یکی از مشخصه های دنیای امروز را می توان رشد و گسترش شهرنشینی دانست، اتفاقی که اهمیت یافتن سیستم حمل و نقل عمومی را در پی داشت. این مهم که در شرح وظایف مدیریت شهری و شهرداری ها قرار دارد به طرق مختلف صورت می پذیرد. تاکید بر استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی در مدیریت شهری علاوه بر کنترل ترافیک، از جنبه های دیگری چون کاهش آلودگی صوتی، مباحث محیط زیستی و... نیز حائز اهمیت است.

یکی از مشخصه های دنیای امروز را می توان رشد و گسترش شهرنشینی دانست، اتفاقی که اهمیت یافتن سیستم حمل و نقل عمومی را در پی داشت. این مهم که در شرح وظایف مدیریت شهری و شهرداری ها قرار دارد به طرق مختلف صورت می پذیرد.
تاکید بر استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی در مدیریت شهری علاوه بر کنترل ترافیک، از جنبه های دیگری چون کاهش آلودگی صوتی، مباحث محیط زیستی و… نیز حائز اهمیت است.
در بین وسائل حمل و نقل عمومی تاکسی با توجه به سرعت و راحتی استفاده از آن یکی از مهمترین و فراگیرترین وسایل جابجایی مسافر درون شهری شناخته می شود تا جایی که می توان تاکسی را نماد زندگی شهری فرض نمود!
رانندگان تاکسی که اغلب بومی بوده و از دل فرهنگ محلی برآمده اند علاوه بر تسلط بر جغرافیای شهر آشنایی کاملی با خُرده فرهنگ های موجود داشته و به دلیل ارتباط مستمر با شهروندان از ذائقه فرهنگی، اجتماعی… جامعه آگاه هستند.
تسلط بر سلایق و علایق شهروندان در کنار حس اعتمادی که مردم نسبت به این قشر دارند ظرفیت مناسبی را بوجود آورده که در صورت شناسایی و استفاده بهینه می تواند شتاب دهنده فرایند توسعه پایدار جامعه باشد.
با توجه به توضیحات فوق می توان به ظرفیت بالای این صنف در معرفی فرهنگ و آداب و رسوم کرمانشاه پی برد، در واقع هر یک از رانندگان تاکسی به عنوان سفیر فرهنگی داشته های فرهنگی جامعه میزبان را به میهمانان معرفی می نمایند. ناگفته پیداست که هر مسافری لااقل بخشی از ترددهای خود را با وسائل نقلیه عمومی بویژه تاکسی به انجام می رساند و در تعامل دو سویه با رانندگان تاکسی ضمن دریافت اطلاعات مورد نیاز خود از آدرس تا آداب و رسوم و سبک زندگی حتی با مطالبات، مشکلات و دغدغه های روز مردم نیز آشنا می شود. از اینرو یک # راننده تاکسی در صورتی که آموزش های لازم را ببیند می تواند جلوه های زیبایی از فرهنگ جامعه را به میهمانان معرفی نماید.
از طرفی چنانچه تاکسی را به عنوان یک پلتفرم اجتماعی فرض بگیریم می توان از آن به عنوان یک ظرفیت مناسب برای خلق رویدادهای فرهنگی و جهت دادن به سلایق شهروندان بهره برد. آنچنان که با برنامه ریزی منسجم و ایجاد کارزارهای فرهنگی می توان به مقابله با معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، خشونت و… شتافت و یا شهروندان را به انجام کارهای خوب مانند مطالعه تشویق نمود.
هرچند اقدامات فوق در قالب طرح های مشترک شهرداری با دیگر سازمان ها محقق می گردد اما رانندگانی هستند که به صورت خودجوش و بر اساس سلیقه خویش دست به رفتارهایی می زنند که بر جذابیت زندگی شهری می افزاید، چشم شهروندان را می نوازد و بر روح و روان آنها اثری مثبت می گذارد.
از میان این قشر یکی هم نورالدین فرهادی تاکسیران کرمانشاهی است که در اقدامی ارزشمند سربازان را بصورت رایگان جابجا می نماید او با نصب یک نوشته بر روی شیشه عقب تاکسی خود شهروندان را متوجه این موضوع نموده است.
اقدام این تاکسیران کرمانشاهی مبنی بر جابجایی رایگان سربازان از آنجا حائز اهمیت می باشد که این قشر در طول دوران خدمت خود از درآمد مناسبی برخوردار نیستند و عموما اهل شهر و استان های دیگری هستند و میهمان ما محسوب می شوند.
جدای از عدم دریافت وجه، احساس خوشایندی که از این عمل در مسافرین ایجاد می گردد بواسطه به خانواده و دوستان آنها نیز منتقل شده و موجب می گردد که دیگران نسبت به فرهنگ کرمانشاه ذهنیتی مثبت پیدا کنند.
نورالدین فرهادی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار اجتماعی چویر نیوز در این خصوص توضیحاتی ارائه داد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

