تغذیه ناکافی و غلط می تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان بگذارد و موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. مغز و سیستم عصبی باید به طور معمول ویتامین ها و مواد معدنی ،گلوکز و … را دریافت کنند و از استراحت کافی نیز برخوردار باشند به‌طوری که بتوانند خود را برای […]

تغذیه ناکافی و غلط می تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان بگذارد و موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. مغز و سیستم عصبی باید به طور معمول ویتامین ها و مواد معدنی ،گلوکز و … را دریافت کنند و از استراحت کافی نیز برخوردار باشند به‌طوری که بتوانند خود را برای ذخیره سازی اطلاعات وکسب نیروی تازه به منظور عملکرد بهترآماده کنند.توجه به تغذیه مناسب دانش‌آموزان یک نوع سرمایه‌گذاری برای تضمین سلامتی و تندرستی دانش‌آموزان و یادگیری بهتر دروس به ویژه درس‌های مفهومی است.
با آغاز فصل امتحانات، دانش‌آموزان و والدین آنان تحت فشار و استرس قرار می‌گیرند،بسیاری از دانش‌آموزان در فصل امتحانات، ساعتهای طولانی را به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود.برخی دیگر از دانش آموزان به علت آن‌که شب‌ها مطالعه می‌کنند و دیر به بستر می‌روند، صبح دیر از خواب برمی‌خیزند و در نتیجه فرصتی برای خوردن صبحانه ندارند و بدون مصرف صبحانه به مدرسه می‌روند.
نخوردن صبحانه تأثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد .اگر مدّت زمان ناشتایی طولانی باشد نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیّت طبیعی خود باشد دشوار شده ،یادگیری وتمرکز حواس مختل می‌گردد. دانش آموزانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیّت آنها کاهش می‌یابد،هم چنین در اواخر ساعات مدرسه کسل و حوصله نشستن در کلاس و گوش دادن به درس را ندارند ودر نهایت عدم تغذیه درست باعث افت تحصیلی واختلال رشد در دانش آموزان می شود.
به دلیل اهمیت وعده غذایی صبحانه در برخی از کشورهای خارجی در مدارس برای بچه‌ها برنامه صبحانه گذاشته شده است.تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد دانش آموزانی که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می‌خورند، نمرات دیکته و ریاضی بهتری می‌گیرند، در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و با دیگران بهتر رفتار می‌کنند.
توصیه می‌شود؛ والدین اهمیت مصرف صبحانه و تاثیر آن در یادگیری را به فرزندان خود گوشزد کنند. توصیه‌هایی مانند صرف شام در ساعات ابتدای شب (خوردن شام سنگین در دیر وقت باعث می‌شود بچه ها صبح‌ها میلی به خوردن صبحانه نداشته باشند) ، خوابیدن به موقع، زودتر از خواب بیدار شدن در صبح ( یکی از مهم ترین عوامل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، دیر برخاستن از خواب است که باعث کمبود وقت می شود) و تشویق دانش آموزان به ورزش قبل از مصرف صبحانه موجب می شود که دانش آموز به تدریج برای خوردن صبحانه اشتها پیدا کند. در پایان لازم به ذکر است که یک برنامه غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان و هدایت دانش‌آموز به سمت پویایی، خلاقیت و برخورداری از توانمندی‌های ذهنی و جسمی می‌شود.
تهیه و تنظیم : پژمان خفتان- مدرس و مشاور تحصیلی