در تعریفی جامع می توان ورزش را زبان مشترک انسان ها فرض نمود که افراد و گروه ها را از هر نژاد، زبان، قوم و ملیتی به یکدیگر پیوند می دهد. این ویژگی باعث شده تا ورزش مورد اقبال عمومی قرار بگیرد و به عنوان پُر مخاطب ترین پدیده اجتماعی قرن شناخته شود. برای پدیده […]

در تعریفی جامع می توان ورزش را زبان مشترک انسان ها فرض نمود که افراد و گروه ها را از هر نژاد، زبان، قوم و ملیتی به یکدیگر پیوند می دهد. این ویژگی باعث شده تا ورزش مورد اقبال عمومی قرار بگیرد و به عنوان پُر مخاطب ترین پدیده اجتماعی قرن شناخته شود. برای پدیده ای به این وسعت می توان بازیگران متعددی فرض نمود که در رشد و توسعه آن نقش آفرین هستند؛ از دولت ها و نهاد های وابسته به آن گرفته تا باشگاه ها، اسپانسرها و… هر یک متناسب با شرایط در تعاملی دو سویه بر توسعه ورزش در جامعه تاثیر می گذارند. در میان انبوه بازیگردان های عرصه ورزش رسانه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که با حضور خود موجبات رشد و توسعه آنرا در زمینه های گوناگون فراهم می آورند.
این مولفه مهم و تاثیر گذار بر ورزش در کرمانشاه با نقش آفرینی جمعی از پیشکسوتان و جوانان عرصه رسانه هرگاه که جدی گرفته شده اند توانسته نقش محوله را به درستی به انجام رساند اما همیشه درب بر روی یک پاشنه نچرخیده و بعضا شاهد بی مهری و بی توجهی به رسانه های ورزشی استان و نادیده گرفته شدن آنها بوده ایم.
بمنظور بررسی جایگاه ورزش در توسعه جامعه، نقش رسانه در این فرایند و نیز وضعیت کلی ورزش در استان گفتگویی داشتیم با یکی از چهره های جوان اما باتجربه در عرصه ورزشی نویسی. در این گفتگو رسول صفری خبرنگار موفق روزنامه نقدحال در مقام پاسخگویی و در جواب این سوال که اصولا ورزش چه نقشی در توسعه ی جامعه بازی می کند، گفت:
ورزش یکی از فعالیت هایی است که اتفاقات زیادی را در حوزه های مختلف از جمله سلامت روانی، جسمانی و انگیزش های روانشناختی رقم می زند. لذا هرچه بسترهای ورزش و امکانات ورزشی در جامعه گسترش یابد به همان اندازه مشکلات روانشناختی و فیزیولوژیکی رو به کاستی می نهد. از اینرو وقتی ورزش چنین ساختاری را در جامعه ایجاد می نماید باید یکی از ارکان توسعه جامعه تلقی گردد.
تمامی کارشناسان متفق القول بر این عقیده اند که ورزش می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی گردد از طرفی حس تعلق خاطر به شهر با استفاده از قهرمانان ورزشی یکی از نکات بارز توسعه ورزش در جامعه می باشد که صفری در این خصوص می گوید:
یک قهرمان ورزشی چهره یک انسان سالم جامعه مدار با روحیه جنگندگی و تلاش را متبلور می نماید که می تواند سمبل سلامت جامعه باشد. از طرفی سمبل ها حس تعلق خاطر را در شهروندان بوجود می آورند لذا اِلمان های شهری فقط مجسمه ها نیستند بلکه قهرمان های ورزشی هم می توانند به عنوان سمبل علاقه شهروندان را به شهر بیفزایند؛ ایا توانسته ایم از این ظرفیت ها استفاده کنیم؟
سمبل سازی و معرفی چهره ها بخشی مربوط به شهرداری می شود بخشی هم به فعالین حوزه رسانه مربوط می باشد؛ ایا ورزشی نویسان توانسته اند این کار را به درستی انجام بدهند؟
وقتی از جوان کرمانشاهی پرسیده شود چه میزان قهرمان های شهر را می شناسند جز سه چهار نفر مابقی را نمی شناسند و این اتفاق خوبی برای شهر کرمانشاه نیست.
وقتی واژه “خوبان کرمانشاه” را در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی جستجو می کنیم بجای عکس برادران محبی، کیانوش رستمی، زرافشانی ها … تصویر کسی می آید که تنها افتخارش جای قمه و چاقو بر بدن و خالکوبی بر بازوانش است!
