دنیا سوار بر موج جدید تکنولوژی های ارتباطی با شتابی فزاینده رو به سوی بی نهایت در حرکت است. نتیجه این تحولات بوجود آمدن دگردیسی در مفاهیم دنیای قدیم و جایگزینی شان با مفاهیمی جدید و کارکردهایی متفاوت است. این تغییرات اثر مستقیمی بر روابط انسان ها با یکدیگر و با دنیای پیرامونشان داشته تا […]

دنیا سوار بر موج جدید تکنولوژی های ارتباطی با شتابی فزاینده رو به سوی بی نهایت در حرکت است. نتیجه این تحولات بوجود آمدن دگردیسی در مفاهیم دنیای قدیم و جایگزینی شان با مفاهیمی جدید و کارکردهایی متفاوت است. این تغییرات اثر مستقیمی بر روابط انسان ها با یکدیگر و با دنیای پیرامونشان داشته تا جایی که شاهد بوجود آمدن فضاهای جدیدی در روابط ملت – دولت ها هستیم.
در این وضعیت پدیده اجتماعی ” ورزش” متاثر از شرایط فوق الذکر دستخوش تغییرات گسترده ای شده و کارکردهای متفاوتی یافته است. این کارکردها بر بستر هم افزایی با منافع جامعه شکلی متفاوت از ورزش قهرمانی با ماهیت، ساختار، ابعاد، اهداف و مقاصد جدید را بوجود آورده از اینرو پدیده ورزش در مرکز تمامی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی حتی سیاسی قرار گرفته و نقش مهمی در تحولات جوامع ایفا می نماید.
حال که ورزش محور توجه و عامل تغییرات جامعه شده فاکتورهای موثر در رشد آن نیز می بایستی مورد بررسی قرار بگیرد. فاکتورهای متعددی در این میان اثر گذار است که شاید رسانه را بتوان به عنوان مهمترین آنها مد نظر قرار داد.
درواقع وظیفه ارزیابی، تحلیل و آسیب شناسی سطوح مختلف ورزش قهرمانی درکنار انعکاس اتفاقات خوب و بد این پدیده اجتماعی در شرح وظایف ” رسانه ” گنجانیده شده تا از آن به عنوان عاملی تاثیرگذار در رشد ورزش قهرمانی یاد شود. از این نقطه به بعد است که رسانه های ورزشی در مقام حمایت کننده ورزش قهرمانی ظاهر شده و به ایفای نقش می پردازند.
در استان کرمانشاه ورزش حرفه ای یا قهرمانی علی رغم محدودیت های مالی و کمبود امکانات پا به پای استان های برخوردار پیش می رود و قهرمانانی در رشته های مختلف ظهور کرده و در عرصه های مختلف ملی و بین المللی می درخشند. بررسی و تحلیل وضعیت ورزش حرفه ای در کرمانشاه ما را به عوامل تاثیرگذاری که بستر این پیشرفت را بوجود آورده می رساند. نتیجه آنکه در کنار عوامل دیگر رد پای رسانه ها و فعالین این حوزه در ظهور و حضور یک ورزشکار حرفه ای و کسب عناوین مختلف قابل مشاهده است. از تشویق ورزشکاران به ورود به سطوح قهرمانی با الگو سازی تا مطالبه گری از مدیران و تصمیم گیرندگان ورزشی و حتی آسیب شناسی شرایط و… گوشه ای از تاثیرگذاری رسانه می باشد که این مهم در کرمانشاه توسط تعداد معدود اما موثر رسانه ورزشی و ورزشی نویس محقق می گردد. فعالین رسانه ای استان با کمترین امکانات بدون ادعا و جسورانه با تکیه بر عشق و علاقه شخصی جنبه های گوناگون ورزش استان را به چالش می کشند تا شرایط برای رشد و توسعه ورزش قهرمانی فراهم گردد.

امیر رضا احمدی جوان خوش آتیه، با استعداد و خوش قلمی است که در عرصه ورزش می نویسد تا چراغ ورزش قهرمانی کرمانشاه همچنان روشن و پُر فروغ بماند!

