سرویس اجتماعی سلام کرمانشاه- انسان ها برای غلبه بر مخاطرات طبیعی به زندگی جمعی روی آوردند اما خیلی زود با مشکلات جدیدی مواجه شدند که ناشی از همان اجتماعات بود؛ دغدغه ها و چالش هایی که در گذر زمان و به فراخور افزایش سطح آگاهی برای رفع آنها راه حل هایی مد نظر قرار گرفت.

سرویس اجتماعی سلام کرمانشاه- انسان ها برای غلبه بر مخاطرات طبیعی به زندگی جمعی روی آوردند اما خیلی زود با مشکلات جدیدی مواجه شدند که ناشی از همان اجتماعات بود؛ دغدغه ها و چالش هایی که در گذر زمان و به فراخور افزایش سطح آگاهی برای رفع آنها راه حل هایی مد نظر قرار گرفت.
قرن ها باید می گذشت تا خِرد جمعی، انسان ها را متوجه نقش و اهمیت مشارکت مردم در رفع موانع و حل مشکلات نماید؛ اتفاقی که در دولت- کشورهای مدرن در قالب ها و عناوین مختلف پدید آمد.
در ایران پس از کپی برداری از مدل های غربی و بومی سازی این تشکل های مردمی، سمن ها پا به عرصه حیات اجتماعی گذاردند تا در متن اقدامات و تلاش های دولت ها برای رویا رویی با مشکلات اجتماعی و رسیدن به جامعه ی مطلوب قرار بگیرند!
تجربه ثابت کرده فراهم بودن بستر مناسبِ فعالیت برای سمن ها در جامعه این تشکل های مردم نهاد را همچون بازویی قدرتمند در خدمت پیشبرد برنامه های اجتماعی دولت ها قرار می دهد. از اینرو تعدد سمن ها و سطح مشارکت آنها در رفع مشکلات جامعه یکی از شاخص های قابل اعتناء برای تشخیص میزان موفقیت دولت ها و پویایی جامعه تلقی می گردد.

آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مبتلابه جوامع شناخته می شود که همه ی اقشار جامعه را به نوعی درگیر کرده و مانعی بزرگ در راه توسعه ی جامعه شناخته می شود. با توجه به تبعات منفی آسیب های اجتماعی اهمیت مبارزه با آنها بر کسی پوشیده نیست اما اینکه از چه شیوه هایی برای کاهش و کنترل این آسیب ها بهره ببریم مدل های گوناگونی از سوی صاحبنظران اجتماعی مطرح شده اما نقطه اشتراک تمامی شیوه های ارائه شده تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت جمعیت های مردمی یا همان سمن ها می باشد.

در این چارچوب و با هدف ارتقای سلامت اجتماعی؛ “شبکه سلامت اجتماعی” فعالیت خود را زیر نظر وزارت ورزش و جوانان آغاز نموده است. شبکه سلامت اجتماعی به عنوان یک طرح ملی تشکیل یافته از نمایندگانی از تشکل های مردم نهاد از سراسر کشور می باشد که اعضای شورای مرکزی آن طی یک فرایند تعریف شده از میان سمن های سراسر کشور انتخاب و در راستای اهداف تعریف شده به فعالیت می پردازند.
در ادامه نکته نظرات و دیدگاه های محمد مهدی مجیدی عضو منتخب سمن های استان کرمانشاه در شورای مرکزی شبکه سلامت کشور را در خصوص اهداف و برنامه های این شبکه مرور می کنیم:

-برای شکل گیری شبکه سلامت در کشور تعداد ۱۱۳۴ تشکل مردم نهاد داوطلب شدند که ۹۳۰ سمن تایید شدند و تعداد ۳۳۰ تشکل در شورای مرکزی عضویت یافته و انتخاب شدند. هدف از راه اندازی این شبکه ی گسترده سالم سازی اجتماع است که در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی قابل تحقق است.

-شبکه سلامت اجتماعی از سال گذشته فعالیت خود را زیر نظر وزارت ورزش و جوانان آغاز کرده و پیگیر امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی برای آموزش‌های میدانی، مشاوره، اجرای برنامه‌های ارتقای سلامت اجتماعی می باشد.
-سمن‌های جوانان با توجه به دغدغه‌های اجتماعی و گستردگی در سطح جامعه ظرفیت مناسبی برای توسعه و آموزش سلامت اجتماعی به‌ ویژه در مناطق محروم کشور هستندئ و با جا انداختن این نکته که سلامت موضوعی صرفا فردی نیست بلکه درک و مسئولیتی اجتماعی است می توان سمن های جوانان را برای برداشتن گام های مهم در این زمینه ترغیب نمود.

-هدف ما در استان کرمانشاه ارتقاء و ترویج اندیشه مثبت ، آموزش فرهنگ کار درجامعه و حفظ وطن عزیزمان از آسیب های اجتماعی و دستیابی به شعار “شهر موفقیت” می باشد.

-امیدواریم درآینده نه چندان دور با استعانت از لطف الهی و همیاری همشهریان مسئولیت پذیر به کلکسیونی از فعالیت های بی نظیر دست یابیم.

در پایان مفتخریم که از توانایی ها و تخصص همه عزیزان در راه رسیدن به این هدف مقدس بهره مند شویم.

  • منبع خبر : چویرنیوز