فردی که دچار سرماخوردگی یا آنفلونزا شده زمانی که در خانه یا محل کار حضور می یابد از بابت اینکه احتمال خطر آلوده شدن دیگران بواسطه این بیماری وجود داشته باشد دچار اضطراب و دغدغه می‌شود و به عبارتی این حساسیت با پنهان کاری و ترس همراه بوده و بیماری را تشدید می کند. استرس […]

فردی که دچار سرماخوردگی یا آنفلونزا شده زمانی که در خانه یا محل کار حضور می یابد از بابت اینکه احتمال خطر آلوده شدن دیگران بواسطه این بیماری وجود داشته باشد دچار اضطراب و دغدغه می‌شود و به عبارتی این حساسیت با پنهان کاری و ترس همراه بوده و بیماری را تشدید می کند.
استرس نه تنها بر روی سلامت روان بلکه بر روی سیستم ایمنی بدن افراد تاثیر مستقیم می گذارد، کار سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عوامل و هجوم موارد مضر است که فرد را در برابر انواع بیماری ها واکسینه می کند.
هنگامی که استرس در عملکرد سیستم ایمنی بدن تغییر ایجاد ‌کند یعنی، زمانی که فردی دچار استرس شود بطور طبیعی با کاهش شدید میزان تکثیر سلول­‌های کشنده‌ مواد مضر در بدن مواجه می شود و بدین وسیله می توان بیان کرد که بین مدت زمان استرس و میزان تغییر ایمنی بدن، ارتباط وجود دارد.

عوامل استرس‌­زا موجب می شود که افراد مضطرب معمولا کم­تر استراحت کند، فعالیت های ورزشی کمتری داشته و ضمن اینکه بیشتر به استعمال دخانیات روی می آورد به همین خاطر از رژیم غذایی ناسالمی نیز برخوردار می شود. این رویه در بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند با توجه به بروز اضطراب و استرس، بیشتر مشاهده می شود و از این رو باید ضمن پیگیری مراحل درمان ، برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنان نیز از ادامه رفتارهای استرس زا جلوگیری کرد.
آنچه که تاکنون ثابت شده این است که استرس تاثیر مخربی به­‌روی سلامت روان و حتی جسم فرد یا افراد بویژه کسانی که به بیماری های واگیردار یا صعب العلاج مبتلا هستند، می­‌گذارد که حداقل بخشی از آن به­ ‌واسطه تضعیف سیستم ایمنی بدن رخ می‌­دهد. از این رو با کاهش موارد نگرانی ساز می توان تا حدود زیادی سلامت فرد را بازیافت.
میزانی از استرس، نگرانی، ترس و اضطراب در زندگی نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند کمک‌ کننده باشد و فرد را برای مقابله با تهدیدات پیش رو در زندگی آماده کند و برای آن برنامه داشته باشد. ولی وقتی این استرس، نگرانی، ترس و اضطراب تشدید می‌شود و تداوم می‌یابد، از حالت طبیعی خارج شده و بیمارگونه می‌شود و واکنش‌های متعددی از جمله واکنش‌های جسمانی، شناختی، عاطفی و رفتاری را به راه می‌اندازد. همه افرادی که اضطراب را تجربه می‌کنند،
واکنش‌های جسمانی شامل افزایش ضربان قلب، عرق‌کردن، خشکی دهان، لرزش، سرگیجه، تند و کوتاه شدن تنفس، سر درد و درد عضلانی، تحریک­پذیری، خستگی، ناراحتی معده- روده­ (سوء هاضمه، تهوع، یبوست، اسهال)، تکرر ادرار، کاهش انرژی، احساس خستگی، مشکلات خواب، تغییر اشتها و … است.

استرس در هنگام شیوع بیماری عفونی می تواند شامل این موارد باشد:

ترس و نگرانی برای سلامتی خودتان و عزیزان تان
تغییر در الگوی خواب یا تغذیه
مشکل در خوابیدن یا تمرکز کردن
وخیم تر شدن مشکلات سلامتی مزمن
افزایش مصرف الکل، دخانیات یا سایر مواد مخدر
افرادی که از قبل مشکل بهداشت روانی داشته‌اند باید به درمان خود ادامه دهند و به علائم جدید یا بدتر شدن مشکل، توجه داشته باشند.
مراقبت از خود، دوستان و خانواده‌تان، می تواند در مقابله با استرس به شما کمک کند. کمک به دیگران برای کنار آمدن با استرس خودشان می تواند جامعه شما را نیز قوی تر کند.
یک نفر در خانواده که مورد تایید عاطفی و احساسی گروه است بعنوان تسهیلگر انتخاب می شود .
تسهیل‌گر معنایش هدایت کننده برای رسیدن به بینش صحیح است در گروه .
در این نوع روش می بایست خانواده به صورت گرد یا یو شکل ، ترس ها و مشکلات خود را درباره ویروس کرونا و استرس و یا اضطراب خود و حتی شنیده های خود بازگو کنند بدون ترس از قضاوت شدن و سایر اعضای گروه بازخورد دهند و نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند ، با بازخوردهای مثبت و یا حتی منفی اما با احترام و صبر .
این روش کمک می کند تا به کمک خانواده بتوانیم بر آسیب هایی مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات روان تنی، مشکلات عاطفی، ناتوانی در ابراز محبت، روابط اجتماعی نامناسب و غیره غلبه داشته باشیم.
تسهیل گر می تواند با صحبت کردن در خصوص موارد ذکر شده و آرام سازی و بنا به شناخت شخصیت افراد در خانواده آرامشی ذهنی ایجاد کند و این امر همواره در خصوص آیین ما توصیه شده است که مشورت کنیم در خصوص آنچه می خواهیم بیاموزیم و دانش معنوی باعث آرامش و امنیت ذهنی و درونی می گردد .
به یاد داشته باشیم دعا کردن را بیاموزیم و خواسته های خود را قدرتمند با واژگانی ادبی و زیبا تنها از خالق مهربان طلب کنیم .

یادداشتی از: دکتر حسن بشیری- روانشناس بالینی