احمدی علی رغم سن کم پخته می نویسد و واژه ها را چنان تردستانه به خدمت می گیرد که خواننده را به شوق می آورد.
در ادامه به پاس قلمی که برای پیشرفت ورزش استان می نویسد گفتگویی با این نویسنده- خبرنگار جوان کرمانشاهی داشتیم که آنرا با هم مرور می کنیم:
-خودتان را معرفی بفرمایید!
امیر رضا احمدی هستم متولد شهریور۱۳۷۹ در شهر اسلام آباد و دانشجوی رشته روانشناسی.
-چطور شد به نوشتن و خبرنگاری روی آوردی؟
در زندگی یک چیزهایی هست که جاذبه دارد و خود به خود شما را جذب خودش می کند به مصداق این شعر از سعدی که می گوید « سعدی؛ چو جورش می بری دیگر نرو نزدیک او/ ای بی بصر من می روم او می کشد قلاب را»
-از چه زمان به نوشتن روی آوردی؟
در خانواده ای کارمند و اهل مطالعه و فرهنگ به دنیا آمده و رشد کردم. پدرم کلام دلنشینی داشت و سخنور بود و در مراسمات مختلف سخنرانی می کرد. من در مکتب چنین پدری بزرگ شدم که باعث بوجود آمدن ذهنیت اولیه در من شد.
از دوران راهنمایی متوجه استعداد نویسندگی در خود شدم به شعر علاقه داشتم و برای همکلاسی هایم انشاء می نوشتم. سال سوم راهنمایی بودم که در مسابقه مشاعره اشعار حافظ در سطح شهرستان نفر اول شدم.
-برای نویسنده شدن چه باید کرد؟
برای نویسنده شدن ۳۰ درصد استعداد ذاتی و ۷۰ درصد تمرین و ممارست نیاز است و می بایستی زیاد خواند و زیاد نوشت.

-چه عاملی شما را به سمت ورزش نویسی کشانید؟
از کودکی به ورزش بویژه فوتبال و کشتی علاقمند بودم گزارش های میدانی در این دو رشته تنظیم می کردم. در سن ۱۵ سالگی تقاضای حضور در مسابقه ” آقای گزارشگر ” که از شبکه سوم پخش میشد کردم که به دلیل سن کم تقاضایم رد شد.
-چه انگیزه ای باعث ادامه دادن خبرنگاری شد؟
صرفا از روی علاقه به خبرنگاری می پردازم چرا که در این شغل نه امنیت مالی وجود دارد و نه بیمه ای هست.
-چه آینده ای را برای خودت متصور هستی؟
در این عرصه بلندپروازم و به دنبال راه اندازی یک نشریه تخصصی سراسری هستم همچنین کار کردن با بزرگانی چون عادل فردوسی پور جز برنامه هایم است.
-وضعیت ورزشی نویسی در کرمانشاه را چگونه می بینی؟
کرمانشاه در زمینه ورزشی نویسی از سطح نازلی برخوردار است که شاید علت آن در فقدان منابع مالی باشد. از طرفی عرصه رسانه های ورزشی استان بیش از تحلیل به بازتاب رویدادها می پردازد که این نقطه ضعف محسوب می شود.

-نقش رسانه های ورزشی در پیشرفت ورزش چیست؟
رسانه ورزشی نقش مهمی در رشد ورزش قهرمانی دارد و باعث گرایش افراد به ورزش می شود از طرفی با نقد عملکردها باعث رفع کاستی ها می شود.

-مهمترین گزارشی که اخیرا کار کرده ای چه بوده؟
اثرگذارترین گزارش ورزشی که در سال ۹۹ انجام دادم گزارش و مصاحبه چند صفحه ای با برادران محبی بود که در هفته نامه غرب چاپ شد.
– فعالیت حرفه ای خود را از کجا شروع کردی؟
شروع فعالیت حرفه ای من با نشریات سراسری بود و اولین مطلب من در سال ۹۵ در روزنامه اعتماد چاپ شد همچنین سابقه همکاری با مجله چلچراغ و نشریه بین المللی دنیای کشتی را هم دارم. در ادامه نیز با نشریات محلی عصر باختر- غرب- آفتاب کرمانشاه همکاری نمودم.

-مهمترین مشکل ورزش استان را در چه میدانی؟

در خصوص مشکلات ورزش استان همه جا دم از بی پولی و نبود اسپانسر می زنند اما کرمانشاه سرشار از منابع مالی و اسپانسر است منتهی مدیران ما هنر جذب این منابع و سرازیر کردن آن به سمت ورزش را ندارند تا ورزش استان در گرداب بی پولی گرفتار شود و بجای استعداد یابی بر محور استعداد سوزی گام بردارد.
ورزش کرمانشاه دچار دور باطل شده و چرخ آن بر یک روال و با همان مدیران تکراری می چرخد. در حوزه عمرانی پیشرفت هایی داشته ایم اما در بحث ورزش قهرمانی خیر و پیگیر قهرمانان نمی شویم.
از طرفی در حوزه قهرمانی چون نظام مند نیستیم سیستم گلخانه ای و پرورش تک ستاره ها حاکم می باشد که پس از درخشش مقطی یک ورزشکار مثل شهاب سنگ حذف می شود.
در ورزش قهرمانی استان روانشناسی ورزش جایگاهی ندارد و در فقدان این اصل مهم ورزشکاران دچار حاشیه شده و استعدادها هدر می رود.

بدون شک ورزش حرفه ای استان برای پیشرفت و تداوم تاثیرگذاری به قلم چنین افرادی نیازمند است و می بایستی تصمیم گیرندگان ورزش استان برای حفظ این سرمایه ها تلاشی مضاعف داشته باشند.
گزارش و گفتگو از: م . بستار