در استان کرمانشاه استعدادهای فراوانی نهفته که اگر بستر مناسبی برای پرورش و رشد خلاقیت آنها وجود داشته باشد قطعاً جزء استانهای برتر خواهیم بود. در این خصوص هنر تئاتر یکی از زمینه سازهای این استعداد است چرا که هنرمندان جوانی در این عرصه داریم که جایگاه رشد و پیشرفت را دارند. در ادامه به […]

در استان کرمانشاه استعدادهای فراوانی نهفته که اگر بستر مناسبی برای پرورش و رشد خلاقیت آنها وجود داشته باشد قطعاً جزء استانهای برتر خواهیم بود. در این خصوص هنر تئاتر یکی از زمینه سازهای این استعداد است چرا که هنرمندان جوانی در این عرصه داریم که جایگاه رشد و پیشرفت را دارند. در ادامه به سراغ یکی از جوانان هنرمند استان کرمانشاه رفتیم و به گفتگو با ایشان پرداختیم:
۱_لطفا خودتان را معرفی کرده و از فعالیتهای هنری خودتان بگید؟
مهرداد رزلانسری هستم متولد ۱۳۷۲ در کرمانشاه که کودکی و نوجوانی را در شهر همدان بودم.از سال ۱۳۹۲با هنر تئاتر آشنا شدم و در سال ۹۴ دوره کلاسهای بازیگری انجمن زیر نظر استاد محمدرضا زندی گذراندم و همچنان به عنوان عضو گروه هنری آشتی فعالیت می کنم. در کرمانشاه نمایش های دهکده طلایی، چراغ گردان، پدر، تبر و… به عنوان بازیگر روی صحنه رفته ام.در جشنواره های فجر استانی استان کرمانشاه،بین المللی اقوام و ملیت ها،منطقه ای مرصاد،شهروند سقز و… به عنوان به بازیگر فعالیت داشته ام.
۲_چه شد که به فعالیت هنری در عرصه تئاتر روی آوردید؟
از ۱۶سالگی به نگارش و نویسندگی علاقه داشتم و پیگیرش شدم و بخشی از مطالعات خودم را به خواندن نمایشنامه اختصاص دادم.پس از مدتی متوجه شدم بیشتر مطالعات من به نمایش و تئاتر تمایل پیدا کرده و بالاخره در سال ۱۳۹۲ با بازی در نمایش دشت کفتار به تئاتر راه پیدا کردم.
۳_ تا کنون با چه کارگردان هایی کار کردی و در چه تئاترهایی ایفای نقش داشتی؟
بنده افتخار شاگردی استاد ارجمندم اقای محمدرضا زندی را دارم و از سال ۹۴ با حضور در کلاسهای ایشان فعالیت هنری خودم را به صورت جدی آغاز کردم و در نمایش هایی چون دهکده طلایی، پدر،چراغ گردان و … را در خدمت ایشان بودم.
در طول این مدت در نمایش هایی به کارگردانی رسول چمک،مجتبی مرادی،آرش منصوری و… بازی کرده ام.
و در جشنواره های همچون فجر استانی استان کرمانشاه ،بین المللی اقوام و ملیت ها،منطقه ای مرصاد،شهروند سقز به عنوان بازیگر حضور داشتم
۳_تئاتر چه تاثیری در زندگی یک جوان هنرمند می گذارد؟
هر کسی که هنر را محور اصلی زندگی خود قرار می دهد، می داند که تنها هنر است که می تواند آن آرامشی که در زندگی به دنبال آن هست را به او بدهد.قطعا کسی که هنر را انتخاب می کند از دیدگاه متفاوتی به همه چیز می نگرد.این تفاوت دیدگاه است که در واقع می تواند مولد خلاقیت هم باشد.در هنری مانند تئاتر،جامعه و معضلات اجتماعی،اقتصادی و… را می توان بهتر دید و درک کرد و چه خوب است که می توان آن را به نمایش گذاشت.
جوان نیاز به آگاهی دارد و هنر تئاتر مولد آگاهی است.
۴_ بستر مناسب برای فعالیت هنری در کرمانشاه تا چقدر مهیا است موانع و چالش های پیش روی چه می باشد؟
در همه استان ها موانعی وجود دارد و این موانع محدود به یک شهر و استان نیست اما در استان خودمان شرایط فعالیت فراهم هست و متاسفانه شرایط کرونایی که در حال گذار از آن هستیم،باعث وقفه کامل تئاتر شده است.خیلی از هنرمندان شهرمان،برای تامین مخارج زندگی از تئاتر ارتزاق می کنند. امیدوارم در این شرایط از هنرمندان حمایت بشود.
۵_چند فعالیت اخیر شما با عنوان گروه هنری آشتی اجرا شده، از گروه هنری آشتی بگویید؟
گروه هنری آشتی از سال ۹۶ با اجرای نمایش تبر به کارگردانی رسول چمک، فعالیت خودش را شروع کرد.و همچنین نمایش هایی از قبیل تبر، دومتر در دو متر جنگ، گنجشکک اشی مشی، یک شاخه گل سرخ، خواهران دالتون و… از قبیل نمایش های تولید شده ایی است که توسط گروه هنری آشتی هست.
نشریه هنری آشتی هم نخستین نشریه ای است که با دیدگاه تخصصی به تئاتر می پردازد و به صورت ماهنامه توسط گروه هنری آشتی تولید و به صورت الکترونیکی منتشر می شود.
هفتم فروردین نیز کتابخانه هنری آشتی نیز توسط گروه هنری آشتی شروع به فعالیت کرد.
۶_چه انتظار و خواسته ای از متولیان امر تئاتر استان دارید؟ بخشی از آشفتگی هایی که در مدت این سال ها در مسیر فعالیت هنری ام داشته به دلیل عدم همکاری باتجربه ترها و متولی های امور نمایش استان با قشر جوان و نیازمند تجربه بود. به ما می گفتند تجربه ندارید اما اجازه تجربه هم به ما نمی دادند.این روزها شرایط از لحاظ مدیریت و ایجاد فضا و امکانات برای جوان ها و کم تجربه ها، فراهم هست. نمی گویم همه چیز داریم اما شرایط برای کار و تجربه بهتر است.امیدوارم شرایط روز به روز مطلوب تر بشود، با دیدگاه بهتری به هنر والا تئاتر دیده بشود که هنرمندان تئاتر کرمانشاه همچون روزهای نه چندان دور در میان دیگر ستارگان هنرمندش، بدرخشند.
گفتگو از: سپیده زارعی