به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ داد.

به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ داد.
به گزارش چویرنیوز، فرمانی در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص وضعیت موزه منطقه ای گفت: احداث موزه منطقه ای جز اولویت های من می باشد تا پس از 50 سال بلاتکلیفی بتوانیم شاهد راه اندازی و افتتاح آن باشیم.
به همین منظور در حال رایزنی با مشاور طرح برای ارائه طرح مطالعاتی دقیق، همه جانبه و فنی هستیم و طی هفته آینده آن را تعیین تکلیف خواهیم کرد.
وی سپس به موضوع بافت تاریخی شهر کرمانشاه پرداخت و افزود: بنابر قانون بافت های تاریخی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1398 مقرر گردید تا ظرف مدت 5 سال وزارت راه و شهرسازی در شهرهای دارای بافت تاریخی طرح ویژه آنرا که وظایف تمامی دستگاه ها تعریف شده تهیه کند.
برابر ماده 9 قانون بافت های تاریخی کشور کلیه دستگاه های خدمات رسان موظف هستند ظرف مدت 10 سال کل نیازهای ساکنان بافت را اجام بدهند.
وی تاکید نمود: در این چارچوب اولویت اول را با در نظر گرفتن 600 میلیون اعتبار به احیا و بهره برداری از گذر تاریخی جلوخان و معتضدالدوله اختصاص داده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در برابر سوالات مکرر خبرنگاران از وضعیت تله کابین طاقبستان گفت: مجموعه مدیریت استان پیگیر این موضوع هستند که تله کابین در طاقبستان ایجاد شود. از طرف وزیر هم مدیرکل ثبت و حریم آثار تاریخی به عنوان نماینده وزارتخانه برای بررسی این موضوع تعیین شده است.
فرمانی با اشاره به جلسه ای که با شهردار داشته گفت: طی جلسه ای با شهردار مقرر شد تا مشاور طرح، نقشه اجرایی پروژه و مشخصات دقیق آن را از ابتدا تا انتهای طرح را جهت بررسی در اختیار وزارتخانه قرار بدهند.
وی افزود: از آنجا که بخشی از محوطه پارینه سنگی در محدوده طرح قرار دارد لذا وزارتخانه با هرگونه برنامه و سازه ای که به این آثار صدمه وارد نماید مخالف خواهد بود. لذا احداث شهرک در بالادست تله کابین در دستور کار وزارتخانه نیست و با این موضوع مخالف است.

داریوش فرمانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تکیه معاون پرداخت و اظهار نمود: حفاظت و حراست از میراث فرهنگی در صدر اولویت ها قرار دارد. بدین منظور و برای حفاظت از تکیه معاون سال گذشته بیش از یک میلیلرد تومان برای مرمت آن هزینه کردیم و امسال نیز 4 میلیارد تومان جهت رطوبت زدایی از تکیه معاون اختصاص داده ایم.

وی همچنین با غیر قانونی خواندن مجوز رستوران دایه افزود: واگذاری بخشی از محوطه تاریخی طاقبستان به رستوران دایه بدون اخذ مجوز و استعلام از میراث صورت پذیرفته و تخلف محرز از سوی شهردار وقت محسوب می شود که بابت آن شکایتی را در دادگاه طرح کرده ایم.
محدوده واگذار شده عرصه قبرستان پارتی است و بر اساس ضوابط و مقررات میراث ساخت هرگونه سازه در آن ممنوع می باشد.

فرمانی سپس گریزی هم به موضوع گردشگری زد و اظهار نمود: گام نخست توسعه گردشگری معرفی کمی و کیفی استان می باشد. در این راستا در حال رایزنی با اداره کل راهداری هستیم تا تعدادی از تابلوهای برون شهری را در طول مسیر جاده های استان به این مهم اختصاص بدهند.
برگزاری شب های فرهنگی کرمانشاه در سایر استان ها یکی دیگر از اقدامتی است که می تواند کرمانشاه را به هم وطنانمان معرفی نماید.
برنامه ریزی جهت برگزاری فم تور کرمانشاه شناسی برای آژانس های گردشگری تهران برنامه دیگری است که در حال تدارک آن هستیم.
به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری استان در حال تهیه تقویم رویدادهای گردشگری با محوریت خوراکی ها هستیم.
در همین چارچوب طی مکاتبات به عمل آمده با فرمانداران همه شهرستان های استان رویدادهای قابل طرح هر شهرستان را جهت تهیه تقویم رویدادهای گردشگری استعلام گرفته ایم تا در قالب جشنواره های متناسب هر شهر زمینه را برای جذب گردشگر فراهم نماییم.

  • منبع خبر : چویر نیوز