فرهنگ و هنر به واسطه نقش و اهمیتی که در جامعه دارد و به دلیل آنکه طیف ها و گروه های مختلف جامعه اعم از نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان هنرهای نمایشی، موسیقی و… را در بر می گیرد مورد توجه ویژه دولت ها قرار دارد. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و با توجه […]

فرهنگ و هنر به واسطه نقش و اهمیتی که در جامعه دارد و به دلیل آنکه طیف ها و گروه های مختلف جامعه اعم از نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان هنرهای نمایشی، موسیقی و… را در بر می گیرد مورد توجه ویژه دولت ها قرار دارد. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و با توجه به رویکرد و خط فکری حاکم انجام تغییرات زود هنگام در مهمترین نهاد متولی فرهنگ امری حتمی و قابل پیش بینی بود.
از اینرو پیش از سایر دستگاه ها و ادارات و در کنار دستگاه های مهمی چون دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی شاهد تغییر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انتصاب مدیرکل جدید آن تا پیش از ورود به سال دوم استقرار دولت سیزدهم بودیم.
انتصاب علی صفدری به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با انتقادات گسترده ای مواجه گردید. بنحوی که بخش هایی از طیف های مختلف سیاسی اعم از اصولگرایان حامی دولت تا اصلاح طلبان دور مانده از قدرت متفقا در قامت منتقد بر این انتخاب خُرده گرفتند و آنرا اشتباهی استراتژیک از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دانستند!
منتقدین بظاهر، جوانی و کم تجربگی صفدری و نداشتن رزومه و توان مدیریتی کافی برای اداره نهاد متولی فرهنگ و هنر را علت اصلی مخالفت با او عنوان می نمایند. اما شاید بتوان سهم خواهی را برای یک طیف و دل نگرانی از حاکم شدن تند روی در عرصه فرهنگی را از سوی دسته دیگر دلیل اصلی مخالفت ها برشمرد.
دغدغه ها و انتقاداتی که علی صفدری در گفتگویی اختصاصی چنین پاسخ آنها را می دهد: او در برابر انتقادات صورت گرفته می گوید من متولد ۱۳۶۲ هستم و با نزدیک به چهل سال سن و بر اساس شاخص ها دیگر جوان نیستم و با بیش از ۱۲ سال خدمت در عرصه فرهنگ و هنر در سطح ملی و استانی چندان هم کم تجربه نیستم. صفدری علت این انتقادات را نداشتن شناخت کافی عنوان نمود و آنها را غیر منصفانه دانست. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خطاب به منتقدین می گوید حال که در دولت مردمی توفیقی حاصل شده که فرصت به جوان تر ها داده شود تا از نیروی جوانی برای پیشران و پیشرفت کشور و استان استفاده نمایند باید با همدلی و همراه تلاش نمود که کرمانشاه در حوزه فرهنگ پیشرفت نماید. صفدری با اشاره به این که شان و جایگاه فرهنگ به هیچ عنوان سیاسی نیست و از این فضا دور است تلویحا هرگونه سیاسی کاری و تندروی را از برنامه های خود دور دانست .
در این میان دل نگرانی اصحاب فرهنگ و هنر از جنس دیگری است، این قشر بدور از بازی های سیاسی خواستار توجه بیشتر از سوی دستگاه متولی فرهنگ و هنر هستند. آنها انتظار دارند جامعه فرهنگ و هنر که بیش از سایر اقشار از کرونا آسیب دیده اند مورد حمایت قرار گرفته و بستر مناسب برای انجام فعالیت برایشان فراهم گردد.
***
شان و جایگاه فرهنگ به هیچ عنوان سیاسی نیست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بستر اصلی رشد، پیشرفت و امید به آینده فرهنگ است، گفت: همراهی، همدلی و هم‌افزایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه می‌تواند این فضا را تقویت و مانع از ضربه دشمنان به این حوزه شود.
به گزارش خبرنگار هفته نامه سلام کرمانشاه علی صفدری در آیین معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه که با حضور معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد، مدیران و مسئولین ارشد استان و جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در مجتمع فرهنگی هنری برگزار شد، افزود: فرهنگ موضوعی است که دشمن روی آن تمرکز ویژه‌ای دارد اما همراهی، همدلی و هم‌افزایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه می‌تواند این دسیسه‌ها را خنثی کند.