– خودت را معرفی بفرما
نورالدین فرهادی هستم متولد ۶۴ متاهل و دارای یک فرزند دختر که مدت ۵ سال است راننده تاکسی هستم.
-چه مدت است که اقدام به جابجایی مسافر سرباز به صورت رایگان می کنی؟
از ۷ ماه پیش این کار را آغاز کردم.
-با چه انگیزه ای دست به این اقدام زدی؟
تصمیم به این کار با یک # نذر آغاز شد و با علم به اینکه یک سرباز در طول دوران خدمت فاقد درآمد پایدار است و عموما دور از شهر و دیار خود هستند و برای آنکه
# خاطره ای شیرین از کرمانشاه به شهر خود ببرند ادامه یافت.
-عکس العمل مردم و مسافرها چه بوده؟
با استقبال زیادی مواجه شد و خیلی ها از ماشین عکس می گیرند حتی در ایام نوروز بسیاری از مسافرها در کنار من عکس یادگاری می گرفتند.
-سربازها چطور؟
خیلی ها بعد از سوار شدن متوجه موضوع شده، باور نمی کنند و به اصرار می خواهند کرایه پرداخت کنند که من نمی پذیرم.
-از شغلت راضی هستی؟
اگر مسافر باشد شغل لذت بخشی است اما متاسفانه مسافربر های شخصی که عموما هم از شهرستان های اطراف می آیند عرصه را بر رانندگان تاکسی تنگ کرده اند.
-تاکسیران خوب به چه کسی می گویند؟
کسی که زن و بچه مردم را مثل خانواده خودش ببیند.
-چه انتظاری از مسئولین امر داری؟
توقع دارم که خودروهای شخصی که اقدام به جابجایی مسافر می کنند را ساماندهی کنند و نظارت بیشتر صورت بگیرد. یکی دیگر از دغدغه های من و برخی از همکاران نداشتن بیمه است که از مسئولین می خواهم در این خصوص اقدام نمایند.

برای روشن شدن ابعاد بیمه تاکسیرانی و اینکه چرا عده ای رانندگان تاکسی فاقد بیمه هستند این سوال را با مهدی احمدی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر کرمانشاه مطرح نمودیم که وی اظهار داشت: علت حذف بیمه تاکسی این است که دولت سهم ۵۰ درصدی خود را حذف کرده و پرداخت نمی نماید از اینرو قریب به ۱۵ درصد از رانندگان تاکسی شهر کرمانشاه فاقد بیمه تاکسی بوده و متقاضی آن هستند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر کرمانشاه افزود: هستند افرادی که به عنوان مالک یا کمکی بیمه تاکسی دارند اما عملا راننده تاکسی نیستند لذا در حال شناسایی و پالایش این عده هستیم تا در صورت موافقت سازمان تامین اجتماعی آنها را حذف و واجدین شرایط را جایگزین نماییم.

گفتنی است در حدود ۷۰۰۰ تاکسی در سطح شهر کرمانشاه به جابجایی مسافر مشغول هستند که انتظار می رود شهروندان برای جابجایی ایمن و راحت صرفا از تاکسی استفاده نمایند.
گزارش و گفتگو از: م بستار

  • منبع خبر : چویر نیوز