در واپسین روزهای جنگ تحمیلی درست پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران به سال ۱۳۶۷ سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با پشتیبانی زمینی و هوایی نیروهای عراقی از مرز قصر شیرین وارد خاک ایران شدند. مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین که فرماندهی عملیات این نیروها را بر عهده داشت از درگیری های پیش آمده میان […]

در واپسین روزهای جنگ تحمیلی درست پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران به سال ۱۳۶۷ سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با پشتیبانی زمینی و هوایی نیروهای عراقی از مرز قصر شیرین وارد خاک ایران شدند.
مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین که فرماندهی عملیات این نیروها را بر عهده داشت از درگیری های پیش آمده میان نیروهای ایران با ارتش عراق در مرزهای جنوبی نهایت استفاده را برد و در اقدامی خارج از استانداردهای نظامی پس از اشغال شهرهای قصر شیرین، کرند، سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب راهی کرمانشاه شد تا به ظن خود ۴۸ ساعته پایتخت را هم به اشغال نیروهایش درآورد!
اما ماجرا آنگونه که رجوی می خواست پیش نرفت و عملیات فروغ جاویدان برخلاف ادعاها و رجزخوانی های سرکرده منافقین در کوتاه ترین زمان ممکن و پس از زمینگیر شدن نیروهای رجوی در منطقه چهارزبر(تنگه مرصاد) با شکست مواجه گردید.
هرچند در موفقیت عملیات مرصاد همکاری نیروهای ارتش و سپاه بویژه هوانیروز مشهود بود اما نقش مردم مرز نشین منطقه را تاریخ فراموش نخواهد کرد؛ مردمانی که با دستان خالی و بدون تجهیزات نظامی در برابر مهاجمین ایستادگی کردند و حتی پس از تصرف شهرهایشان دست از تلاش برنداشتند و طی همکاری با نیروهای ارتش و سپاه مقدمات شکست زود هنگام ارتش رجوی را فراهم آوردند. اما متاسفانه با گذشت سه دهه از آن وقایع و علی رغم رشادت های مردم غیور و مرز نشین استان کرمانشاه، کمتر به این حضور مردمی پرداخته شده است. در واقع در معدود آثار هنری(مستند، کتاب و…) مرتبط با موضوع عملیات مرصاد نقش مردم در این پیروزی دیده نشده است.
در همه جای دنیا دولت ها و ملت ها وقایع مهم تاریخی خود را با کمک گرفتن از صنعت سینما به اسنادی ماندگار در حافظه تاریخی سرزمینشان تبدیل می نمایند در واقع تکنیک ها بعلاوه محبوبیت این هنر به کمک تاریخ نگاران می آید تا ضمن ارج گذاشتن به کسانی که در آن وقایع نقش داشته اند از آنها به عنوان الگو و مایه غرور ملی جهت نسل های بعدی استفاده نمایند.
رویدادهای پیش، حین و پس از عملیات مرصاد به عنوان سند افتخار دیگری در پرونده قوم کُرد ثبت شده که انتظار می رفت طی این سال ها بیشتر به آن پرداخته شود اما متاسفانه تا کنون چندان به این موضوع پرداخته نشده و غیر از چند کتاب و شاید فیلم کوتاه و مستند هیچ اثر ماندگار سینمایی که به ماجرای مرصاد و نقش پُررنگ مردم استان پرداخته باشد تولید نشده است.
دراین راستا یکی از اهالی سینما که سابقه تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس را به عنوان تهیه کننده و برنامه ریز در کارنامه خود دارد پا پیش گذاشته تا با عبور از موانع و مشکلات موجود در این خصوص تابو شکنی کرده و اولین اثر سینمایی حوزه دفاع مقدس را که به موضوع عملیات مرصاد می پردازد در کرمانشاه تولید کرده و به اکران درآورد.
تولید و اکران چنین اثر سینمایی فاخری که بتواند حق مطلب را ادا کرده و به عنوان اثری سینمایی در حوزه دفاع مقدس در تاریخ سینمای جنگ ماندگار شود مستلزم تامین منابع مالی، نیروی انسانی و لجستیک فراوانی است که بدون همکاری و مشارکت نهادهای انقلابی و دستگاه های دولتی ممکن نیست.
عطا الله فولادی تهیه کننده و برنامه ریز سینمای خوزستانی پس از تجربه جنگ تحمیلی و تولید آثار سینمایی متعدد در تهران و خوزستان هم اینک با فیلمنامه ای از مجید مدرس جدی ترین و مهمترین چالش سینمایی زندگی خود را آغاز نموده و مقدمات تولید فیلم سینمایی ” نرگس و پریسا ” را در استان کرمانشاه فراهم کرده است.
فولادی که بیش از سه ماه هست برای فراهم نمودن مقدمات تولید این فیلم سینمایی در کرمانشاه مستقر شده طی گفتگویی با سرویس فرهنگی چویرنیوز از دلایل خود برای آغاز این پروژه و نحوه ساخت و سایر مشخصات این فیلم سینمایی سخن گفته که در ادامه این گفتگو را از نظر می گذرانیم:

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
-عطا الله فولادی هستم اهل استان خوزستان شهر آغاجری و ساکن تهران سالها در عرصه تئاتر فعالیت داشتم، از سال ۸۵ با دستیار کارگردانی وارد عرصه سینما شدم.
چه شد کرمانشاه را برای فعالیت حرفه ای خود برگزیدی؟
-پیش از آنکه فیلمنامه نرگس و پریسا به دستم برسد با ساخت سریال مدافعان شهر در سال ۹۵ حضوری یکساله در استان و شهرستان گیلانغرب را تجربه کرده بودم. با آن ذهنیت و با توجه به اینکه در حوزه دفاع مقدس بویژه عملیات مرصاد اثر سینمایی خاصی در استان کرمانشاه تولید نشده بود تصمیم گرفتم با ورود به این حوزه چالش جدیدی را تجربه کنم.
چرا اولین اثر مهم سینمایی خود را به موضوع عملیات مرصاد اختصاص دادی؟
-خوب این عملیات یک اتفاق اثرگذار و ویژه در تاریخ جنگ تحمیلی بود و نقش مهمی در معادلات سیاسی و نظامی منطقه داشت. و از آنجا که در کرمانشاه در حوزه دفاع مقدس کار چندانی انجام نشده آنهم در شرایطی که جنگ تحمیلی از کرمانشاه آغاز و در این استان به پایان رسید لذا پس از بررسی و مشورت با سرداران جنگ به این نتیجه رسیدم که یک اثر سینمایی فاخر را که به ماجرای عملیات مرصاد می پردازد تولید نمایم در این فیلم سینمایی بازیگران مطرحی به بازی گرفته خواهند شد و برای اولین بار در غرب کشور از ادوات واقعی نظامی استفاده خواهد شد.

اشاره به این کردی که در حوزه دفاع مقدس در کرمانشاه کار زیادی انجام نشده آیا شرایط را برای کار مهیا می بینی؟
-واقعیت این است که در کرمانشاه بستر مناسبی برای کار کردن مهیاست بویژه آنکه استعدادهای فراوان بازیگری را در کرمانشاه می توان مشاهده کرد. هرچند به عنوان اولین اثر سینمایی فاخر در استان با موانع بزرگی مواجه خواهیم بود اما با توجه به اراده ای که در تیم تولید وجود دارد و نیز همکاری خوب مسئولین بویژه در سپاه و ارتش می توان پیش بینی کرد که مشکلات را یکی یکی از سر راه برداریم و پیش برویم.
داستان فیلم چه هست و به چه بخشی از عملیات مرصاد می پردازد؟
-قصه فیلم به بعد از عملیات مرصاد و مرحله پاکسازی باز می گردد. جایی که مهدی و نرگس به عنوان زوجی که از تهران به کرمانشاه آمده اند و در حال خدمت هستند تا اینکه در ماجرای عملیات پاکسازی نرگس به اسارت پریسا که از نیروهای منافقین است در می آید. ادامه داستان به تلاش های مهدی برای یافتن همسرش و نیز تاثیری که نرگس بر پریسا می گذارد و او را مهیای بازگشت و توبه می کند می پردازد.