در سایر حوزه های فرهنگی، ادبی و دانشگاهی علی رغم بزرگانی که داریم آنها خوبان کرمانشاه نمی شوند اما اراذل و اوباش خوبان می شوند، این یک ضعف بزرگ فرهنگی است.
روزنامه نگار جوان کرمانشاهی در پاسخ به این پرسش که چه فرد یا نهادی می بایستی برای سمبل سازی از ورزشکاران اقدام نماید می گوید:
تا زمانی که بسترهای لازم را برای قهرمان پروری بوجود نیاوریم صرفا می باید به تک ستاره ها بسنده کنیم. فقر و بیکاری دو مولفه مهمی هستند که استعدادهایی که پتانسیل قهرمان شدن را دارند ناگزیر از ورزش دور می نماید.
اداره کل ورزش و جوانان، سیاسیون، اقتصادیون،هیات های ورزشی، خانواده ها و ورزشکاران در این فرایند موثر می باشند. وقتی یک هیات ورزشی نمی تواند مربیانش را به دانش روز تجهیز کند بسترهای لازم برای یک قهرمان ورزشکار که یکی از ملزوماتش داشتن دانش روز مربیان و کادر فنی است فراهم نمی گردد. ویا وقتی اداره کل ورزش و جوانان نتواند بسترهای لازم را برای هیات ها فراهم نماید و نظارت لازم را بر فعالیتشان نداشته باشد چطور یک قهرمان بوجودمی آید؟!
وقتی سمبل های ورزشی استان را به جوانان نشناسانیم و به بچه ها بطور درست معرفی نکنیم آن نوجوان چه انگیزه و افق دیدی برای طی نمودن مسیر قهرمانی برایش ایجاد می شود تا تلاش هایش را مضاعف کند.

وقتی بحث قهرمانی می شود صرفا بحث ورزش نیست و فقط سیستم ورزش در قهرمان سازی دخالت نمی کند بلکه سایر بخش ها و نهادها مانند خانواده، محله، جامعه، سیاسیون، اهل خرد، روزنامه نگاران، هیات ها ومربیان، اماکن ورزشی، نظارتی که اداره کل ورزش و جوانان می باید بر تمام ورزشکاران و متولیان اصلی ورزش داشته باشد، سازمان ها و ارگان هایی که باید طبق قانون درصدی از منابع خود را به ورزش اختصاص بدهند همگی در قهرمان سازی موثر هستند.
از رسول صفری درباره جایگاه ورزش استان در کشور پرسیدیم و او در پاسخ گفت: ورزش کرمانشاه همواره در سطح کشور مطرح بوده است . به عنوان مثال وقتی در سال ۱۳۰۵ بسکتبال برای اولین بار به ایران می آید به فاصله ای اندک و در سال ۱۳۱۲ اولین تیم بسکتبال کرمانشاه در مسابقات کشوری شرکت می کند.
کرمانشاه همیشه یکی از استان های پیشرو در ورزش ایران بوده و ورزشکاران رشته های مختلفی چون کاراته، کشتی وزنه برداری، بوکس و… در سطح کشور خوب کار می کنند و قدرت عرض اندام را به ورزش کرمانشاه در سطح ملی داده اند.
به هیچ عنوان اعتقاد ندارم که جایگاه ورزش کرمانشاه در کشور نامناسب است هرچند با توجه به پتانسیل و فیزیک مردم کرمانشاه انتظار می رود خبرهای بیشتری از توفیقات ورزشی کرمانشاه در سطح کشور بشنویم.
خبرنگار روزنامه نقدحال ادامه داد: یکی از مولفه های اصلی ورزش داشتن بسترهای مناسب و سرانه های ورزشی برای ورزش کردن است، تصور می رود در این حوزه از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار هستیم هرچند در این بخش تمرکز بیشتر بر شهر یک میلیونی کرمانشاه است و یا بناها و زیرساخت ها در شهر کرمانشاه در یکی دو نقطه متمرکز می باشد که باعث می شود دسترسی به مراکز ورزشی برای شهروندان حاشیه دشوار باشد و این زنگ خطری برای ورزش کرمانشاه می باشد.
عدم توازن در استقرار اماکن ورزشی در سطح شهر یکی از بحران هایی است که شاید بعدها گریبان ورزش کرمانشاه را بگیرد. هرچند یک سری اقدامات و فعالیت ها شده و اگر نگوییم بی انصافی است. مدیرکل ورزش و جوانان اهل مسائل عمرانی است و انگیزه بالایی برای ساخت و ساز دارد.