وی از فرهنگ با تعابیری چون ” هوایی که در آن نفس می‌کشیم، کالبد و روح جامعه، کارگردان پیشرفت و امید به آینده در همه حوزه ها ” نام برد و اظهار داشت: فرهنگ در اقتصاد، سیاست و مباحث نظامی نقش و جایگاه مهم و اثرگذاری دارد و در عین حال شان و جایگاه فرهنگ به هیچ عنوان سیاسی نیست و از این فضا دور است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اولویت اصلی این اداره‌کل را عمق بخشیدن و رشد و توسعه فرهنگ عنوان کرد و گفت: این استان به تعبیر مقام معظم رهبری سینه ستبر و چهره زیبا ایران اسلامی است که دارای شخصیت های برجسته ای چون آیت الله نجومی، احمد عزیزی، کیهان کلهر و استاد بهزاد و بسیاری دیگر از بزرگان، نام‌آوران و نام‌دارانی است که باید با کمک همه شما از این ظرفیت ها در جهت اعتلای فرهنگ این دیار بهره ببریم.

در حاشیه این مراسم برخی از بزرگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سلام کرمانشاه انتظارات خود را از مدیریت فرهنگی استان بیان نمودند که در ادامه آنرا مرور می نماییم:

عبدالرضا رادفر- شاعر و منتقد ادبی
او باید فرهنگ را بشناسد بویژه فرهنگ منطقه غرب که می توان آنرا به یک موزاییک فرهنگی متکثر و گسترده تعبیر نمود لذا کسی که وارد عرصه مدیریت فرهنگی می شود باید خودش وسیع و گسترده باشد و در شناخت مبانی فرهنگی عمر بگذراند خصوصا فرهنگ متکثر منطقه را به لحاظ زبان، سنت، آیین و مذهب را بشناسد و در غنای آن بکوشد.
زبان فارسی که زبان پیوندی همه اقوام ایرانی است پاس بدارد و در منطقه غرب که خاستگاه زبان کُردی است زبان و ادبیات کُردی را که در حقیقت خواهر خوانده زبان فارسی محسوب می گردد تقویت کند.
منوچهر پروینی- شاعر
اهمیت و اولویت فرهنگ را که مقدمه ای است برای اینکه بهتر به ماموریت خود برسد احساس کند.
فرهنگ مقوله ای است که هر کسی بر اساس دانش و ذهنیت خویش به آن می پردازد اما امری ویژه و تخصصی است بنابراین کسانی که وارد این عرصه می شوند حتما خود را متخصص می دانند لذا انتظار می رود مسیری که برای جامعه ترسیم و تبیین می کنند یک مقصد روشن و چشم انداز واضحی داشته باشد.
از طرفی آسایش و رفاهیات هنرمندان و اهل فرهنگ را هم بگونه ای فراهم نماید که بتوانند جامعه را به سمت پیشرفت و تعالی هدایت نمایند.
فرشید یوسفی- شاعر و نویسنده
فرهنگ و هنر بمانند هوا اگر مسموم باشد زندگی برای همه دشوار می شود لذا امیدوارم این هوا را آنچنان لطیف و تمیز نماید که همه بتوانند از آن استفاده کنند.
حسین عیسی عاج- هنرمند عکاس
زبان تصویر بالاترین زبان است و از دیالوگ های متعدد و تکراری به مراتب اثرگذارتر می باشد. لذا انتظار می رود هنرمندان تصویر را درک کرده و دریابد.
گزارش و گفتگو: م . بستار