مهمترین پیام نرگس و پریسا چه می باشد؟
-ما در این فیلم ابتدا میهمان نوازی مردمان غیور کُرد را به تصویر می کشیم همچنین به نقش مردم در پیروزی عملیات مرصاد و میهن پرستی این قوم بزرگ ایرانی می پردازیم.
پریسا نماد چه کسی است؟
پریسا عضوی از منافقین است که به مرور و در مواجهه با نرگس و آشنایی با افکار و عقاید او دچار تردید می شود و درنهایت زمینه تغییر و بازگشت در او بوجود می آید. درواقع نرگس نماد افراد سست عنصر و بی منطقی است که فریب تبلیغات دروغین دار و دسته رجوی را خورده بودند.

فیلم در چه مرحله ای قرار دارد و چه زمانی به اکران در خواهد آمد؟
-در حال حاضر در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار داریم، از آنجا که این پروژه کاری عظیم است و به بودجه کلانی نیاز دارد امکان ورود بخش خصوصی به آن مقدور نیست به همین دلیل طی رایزنی های صورت گرفته سپاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و دوستانی دیگر قرار است ما را در این پروژه یاری نمایند لذا فیلمنامه اولیه به منظور تامین خواست این عزیزان در حال بازنویسی است. پس از تایید فیلمنامه و تامین بودجه لازم برای این طرح تلاش خواهد شد پیش از اکران در جشنواره فیلم فجر و در تاریخ ۵ مرداد سال آینده که مصادف هست با روز ملی کرمانشاه آنرا به اکران خصوصی در آوریم.

چه انتظاری از مسئولین دارید.
-از آنجا که این فیلم اولین اثر سینمایی فاخری است که در کرمانشاه کلید خواهد خورد و با توجه به اینکه در آن قرار است به نقش مردم منطقه در موفقیت عملیات مرصاد پرداخته شود توقع می رود کلیه مسئولین شهر به یاری ما بیایند تا این اثر ماندگار در حوزه دفاع مقدس که برای اولین بار به موضوع و ماجرای عملیات مرصاد می پردازد آماده اکران عمومی شود.
سخن پایانی.
-تمام تلاش خود را در ساخت این فیلم به کار خواهم گرفت تا کاری شایسته و در خور شان مردم نجیب و غیور کرمانشاه تولید نمایم تا ادای دینی باشد به جانفشانی مردم شریف کرمانشاه در دوران دفاع مقدس. در پایان جا دارد ابتدا از مادرم که دعاهایش همیشه بدرقه راهم بوده تشکر کنم همچنین از دوست عزیزم مجید مدرس که علی رغم مشغله کاری و درگیر بودن با یک پروژه دیگر و دوری از زن و فرزند طی این سه ماهی که در کرمانشاه مستقر هستم همراهم بود و فیلمنامه را در اختیار تیم گذاشت کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

انجام این اثر سینمایی فاخر که برای اولین بار در کرمانشاه کلید خورده در گرو همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی زیر بود که جا دارد از همه آنها تشکر و قدردانی شود:

*سردار خلخالی مشاور عالی جانشین فرمانده کل سپاه در امور جانبازان
*سردار باباخانی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه
*سرکار خانم آزادی معاونت سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه
*سرهنگ بیاتی معاونت هماهنگ کننده سپاه نبی اکرم
*سرهنگ همتی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اسلام آباد غرب
*سرگرد شکربیگی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سرپل ذهاب
*سرهنگ شهبازی از قرارگاه منطقه ای غرب کشور
*حجت الاسلام عزیزی از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه
*مهندس رحیمی سرپرست شهرداری کرمانشاه
*سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه
*سازمان بسیج رسانه ای استان کرمانشاه

گزارش و گفتگو از: م . بستار