مذهب ریشه و هویت هر انسانی است که تعلق خاطر را ایجاد می کند، در تمامی مذاهب دنیا انسانیت و خودشناسی و خداشناسی حرف اول را می‌زند. چه بسا اقلیت‌های مختلف بر اساس همین رُکن انسانیت در صلح و سازش در کنار یکدیگر و با احترام به عقاید هم زندگی می‌کنند. چرا که می‌دانند با […]

مذهب ریشه و هویت هر انسانی است که تعلق خاطر را ایجاد می کند، در تمامی مذاهب دنیا انسانیت و خودشناسی و خداشناسی حرف اول را می‌زند. چه بسا اقلیت‌های مختلف بر اساس همین رُکن انسانیت در صلح و سازش در کنار یکدیگر و با احترام به عقاید هم زندگی می‌کنند. چرا که می‌دانند با وجود مسیرهای متفاوت در شیوه ابراز عقاید و دین، همگی به وحدانیت خداوند و خدا پرستی می رسند.
انسان از نظر فطری، در مواقع سختی، خودش را نیازمند یک نیروی فرا انسانی میداند و نیازمند یک خلوتگاه با معبود خویش است و همین ویژگی باعث می شود تا یک سری از چیزها را مقدس دانسته و آن را پل ارتباطی با خداوند در نظر بگیرد و برای رسیدن به آن آرامش الهی سفری را آغاز کند و زیارتی داشته باشد.
موضوع تقدس داشتن و زیارت رفتن در تمام ادیان قابل مشاهده است و تنها مخصوص مسلمانان نیست بلکه در تمامی ادیان این امر حائز اهمیت است.
گردشگری زیارتی از همین نیاز ایجاد می‌شود و علاوه بر تقرب و زیارت به نوعی گردش و سیاحت نیز به دنبال دارد. در واقع گردشگری زیارتی و مذهبی نوعی سفر است که با هدف مذهبی همراه از و اشکال مختلفی دارد یکی دیدن اماکن و شرکت در مراسم مربوط به آیین ها و دیگری مربوط به سایر ادیان (همانند تماشای مراسم تعزیه خوانی توسط توریست های خارجی بازدید مسلمانان از کلیساها) می باشد.
در استان کرمانشاه با توجه به همزیستی مسالمت آمیز اقلیت های مذهبی و وجود زیارتگاه ها و اماکن مذهبی مقدس، یکی از استان هایی به شمار می رود که می‌تواند در زمینه گردشگری مذهبی پیشرفت داشته باشد. همچنین همجواری با کشور عراق و وجود مسیر راه کربلا و عتبات عالیات بستر مناسبی از نظر زمینی و هوایی برای گردشگری مذهبی استان فراهم شده است.
گردشگری مذهبی در استان کرمانشاه تاریخچه باستانی دارد، معبد آناهیتا در کنگاور که امروزه بقایای آن جز آثار تاریخی محسوب می شود گردشگران را برای بازدید جذب می‌کند یکی از مکان های مقدس ایران باستان بوده است که مردم از نقاط مختلف به شهر کنگاور در استان کرمانشاه سفر می کردند برای تقدس الهه آب مراسمی را انجام می‌دادند.
کرمانشاه داشته‌های گردشگری مذهبی فراوانی دارد وجود امامزادگان، تکایا، مساجد تاریخی و بقاع متبرکه در اکثر شهرها و آیین ها و مراسمات مختلف مذهبی در نقاط مختلف استان، آن را به یک قطب گردشگری مذهبی تبدیل کرده است که البته بسیاری از همین تکایا و زیارتگاهها و مراسم مذهبی به ثبت ملی رسیده است با یک برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب می‌توان به جذب گردشگر در این زمینه پرداخت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رفاهی برای گردشگران اوقات مفرحی را برای آنها ایجاد کرد.
یادداشتی از : سپیده زارعی