سال 2024 سالی حساس برای اقتصاد جهانی و پر از چالش ها و فرصت ها برای رکود اقتصادی و یا رشد اقتصادی، سالی که دولت ها و شرکت ها باید خلاقانه تر و با ریسک پذیری بیشتری عمل کنند.

سال 2024 سالی حساس برای اقتصاد جهانی و پر از چالش ها و فرصت ها برای رکود اقتصادی و یا رشد اقتصادی، سالی که دولت ها و شرکت ها باید خلاقانه تر و با ریسک پذیری بیشتری عمل کنند.
صنعت بیمه به عنوان یکی از عوامل توسعه یافتگی کشورها نیز از این چالش ها و فرصت ها به دور نیست و با توجه به ماهیت آن که سنجش ریسک است انتظار می رود با شناخت و بررسی تحولات سال پیش رو بهترین انتخاب ها و سیاست ها را برای بقا و پیشرفت صنعت اتخاذ کند.
با توجه به اطلاعات ارائه شده در سالنامه آماری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صنعت بیمه در سال 2022 با تولید حق بیمه 6.782 میلیارد دلار نقش بسیار موثری در فعالیت اقتصادی کشور ها داشته است، به طوری که بانگاهی به ضریب نفوذ که از مقایسه وضعیت صنعت بیمه كشور با كل اقتصاد و با در نظر گرفتن نسبت حق بیمه های تولیدی مؤسسات بیمه در یک سال به تولید ناخالص داخلی(به قیمت جاری )است و بیانگر حرکت سریعتر و یا آهسته تر صنعت بیمه در مقایسه با مجموعه اقتصادی کشور است مشاهده می کنیم که در کشور های توسعه یافته به خوبی تاثیر صنعت بیمه بر اقتصاد قابل لمس است، برای مثال ضریب نفوذ در کشور کره جنوبی 11.1 در آمریکا 11.6 در ژاپن 8.2 و در انگلستان 10.5 است، هرچند ضریب نفوذ در کشور عزیزمان ایران برابر با 1.8 می باشد و نسبت به میانگین منطقه بالاتر است اما با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه این ضریب نفوذ باید به 7 درصد در سال1404 برسد.
با نگاهی به ضریب نفوذ صنعت بیمه در سال 1399 که برابر با 2.7 بوده در میابیم که علی رغم تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته ضریب نفوذ در کشور کاهشی بوده که این کاهش به دلیل کاهش حق بیمه تولیدی نبوده بلکه به دلیل تورم موجود و عدم رشد حق بیمه برابر با تورم موجود است.
به نظر می رسد صنعت بیمه باید خود را برای تحولات گوناگونی در سال 1403 آماده کند.
تحولات سیاسی
در سال 2024 حدود 4 میلیارد نفر از مردم جهان در کشور های مختلف به پای صندوق های رای خواهند رفت و حاصل انتخاب مردم سیاستمدارانی است که تصمیمات آنها تاثیر بسیار زیادی در شرایط اقتصادی کشور ها خواهد داشت، همسویی و یا تعارض افراد انتخاب شده می تواند ریسک های فراوانی برای اقتصاد کشور ها و به خصوص در صنعت بیمه ایجاد نمایید، به نظر باید فرایند های اقتصادی در سال پیش رو به گونه ای برنامه ریزی شوند که تحولات سیاسی تاثیر چشمگیر و نا مطلوبی بر فعالیت های اقتصادی نداشت باشند، که این مهم نیازمند یک عزم راسخ است.
تغییرات محیط زیستی و آب و هوایی
با توجه به افزایش گازهای گلخانه ای و اقدامات انسانی که باعث تخریب هرچه بیشتر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی شده و علی رغم برنامه ریزی های صورت گرفته و کنفرانس ها و رویدادهای جهانی همچنان شاهد هستیم که گام موثری برای بهبود شرایط برداشته نشده باید در سال پیش رو شاهد چالش های محیط زیستی فراوانی باشیم چالش هایی که مستقیم و غیر مستقیم بر فعالیت های اقتصادی تاثر خواهد گذاشت.، تغییرات آب و هوای موجب فراوانی و ظهور بیماری هایی خواهد شد که دولت ها را ناگزیر به سرمایه گذاری در این بخش خواهد کرد و در همین راستا افزایش تعرفه های درمانی موجب کاهش مطلوبیت ریسک بیمه نامه های درمان برای شرکت های بیمه ای خواهد شد، شرایط آب و هوایی می تواند موجب کاهش تولید و درآمد کشاورزی شده و دامپروری را نیز به تبع آن تحت تاثیر قرار می دهد، در واقع شاهد کاهش درآمد بخشی از مردم و افزایش هزیته ها برای دولت ها و شرکت ها خواهیم بود.
ایجاد ریسک های نو ظهور
در سال 1398 شاهد شیوع ویروس کرونا در جهان بودیم ویروسی که بنا بر گزارش ها تا کنون 6.919.573 کشته برجای گذاشته و هزینه سنگینی به دولت های جهان تحمیل کرده است، ویروسی که همچنان جامعه درگیر برخی از عوارض آن است، با نگاهی به مولفه های سیاسی و محیط زیستی که در ابتدای نوشتار به آن اشاره شد به نظر باید شرکت های بیمه ای خود را برای حفاظت از ریسک های نو ظهور آماده کنند، ریسکی که در صورت وقوع بار مالی و اجتماعی سنگینی برای اقتصاد و جامعه به همراه خواهد داشت
اما سال 2024 سرشار از فرصت هایی است که در صورت عملکرد مطلوب و چابکی صنعت بیمه می تواند موجبات رشد صنعت را فراهم آورد.

