در پی بحران کرونا ویروس و پس از تشکیل ستاد ویژه مبارزه با این بیماری واگیر و تجمیع اقدامات پیشگیرانه، مراقبتی و درمانی ذیل یک مجموعه واحد به مدیریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با مدیریت استانی دانشگاه علوم پزشکی، این امیدواری بوجود آمد که شاید بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن و با […]

در پی بحران کرونا ویروس و پس از تشکیل ستاد ویژه مبارزه با این بیماری واگیر و تجمیع اقدامات پیشگیرانه، مراقبتی و درمانی ذیل یک مجموعه واحد به مدیریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با مدیریت استانی دانشگاه علوم پزشکی، این امیدواری بوجود آمد که شاید بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین خسارت انسانی و اقتصادی بر اوضاع مسلط شد. تلاش های بی شائبه کادر درمان در سایه وحدت رویه بوجود آمده توام با مشارکت آگاهانه و حداکثری شهروندان نوید روزهایی بدون کرونا را در آینده نزدیک می داد؛ هرچند تعلل در اتخاذ به موقع برخی تصمیمات و بی اعتنایی به پروتکل های طراحی شده از سوی برخی از شهروندان بر نگرانی ها می افزاید اما برای ادامه راه می توان همچنان امیدوار بود.
هرچند در اپیدمی های این چنین اقدامات پیشگیرانه و توصیه های بهداشتی در مرتبه نخست اهمیت قرار می گیرد اما توجه ویژه به بحث درمان و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم با اولویت غربالگری حداکثری و به هنگام، موضوع مهمی است که نمی توان از کنار آن بی تفاوت گذشت. در این خصوص شفاف سازی امکانات و اقدامات صورت گرفته در دامنه ای از کارهای درست و غلط برپایه نقدهای رسانه ای موجبات اصلاح امور و ارتقاء خدمات درمانی را میسر می سازد. در این خصوص بسنده کردن به آنچه که هست و پنهان کردن کاستی ها و بزرگ جلوه دادن اقدامات با چاشنی تقدیر و تشکر مسئولین از یکدیگر بوجود آورنده شرایطی است که جامعه را در وضعیت نا مطلوبی قرار می دهد.
***
دراپیدمی های بزرگ علاوه بر تهدید سلامت عمومی، زیرساخت های اقتصادی جامعه نیز مورد تهاجم قرار می گیرد. رکود شدید اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بیکاری و فقر از پیامدهای حتمی چنین وضعیتی خواهد بود. ادامه یافتن این روند فشار مضاعفی بر فعالین اقتصادی و بازاریانی خواهد بود که بدنه اصلی جامعه را تشکیل می دهند، این فاجعه ی بزرگ اقتصادی علاوه بر صاحبان مشاغل آزاد و خانواده هایشان بخش های دیگر جامعه را نیز تحت شعاع قرار داده و در میان مدت منجر به فروپاشی زیر ساخت های اقتصادی می گردد.
از اینرو انتظار می رود رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و ادامه فعالیت اقتصادی آنها بصورت ویژه در دستور کار دولت و سایر نهادهای ذیربط قرار بگیرد؛ دراین شرایط تشکیل ستاد ویژه ای متشکل از اعضای اتحادیه های صنفی، صاحب نظران بازار، سایر افراد ذی صلاح و مسئولین ذیربط در هر استان بمنظور مقابله با تهدیدات بوجود آمده ضرورت می یابد.
در این خصوص وضع قوانین مناسب و ارائه بسته های حمایتی جهت کسب و کارهای مختلف بدور از وعده و وعیدها و فراتر از امهال کوتاه مدت وام ها و مالیات، تاخیر در پرداخت قبوض، رفع محدودیت های قانونی برای صاحبان چک های برگشتی و…. می تواند بازاریان را از بحران بوجود آمده به سلامت عبور دهد. این مهم با مد نظر قرار دادن این مسئله که برای یک فعال اقتصادی عمل به تعهدات مالی و تجاری در برابر تعهدات او نسبت به خانواده و تامین مایحتاج آنها تنها بخش کوچک و کم اهمیت تر ماجرا می باشد الزام مسئولین به حمایت جدی از این قشر را بیش از پیش می رساند. لذا توقع از مسئولین فراتر از تصمیمات و وعده های مطرح شده می باشد چرا که ادامه حیات فعالین اقتصادی به رونق کسب و کار و حیات جامعه به وجود بازارهایی پُر رونق بستگی دارد.
در مجموع ضمن تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در زمینه پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا ویروس و قطع زنجیره انتقال احساس می گردد ادامه یافتن روند فعلی و تعطیلی بازار می تواند سلامت اقتصاد جامعه را در معرض تهدیدی جدی تا مرز نابودی قرار بدهد.

م . بستار