یکی از دغدغه های همیشگی جوامع تامین آب جهت مصرف انسانی بوده؛ بویژه آنکه در سال های اخیر با کاهش چشمگیر بارش ها و خشکسالی مواجه هستیم. از اینرو تامین و انتقال آب به داخل شهر و روستا و مجموعه اقدامات لازم برای حفظ سلامت آب مصرفی و جلوگیری از هدر رفت این مایه حیات […]

یکی از دغدغه های همیشگی جوامع تامین آب جهت مصرف انسانی بوده؛ بویژه آنکه در سال های اخیر با کاهش چشمگیر بارش ها و خشکسالی مواجه هستیم. از اینرو تامین و انتقال آب به داخل شهر و روستا و مجموعه اقدامات لازم برای حفظ سلامت آب مصرفی و جلوگیری از هدر رفت این مایه حیات و نیز هدایت پساب بوجود آمده با کمترین میزان ضرر به انسان و محیط زیست مدیریتی پیچیده و دشوار و البته هوشمندانه می باشد. فرایند فوق در ایران تحت اختیار وزارت نیرو و در ذیل شرح وظایف دو دستگاه آب منطقه ای و شرکت و آب و فاضلاب تعریف شده است.
استان کرمانشاه هرچند از موهبت چشمه ها، سراب ها و رودخانه های فراوانی بهره مند می باشد اما در سال های اخیر و با رشد جمعیت تامین آب بهداشتی و سالم برای جمعیت ساکن در شهرها و روستاهای استان با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که خشکسالی های اخیر مزیدی بر علت بوده تا مردم و مسئولین نسبت به این مهم حساسیت بیشتری نشان بدهند.
در این راستا به همت روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان نشست مشترکی میان مدیرعامل آب و فاضلاب استان و خبرنگاران برگزار گردید تا طرفین به گفتگو در خصوص این مبحث مهم و دغدغه های جامعه در این خصوص بپردازند.
به گزارش خبرنگار چویر علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: از نیمه سال گذشته با جدیت به دنبال جذب اعتبار بودیم که با تلاش های صورت گرفته و همکاری سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس اعتبارات با جهش بی سابقه ای مواجه شد و امسال به عدد ۱۳۷۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب رسید که تا کنون ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شده است.
کاکاوند با این وعده که خبرهای خوبی در حوزه آب روستایی در راه است گفت: پیش از این حتی یک دستگاه تانکر هم نداشتیم اما در حال حاضر ۶ دستگاه تانکر کار آب رسانی به روستاهای فاقد آب را بر عهده دارند که مجوز خرید ۴ دستگاه دیگر را هم گرفته ایم.
وی افزود: با اعتبارات استانی، ملی و ظرفیت خیرین در تابستان گذشته ۴۶۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۷۰ هزار نفر را انشعاب کشیدیم.
که در این راستا مجمع خیرین آبرسانی استان کرمانشاه در شرف تاسیس است و حتی این مجمع در دالاهو و هرسین در حال انجام پروژه هستند.
مدیرعامل آبفا ادامه داد: به مناسبت دهه مبارک فجر در حوزه آب روستایی ۱۲۲ روستا با ۹۳ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسیده و افتتاح می شود. علاوه بر آن ۱۶۵ روستا با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان را کلنگ زنی خواهیم نمود که تا پایان خرداد ۱۴۰۱ به مرحله بهره برداری خواهند رسید.
در مجموع برای تامین آب ۲۸۷ روستا ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. شغل هایی که بواسطه این پروژه ها ایجاد می شود ۳۴۵ نفر بصورت مستقیم و ۹۴ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.
کاکاوند اظهار نمود: در بخش آب شهری خبر خوشتر اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه را که سال ها تعطیل شده بود طی هفته آخر بهمن الی دهم اسفند کلنگ زنی خواهیم کرد.
وی افزود: ۵ تصفیه خانه فاضلاب نیمه تمام در شهرهای روانسر، جوانرود، تازه آباد، سرمست و کرند با ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ آماده افتتاح می شوند. با انجام این پروژه ها در بخش جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب از میانگین کشوری هم جلوتر خواهیم افتاد.
مدیر عامل آبفای استان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه در شهرهای غربی استان مشکل خاصی نداریم گفت: قول داده بودیم ۷۰ حلقه چاه حفر کنیم که تا به امروز ۴۹ حلقه چاه حفر کرده ایم و تا پایان سال به ۷۰ حلقه مد نظر خواهیم رسید. در حوزه اورامانات مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن به معارضین مربوط است. در شهر کرمانشاه مشکلاتی وجود دارد که قابل حل است. در این بخش بدون توجه به پروژه انتقال آب از سد گاوشان نیاز به ۳۰ حلقه چاه اضافه داریم که در حال حفر می باشیم.
وی افزود: بنابر پیش بینی ها می بایستی از سد گاوشان ۲۶۰۰ لیتر آب به شهر کرمانشاه منتقل شود که امکان انتقال تنها ۱۰۰۰ لیتر آب بر ثانیه ممکن می باشد. بنابر دلایلی همان ۱۰۰۰ لیتر هم به ۵۰۰ لیتر کاهش یافته و این کسری از طریق چاه های ده پهن و چشمه طاقبستان جبران می شود. به همین منظور همکاران ما طی دو هفته گذشته و علی رغم بارش برف و برودت هوا ۱۷ حلقه چاه با ۵۷۰ لیتر آب بر ثانیه را وارد مدار نمودند.
علیرضا کاکاوند با اشاره به مشکلات پیش رو گفت: در بحث مخازن و فرسودگی شبکه انتقال مشکل داریم از ۲۵۰ هزار متر مکعب مخزن مورد نیاز تنها ۱۳۰ هزار متر مکعب در اختیار داریم.
تنها در شهر کرمانشاه ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال داریم که ۳۰۰ کیلومتر از آن بالای ۵۰ سال و ۷۰۰ کیلومتر هم بین ۲۰ تا ۵۰ سال قدمت دارند که با شکستگی های مکرر مواجه هستیم. در این راستا نشت یابی بصورت منظم و نیمه شب ها انجام می شود که تا کنون ۷۵۰ کیلومتر در شهر های کرمانشاه، هرسین و جوانرود نشت یابی شده است.
کاکاوند یکی از مشکلات پیش روی در اجرای پروژه ها را ناشی از وجود معارضین دانست.
وی هدر رفت آب در کرمانشاه را زیاد عنوان نمود و افزود: ۳۵ درصد این هدر رفت مربوط به شکستگی خطوط و مابقی به چاه های غیر مجاز مربوط می باشد. در سطح استان ۵۱۰۰ انشعاب غیر مجاز داریم، برای برخورد با انشعابات غیر مجاز در هر شهرستان یک پیمانکار و در شهر کرمانشاه ۳ اکیپ پیمانکار در نظر گرفته شده است.
برای انشعابات غیر مجاز علاوه بر جریمه مصرف گذشته و جریمه تخریب تاسیسات هزینه حق انشعاب و اشتراک جدید لحاظ می شود.
گفتنی است عمده این انشعابات غیر مجاز در مناطق روستایی مربوط به باغات مزارع و در شهرها مربوط به ویلاها و اماکن تجاری می باشد.
گزارش از: م . بستار
عکس از: محمد حقیقی راد