هوش مصنوعی دستیاری همه فن حریف
سال 2023 شاهد ظهور هوش های مصنوعی بودیم که انقلابی در تکنولوژی و به تبع آن اقتصاد و فرهنگ و …. به وجود آوردند، با توجه به افزایش تعداد کاربران هوش های مصنوعی و همچنین تکمیل تر شدن دیتا بیس ها و افزاش قدرت تحلیل هوش های مصنوعی باید انتظار داشت که در سال 2024 هوش مصنوعی به بلوغ خود رسیده و نقشی کلیدی در تمامی جوانب زندگی بشیری ایفا کند.آینده ای که شرکت های بزرگ تولید کننده تلفن همراه به آن پی برده و در گوشی های جدید خود این دستیاران را با کاربر همراه کرده اند، شرکت های بیمه ای باید با شتاب بیشتری به سمت استفاده از این امکان قدم بردارند چرا که در دنیایی کنونی تغییرات بسیار سرعت پیدا کرده و شرکت ها باید شرایط تغییر بدون داشتن چالش را تمرین و تجربه کنند.
ابزار دیجیتال و سرعت بخشیدن به فرایند بیمه گری
با شیوع ویروس کرونا و نیاز مردم به برقراری ارتباطات مجازی فرهنگ استفاده از بستر اینترنت و اپلیکیشن ها با سرعت بیشتری در جامعه رواج پیدا کرد،این ابزار به مشتری علاوه بر امکان مشاهده و ارزیابی توانایی خرید محصول مورد نیاز بدون صرف زمان زیادی را فراهم کرد، خدمات دیجیتال علاوه بر حوزه صدور بیمه نامه در حوزه خسارت نیز بسیار حائز اهمیت است در بررسی صورت گرفته بالغ بر 43 درصد از مشتریان وقتی پشتیبانی و خدمات مناسبی از شرکت بیمه گر خود دریافت نکنند بیمه گر خود را تغییر خواهند داد و یا به صورت کلی از خرید بیمه نامه منصرف می گردند، و این درحالی است که خدمات پس از فروش در بستر های دیجیتال علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند دریافت خسارت، هزینه های اداری و همچنین میزان تخلفات را در این حوزه کاهش خواهد داد، سال پیش رو سالی است که صنعت بیمه باید با جدیت و سرعت به سمت دیجیتالی کردن خدمات خود قدم بردارد که خوشبختانه این موضوع به خوبی از طریق نهاد ناظر و شرکت ها در حال اجرا و ارتقاع است.
بازار های جدید با ایجاد نیازهای جدید
با توجه به تغییر تحولات فراوانی که در سال پیش رو در عرصه اقتصاد، فرهنگ و هنر و … خواهیم داشت شاهد ایجاد ریسک های نو ظهوری هستیم که می تواند بازارهای جدید را برای صنعت بیمه ایجاد نمایید، سالی پیش رو باید سال خلاقیت در ارائه محصول برای شرکت های بیمه ای باشد.
به صورتی کلی سال پیش رو سالی پر از چالش ها و فرصت ها برای اقتصاد و صنعت بیمه خواهد بود به نظر می رسد در صورت بازی درست شرکت ها و سیاستگذاران می توان به خوبی از چالش های سال پیش رو گذشت و از فرصت های آن استفاده کرد.

امید باوندپور
عضو رسمی انجمن حرفه ای صنعت بیمه کشور

  • منبع خبر : چویر نیوز