اما در یکی دو موضوع انتقاداتی به عملکرد اداره کل ورزش و جوانان وارد است از جمله اینکه شائبه مهندسی کردن انتخابات برخی هیات ها و دخالت در انتخاب روسای هیات های ورزشی وجود دارد که هیچگاه شاهد موضعی شفاف از سوی مدیرکل محترم نبودیم. از سویی مهمترین اتفاقی که بر این دیدگاه صحه می گذارد انتخاب روسای هیات ها از بدنه اداره کل ورزش و جوانان و سپردن آینده آن رشته به دست ادم های اداری بود!
همانطور که اشاره رفت رسانه ها نقش پُررنگی در توسعه ورزش ایفا می نمایند دیدگاه رسول صفری را در این خصوص جویا شدیم که وی چنین گفت:

یکی از بزرگترین مشکلات ورزش کرمانشاه نبود اسپانسر برای تیم های ورزشی و بخصوص رشته های انفرادی به هنگام اعزام ها است. یک سرمایه گذار برای چه می آید در حوزه ورزش سرمایه گذاری کند؟ حوزه ورزش چه منفعتی برای او دارد؟ قطعا دیده شدن فعالیت اقتصادی اسپانسر و در معرض دید عموم قرار گرفتن وی مهمترین انگیزه ای است که اسپانسرها را به سمت ورزش سوق می دهد، این مهم بر عهده رسانه ها است که با برجسته کردن اخبار هیات های ورزشی این انگیزه را در اسپانسرها تقویت می نمایند تا حاضر به پرداخت هزینه باشد و در ازای آن کالا و خدماتش در رسانه ها انعکاس یافته و بهره برداری تبلیغاتی کند. این فرایند یک منبع مهم برای پیشبرد اهداف هیات های ورزشی و باشگاه ها خواهد بود که حاصل کار رسانه ها است، ایا این اتفاق کمی است؟! پس ایجاد بستر مناسب برای گردش مالی در حوزه ورزش مهم ترین کار رسانه ها می باشد.
برای اینکه این اتفاق بیفتد هیات ها وظیفه دارند با رسانه ها تعامل سازنده داشته باشند چرا که نشر اخبار به نفع خودشان است و اتفاق خوبی را برایشان رقم خواهد زد.
همانطور که این فعال رسانه ذکر نمود رسانه ها در توسعه ورزش نقش بسیار مهمی دارند و ضرورت دارد ساز و کار مناسبی برای ایجاد ارتباط مابین هیات های ورزشی و خبرنگاران بوجود آید اتفاقی که در حال حاضر و در استان کرمانشاه در حد خیال است و بجز چند هیات خاص مابقی چندان رغبتی به برقراری ارتباط با رسانه ها ندارند اینکه چرا چنین است و چه باید کرد نیاز به تحلیل و کار کارشناسی دارد و ما در گام اول از رسول صفری خواستیم دیدگاه خود را در این باره بیان نماید.
صفری می گوید: وقتی هیات ها روابط عمومی حرفه ای ندارند و این پست را بیشتر هیات ها فراموش کرده اند چه نمره ای می توان به آنها داد. رسانه وظیفه اش بدست آوردن خبر و بازنشر آن است اما وجود یک حلقه واسطه بین رسانه و هیات این امر را تسهیل می کند. تنها چند هیات است که روابط عمومی مستقل دارند عدم ارتباط با خبرنگاران کیفیت کار خبرنگاران را کاهش می دهد و از طرفی حتی اگر هیاتی موفق باشد تا زمانی که اخبارش به گوش مردم نرسد گویی کاری انجام نداده است.
انتظار می رود روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان در این راستا راهکاری ارائه نماید و در چارت سازمانی هیات ها روابط عمومی گنجانیده شود چرا که وجود این پُست باعث پویایی هیات ها شده و سود جمعی برای ورزش و رسانه به همراه خواهد داشت.
ما در نشریه سلامت برای ارتقا و رشد ورزش استان به سراغ جریانات تاثیر گذار بر ورزش رفتیم تا با انعکاس دیدگاه و تحلیل های گوناگون بستری مناسب برای رشد ورزش در کرمانشاه فراهم نماییم با امید به رسیدن به این هدف گفتگوی خود را با رسول صفری که از خوشنام ترین و حرفه ای ترین ورزشی نویسان کرمانشاهی می باشد به پایان می رسانیم.
گزارش و گفتگو از: م . بستار