مراکز جامع خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را می توان بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی کشور فرض نمود چرا که مقرر گردیده که این مراکز خدمات گسترده ای را به جامعه ی وسیع مددجویان بهزیستی ارائه نماید.

مراکز جامع خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را می توان بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی کشور فرض نمود چرا که مقرر گردیده که این مراکز خدمات گسترده ای را به جامعه ی وسیع مددجویان بهزیستی ارائه نماید.

سرویس اجتماعی چویرنیوز- ۲۵۰۰مرکز مثبت زندگی پس از فراخوان سازمان بهزیستی کشور در سال ۹۹ تاسیس گردیدند تا خدمات اجتماعی دولت را به شکلی بهتر و مناسب تر به مددجویان این مراکز ارائه نمایند.

طبق دستورالعمل مراکز مثبت زندگی، این مراکز خدمات ۲۲ گانه را شامل ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه، ثبت درخواست / تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین، مصاحبه اولیه، اخذ و بررسی مدارک، بازدید منزل، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت‌های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی، ارجاع درخواست ‌های جامعه هدف اعم از مالی (مستمر / غیر مستمر) و معرفی نامه، پیگیری امور مددکاری خانوار، ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه‌ها، نیازسنجی و داشته سنجی محلی، شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی و حمایت طلبی، شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله، تسهیل گری و تشکیل تیم محله / CBO و اقدامات اجتماع محور، شناسایی فعال جامعه هدف، ارائه آموزش‌های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت‌ها، ارجاع و پیگیری شامل: غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اوتیسم، انجام استعلامات و پیگیری‌های مورد نیاز جهت صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی مندرج در بندهای سیزده گانه ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان، همکاری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید سازمان و جلب مشارکت‌های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی را به جامعه هدف ارائه ‌کنند.

این مراکز بر پایه بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تشکیل شده تا برپایه خدمات الکترونیک خدمات سازمان بهزیستی را در محلات به مددجویان، مراجعین و متقاضیان درخواست ارائه کنند. بر این اساس و با توجه به گستردگی خدماتی که این مراکز ارائه می نمایند مسئولین امر از آن به عنوان مهمترین دست آورد در حوزه اجتماعی و یکی از بزرگترین پروژه های تحول مدیریتی بهزیستی یاد کردند.
از دیگر نکات مثبت این مراکز که مانور گسترده ای هم بر روی آن صورت گرفت کارآفرینی این مراکز و ایجاد اشتغال برای جمع کثیری از افراد متخصص در حوزه های توانبخشی و اجتماعی بود. تا بزرگترین پلتفرم کارآفرینی کشور با جذب ۱۲ هزار نیروی متخصص در خدمت شتابدهی و ساماندهی هرچه بهتر خدمات ارائه شده به مددجویان سازمان قرار بگیرد و در مراحل بعدی اهداف مهمتری همچون توانمند سازی مددجویان، ایجاد اشتغال و هدایت شغلی، کاهش آسیب های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها علاوه بر افراد دارای معلولیت به خانواده های آنها و سایر اقشار کم برخوردار جامعه را پیگیری و ارائه نماید.
از اینرو انتظار می رفت برای طرحی به این بزرگی با اهدافی متعالی و گسترده، برنامه ای جامع و مدون طراحی و در دست اجرا باشد که رفته رفته در بازه های زمانی از پیش تعیین شده به مرحله عمل درآمده و جامعه از آن بهره مند گردد.
اما مراکز مثبت زندگی در آستانه سومین سال تاسیس خود علی رغم تمامی وعده های داده شده و برخلاف پیش بینی های اولیه از اهداف تعیین شده فاصله ی زیادی دارند و دست اندر کاران این مراکز با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه هستند که کسی هم پاسخگوی آنها نیست!
مشکلاتی که در صورت عدم رسیدگی به آنها از سوی مسئولین منجر به ورشکستگی مراکز و بیکار شدن جمع زیادی از نیروهای متخصص به کار گرفته شده در این مراکز خواهد شد!

