن اشاره می شد و مصرف دانشگاهی داشت نیست، حتی صرفا عرصه های طبیعی و گونه های جانوری و گیاهی هم نمی باشد! بلکه مهمترین دغدغه انسان هزاره سوم و کلید معمای حیات نوع بشر شناخته می شود. لذا این مهمترین […]

محیط زیست؛ حالا دیگر یک مفهوم انتزاعی و لوکسی که در کتاب ها به آن اشاره می شد و مصرف دانشگاهی داشت نیست، حتی صرفا عرصه های طبیعی و گونه های جانوری و گیاهی هم نمی باشد! بلکه مهمترین دغدغه انسان هزاره سوم و کلید معمای حیات نوع بشر شناخته می شود. لذا این مهمترین دغدغه ی انسان تکنولوژی زده در تضاد با منافع توسعه گرایانه قربانی زیاده خواهی ها می باشد که برای حفاظت از آن نه با تعداد محدودی محیط بان که با تمامی آدم ها می باید کوشید و این مهم تنها با ایجاد گفتمانی فراگیر و جهانی میسر می باشد.

بر اساس شش معیار اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) مناطق حفاظت شده در ایران به چهار طبقه بندی پارک ملی- پناهگاه حیات وحش- آثار طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده تقسیم بندی شده است. این مناطق دارای ویژگی هایی از نظر تنوع گونه های گیاهی و جانوری در یک اکوسیستم هستند که در ایران ۵/۱۰ درصد عرصه ها را شامل می شود. تعیین این ۱۰ درصد با هدف حفظ و حراست زیستگاه های گیاهی و جانوری می باید بدور از هرگونه چشمداشت اشتغالزایی و منافع اقتصادی باشد. اما علی رغم قوانین حمایتی و حفاظتی متاسفانه این عرصه های محدود هم به دلیل فعالیت هایی از قبیل راه سازی، استخراج معادن، کشاورزی، دامپروری و بهره برداری غیر اصولی در معرض نابودی قرار دارند. با این وجود با عزم و اراده ای جمعی و رفتاری مسوولانه و در سایه جذب منابع مالی می توان به آینده این عرصه ها و تداوم حیات اکوسیستم های آن همچنان امیدوار بود.
عرصه های تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان کرمانشاه که تا پیش از این کمتر از ۷ درصد مساحت استان را شامل می شد زیستگاه گونه های جانوری متنوعی چون آهوی ایرانی، کل و بز، گراز، تشی، خرگوش، شاه روبا، روباه معمولی، کفتار، گرگ با احتمال وجود پلنگ و یوزپلنگ است.
این تنوع و جذابیت های زیستی لزوم حفاظت بیشتر از این مناطق را ضروری می نمود این مهم با جذب منابع مالی و استفاده از نیروهای محیط بانی بیشتر مطابق با استانداردهای ملی میسر بود که با ارتقاع سه منطقه تحت پوشش سازمان محیط زیست استان گام بزرگی در راه تحقق این امر برداشته شد. از اینرو ارتقا ۳ منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست را می توان بزرگترین رویداد زیست محیطی استان طی دهه های اخیر برشمرد.
این رویداد مهم زیست محیطی پس از سال ها انتظار و درپی تلاش های مستمر مسوولین ارشد استان در سال های اخیر و مساعدت های رئیس سازمان محیط زیست کشور در سال ۹۹ محقق گردید.
در این راستا و با توجه به اهمیت موضوع گفتگویی داشتیم با مدیرکل سازمان محیط زیست استان کرمانشاه؛ فریدون یاوری با بیان اینکه ۳ منطقه به مناطق تحت مدیریت سازمان اضافه گردیده گفت: منطقه امروله و دالاخانی با مساحت تقریبی ۵۴۰۰۰ کیلومتر مربع از شکار و تیراندازی ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت.
منطقه قراویز با مساحت تقریبی ۳۶۰۰ هکتار از منطقه شکار تیراندازی ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت و منطقه زله زرد با مساحت تقریبی ۳۹۰۰۰ هکتار از منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: بدین ترتیب و با اضافه شدن ۶۰ هزار هکتار به مناطق تحت محافظت استان از ۷/۶ درصد عرصه تحت مدیریت به حدود ۱۰ درصد رسید که با نرم کشوری برابری می کند.
ارشد محیط زیست استان تاکید کرد: این موفقیت بزرگ که پس از سالها تلاش همکاران ما در سازمان و با مساعدت های دکتر کلانتری سرانجام در شورای عالی محیط زیست تصویب گردید حاصل همیاری و تلاش مجموعه مدیریتی استان بویژه مهندس بازوند و دوستان سازمان صمت و منابع طبیعی می باشد.
لازم به ذکر است پروسه طولانی انتخاب و ارتقاء یک منطقه که با جمع آوری اطلاعات و اثبات غنای اکولوژیکی بر اساس پارامترهای منحصر بفرد بودن منطقه آغاز می گردد پس از همیاری و موافقت سایر دستگاه های ذیربط در استان و تایید سازمان محیط زیست می باید در شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور به تصویب برسد.
گفتنی است این اتفاق مهم زیست محیطی که با حمایت های مستقیم دکتر کلانتری محقق گردید مزایای زیادی را متوجه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان خواهد نمود از جمله اجرای ضوابط مربوط به مناطق تحت مدیریت و اعمال قوانین مربوطه، جذب اعتبارات و امکانات سازمانی مربوط به مناطق تحت مدیریت و نیز افزایش سهمیه جذب نیروی انسانی در راستای حفاظت و حراست هر چه بیشتر از منطقه و در نهایت حفظ محیط زیست منطقه و ارتقای غنا و تعدد جانوری با توجه به پتانسیل های موجود مانند وسعت بالای منطقه و تنوع بالای گونه های جانوری خواهد بود.
گزارش و گفتگو از: م . بستار