از ابتدای دیماه و بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی کلیه مراکز درمانی و مطب ها اجازه ارائه نسخه کاغذی نخواهند داشت. به گزارش چویر نیوز دکتر امید قادری مدیر کل بیمه سلامت استان در جمع اصحاب رسانه ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته بمنظور حذف نسخه کاغذی از ابتدای دیماه گفت: سازمان های بیمه […]

از ابتدای دیماه و بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی کلیه مراکز درمانی و مطب ها اجازه ارائه نسخه کاغذی نخواهند داشت.
به گزارش چویر نیوز دکتر امید قادری مدیر کل بیمه سلامت استان در جمع اصحاب رسانه ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته بمنظور حذف نسخه کاغذی از ابتدای دیماه گفت: سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی استان از ابتدای دیماه هیچگونه نسخه کاغذی را به عنوان سند پرداختی قبول نخواهد داشت. به کلیه مراکز درمانی دولتی و خصوصی اعلام نموده ایم که هرگونه پرداختی خارج از نسخه نویسی الکترونیکی برای سازمان بیمه گر تخلف مسلم از قانون بوده و در حکم تصرف در اموال دولتی تلقی خواهد شد.
امید قادری افزود: برای تحقق این امر از ماهها قبل برنامه ریزی کرده ایم. خوشبختانه بنابر آماری که سازمان بیمه سلامت کشور از روند رشد نسخه نویسی الکترونیکی اعلام کرده استان کرمانشاه با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی در این طرح رتبه دوم کشوری را دارد و نسبت به استان های دیگر از عملکرد بهتری برخوردار است. این موضوع نشان می دهد سازمان بیمه سلامت خصوصا اداره کل استان کرمانشاه برنامه ریزی دقیقی داشته که توانسته با اتمام موعد قانونی آنرا به صد درصد برساند و این تکلیف قانونی بودجه ای را انجام بدهد.
مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار نمود: پیشرفت اجرای طرح در فروردین ۱۴۰۰ تنها ۲۱ درصد بود و در کل کشور استان ۲۳ بودیم اما هم اینک با ۹۹ درصد پیشرفت به رتبه دوم کشور ارتقا یافته ایم که تحقق این مهم با همراهی دو گروه میسر گردید؛ گروه نخست مردم عزیز استان بودند و گروه دوم مراکز ارائه کننده خدمات درمانی بود.
با اجرای نسخه نویسی الکترونیک تعرفه ها چه تغییری خواهد کرد؟
امید قادری در ادامه با اشاره به تعرفه گذاری هیات وزیران در سال ۱۴۰۰ اظهار نمود: تعرفه های پزشکی ابلاغ شده و هیچ مرکز درمانی حق ندارد به بهانه نسخه نویسی الکترونیک تعرفه مازاد بر آنچه مصوب شده از بیمار دریافت نماید. غیر از این تخلف محسوب شده و مستلزم مجازات خواهد بود. همچنین پزشکان غیر طرف قرارداد هم نمی توانند از اجرای نسخه نویسی الکترونیکی سرباز بزند چرا که نسخه نویسی الکترونیکی قانون است.

پزشک خانواده بایستی ابتدا بیمار را معاینه کند سپس در صورت تشخیص ارجاع بدهد

مدیرکل بیمه سلامت استان نظام ارجاع یا همان پزشک خانواده را یک مدل جهانی شناخته شده دانست که در سیاست های کلی نظام سلامت و قوانین بالادستی به آن تاکید شده است.
وی افزود: نظام ارجاع در دو صندوق بیمه همگانی و بیمه شدگان کمیته امداد آغاز شده و در این دو صندوق مجموعا ۳۶۰ هزار بیمه شده داریم که تا کنون ۲۷۰ هزار نفر آنها پزشک خانواده شان تعیین شده است.
امید قادری اظهار نمود: در این طرح فرانشیز(تعرفه ویزیت) پرداختی از سوی بیمار در موارد سرپایی برای بیمه همگانی ۶ هزار تومان و برای ممدجویان تحت پوشش کمیته امداد ۴ هزار تومان تعیین شده است همچنین هزینه بستری در بیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد رایگان، بیمه روستایی ۵ درصد و سایر اقشار ۱۰ درصد می باشد.
قادری افزود: پزشک خانواده وظیفه دارد ابتدا بیمار را معاینه کند و دو بیماری فشار خون و دیابت که مهم هستند را در راستای تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان تشخیص داده و در سامانه الکترونیکی ثبت نماید سپس در صورت تشخیص بیمار را ارجاع نماید.
گفتنی است یکی از فواید نسخه نویسی الکترونیکی این است که رفتار تجویزی پزشک رصد می شود تا مشخص گردد هر پزشک چه تعداد بیمار و به کجا ارجاع می دهد و در این حین رفتار غلط پزشک کنترل و هدایت شود.
لازم به ذکر است که اعضای صندوق بیمه همگانی و مددجویان تحت پوش کمیته امداد می توانند با شماره گیری #۱۶۶۶* از پزشک خانواده خود آگاهی یابند.