در مواجه با مشکلات بوجود آمده مسئولین سازمان بهزیستی اذعان می نمایند که برخی نکات، مشکلات و تجاربی در راه اداره مراکز مثبت زندگی وجود داشت که طبیعی است. آنها می گویند در هر خدمت جدید که دولت ارائه می‌دهد ممکن است در مراحل ابتدایی آن مشکلاتی وجود داشته باشد. یکی از این مشکلات، مشکلات سامانه‌ای بود. یکی دیگر از مشکلات، نوع خدماتی که باید برای این مراکز ارائه می‌ شد، کامل دیده نشده بود. مشکلات آیین نامه ای در مورد برخی از خدمات وجود داشت که تمام اینها مورد بازنگری قرار گرفت.
در برابر این اظهارات مسئولین، مدیران مراکز مثبت زندگی همچنان بر مطالبات خود اصرار می ورزند.
در استان کرمانشاه ۸۲ مرکز مثبت زندگی با ۴۰۰ نیروی متخصص خدمات تعیین شده را به مددجویان بهزیستی ارائه می نمایند.

این مراکز که به سختی از مراحل گزینش و اخذ مجوز عبور کرده اند حالا در شرایط دشوار اقتصادی با عدم پایبندی سازمان به تعهدات خود مواجه شده اند بنحوی که دیگر برایشان رمقی باقی نمانده و ادامه ی کار برایشان نا ممکن شده است.

در این راستا و به منظور آسیب شناسی مشکلات و چالش های پیش روی جمعی از مدیران مراکز مثبت زندگی در استان کرمانشاه گرد هم آمدند تا با بررسی شرایط ضمن یافتن راهکار برای برون رفت از وضعیت موجود، مطالبات خود را به گوش مسئولین استان برسانند.
در این نشست دکتر شهریار مرادی مسئول انجمن صنفی مراکز مثبت زندگی استان کرمانشاه اظهار داشت: هم اینک با گذشت حدود ۳۰ ماه از تاسیس این مراکز برخی چالش ها و مشکلات در مسیر ارائه خدمت بوجود آمده که در صورت بی توجهی به رفع آنها با مشکلات بزرگتری در خدمت رسانی به مدد جویان و جامعه هدف مواجه خواهیم شد و حتی تا تعطیلی این مراکز پیش خواهد رفت لذا انتظار می رود مسئولین نسبت به دغدغه های موسسین این مراکز توجه ویژه داشته باشند.

دکتر مرادی افزود: پس از گذشت ۳۰ ماه از آغاز به کار این مراکز از ۲۲ خدمات وعده داده شده تنها ۵ خدمت واگذار شده از طرفی تعرفه هایی که برای ارائه این خدمات درنظر گرفته شده به نسبت تعهدات و مسئولیت های مراکز همخوانی ندارد.
مسئول انجمن صنفی مراکز مثبت زندگی استان کرمانشاه گفت: ۸۲ مرکز استان با اشتغالزایی برای ۴۰۰ نیروی متخصص در آستانه ورشکستگی قرار دارند که علاوه بر بیکاری این افراد، باعث سرگردانی و سردرگمی ۶۸ هزار مددجوی تحت پوشش و ۱۵۰ هزار خانواده دریافت کننده خدمات خواهد شد.
***
با توجه به شرایط اقتصادی استان و معضلات اجتماعی و از آنجا که مهار بیکاری و ایجاد اشتغال مورد تاکید مسئولین محلی و دولت سیزدهم قرار دارد انتظار می رود مسئولین بویژه استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ضمن توجه به مشکلات پیش روی مراکز مثبت زندگی مطالبات این مراکز را به گوش دولتمردان برسانند.

گفتنی است که در این نشست آقایان دکتر شهریار مرادی دکترای روانشناسی و مسئول انجمن صنفی مراکزمثبت زندگی استان کرمانشاه- محمد زالی ارشد روانشناسی و دانشجوی دکترا، بازرس کانون و انجمن و مسئول مرکز مثبت زندگی شهرک معلم- امیر علی بابایی کارشناس ارشد رفاه اجتماعی و دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی و نایب رئیس انجمن صنفی مراکز مثبت زندگی و خانم ها مریم رستمی دانشجوی دکترا و رئیس هیات مدیره کانون و مرکز ۱۲۵ بهزیستی و فاطمه حسن آبادی دانشجوی دکترا و مدیر کانون استان و مدیر مرکز۳۸۵۲ شهرک دانش حضور داشتند و هر یک دیدگاه ها و نکته نظرات خود را بیان داشتند.

  • منبع خبر : چویرنیوز